زبان های خارجه امری ضروری برای حوزه های علمیّه
بسم الله الرحمن الرحیم
زبان های خارجه امری ضروری برای حوزه های علمیّه
مقدمه
مهمترین ابزاری که انسان از زمان آفرینش تا ابد برای ارتباط با هم نوعان خود در اختیار دارد زبان است. زبان لهجه و طرز تکلم و گفتار هر قوم و ملّت است[۱] و وسیلهای است که یک قوم و یک ملّت برای ارتباط با یکدیگر از این ابزار استفاده می کنند.
بنابراین برای اینکه ما بتوانیم با قوم و ملّتی ارتباط برقرار کنیم لازمه آن این است که زبان آن قوم را یاد بگیریم.
در زمان ما برای فردی که دغدغه دین و انتشار آن به جهان اسلام را دارد یادگیری زبانهای خارجی که مهمترین و پرکاربردترین آنها « انگلیسی» و «عربی» میباشد امری مهم و غیر قابل انکار میباشد. پرکاربردترین آنها «انگلیسی» و «عربی» میباشد زیرا زبان انگیسی زبان مشترک در دنیا و زبان بینالمللی است و زبان عربی، زبان اسلام است. همچنین اسلام نیز به این زبان ـ یعنی زبان عربی ـ برای مردم دنیا شناحته شده است.
اگر نیم نگاهی هم به مردم جهان داشته باشیم خواهیم دید که قشر عظیمی از مردم دنیا مخصوصاً مسلمانها به این دو زبان صحبت میکنند. پس اگر با این دید به این دو زبان نگاه کنیم ضرورت یادگیری آن برای ما روشنتر خواهد شد.
متأسفانه باید بگویم در حوزههای علمیّه که محل انتشار علوم اهل بیت (علیهم السّلام) به سراسر دنیا میباشد به این مسئله کمتر ارزش داده میشود. به همین دلیل در این مقاله بنده سعی میکنم ضرورت یادگیری زبانهای خارجه که مهمترین آنها «عربی» و «انگلیسی» میباشد را از چند جهت مورد توجه قرار دهم.
در قسمت اوّل مقاله به بررسی علل ضروری یادگیری زبانهای خارجه پرداخته شده است.
قسمت دوّم به نقد سخنان منکرین خواندن زبان پرداخته شده است.
قسمت سوّم نیز به توصیهها و نکاتی که امام خمینی (قدّس سرّه) در این درباره ایراد فرمودهاند، پرداخته شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
زبان های خارجه امری ضروری برای حوزه های علمیّه
مقدمه
مهمترین ابزاری که انسان از زمان آفرینش تا ابد برای ارتباط با هم نوعان خود در اختیار دارد زبان است. زبان لهجه و طرز تکلم و گفتار هر قوم و ملّت است[۱] و وسیلهای است که یک قوم و یک ملّت برای ارتباط با یکدیگر از این ابزار استفاده می کنند.
بنابراین برای اینکه ما بتوانیم با قوم و ملّتی ارتباط برقرار کنیم لازمه آن این است که زبان آن قوم را یاد بگیریم.
در زمان ما برای فردی که دغدغه دین و انتشار آن به جهان اسلام را دارد یادگیری زبانهای خارجی که مهمترین و پرکاربردترین آنها « انگلیسی» و «عربی» میباشد امری مهم و غیر قابل انکار میباشد. پرکاربردترین آنها «انگلیسی» و «عربی» میباشد زیرا زبان انگیسی زبان مشترک در دنیا و زبان بینالمللی است و زبان عربی، زبان اسلام است. همچنین اسلام نیز به این زبان ـ یعنی زبان عربی ـ برای مردم دنیا شناحته شده است.
اگر نیم نگاهی هم به مردم جهان داشته باشیم خواهیم دید که قشر عظیمی از مردم دنیا مخصوصاً مسلمانها به این دو زبان صحبت میکنند. پس اگر با این دید به این دو زبان نگاه کنیم ضرورت یادگیری آن برای ما روشنتر خواهد شد.
متأسفانه باید بگویم در حوزههای علمیّه که محل انتشار علوم اهل بیت (علیهم السّلام) به سراسر دنیا میباشد به این مسئله کمتر ارزش داده میشود. به همین دلیل در این مقاله بنده سعی میکنم ضرورت یادگیری زبانهای خارجه که مهمترین آنها «عربی» و «انگلیسی» میباشد را از چند جهت مورد توجه قرار دهم.
در قسمت اوّل مقاله به بررسی علل ضروری یادگیری زبانهای خارجه پرداخته شده است.
قسمت دوّم به نقد سخنان منکرین خواندن زبان پرداخته شده است.
قسمت سوّم نیز به توصیهها و نکاتی که امام خمینی (قدّس سرّه) در این درباره ایراد فرمودهاند، پرداخته شده است.
قسمت اوّل : ضرورت یادگیری زبانهای خارجه
وسیله ای برای انتشار اسلام به دنیا
* فضاهای مجازی (اینترنت و ماهواره) :
اگر در هزار سال پیش برای پیامبر خاتم (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه ما (علیهمالسّلام) و حتی صدههای قبل برای علمای ما امکان گسترش اسلام و معرفی آن به دنیا محدود بود و امکانات امروز فراهم نبود امّا در زمان ما این امکانات به وفور وجود دارد و دسترسی به این وسایل به سهولت امکانپذیر میباشد. امّا همه ما متوجه این امر هستیم که این وسایل و امکانات به تنهایی در تحقّق هدف ما عقیماند و دانستن و داشتن ابزار زبان برای انتقال آن ضروری است و این دو مکمّل یکدیگر برای تحقّق هدف ما هستند.
از جمله ابزار ارتباط با دنیا، فضای مجازی اینترنت و ماهوارهها میباشند که مطالبی در این رابطه بیان میکنیم.
به نظر بنده کسی که ذرّهای با فضای مجازی و رسانههای دنیا در ارتباط باشد به خوبی خواهد دانست که فراگیری بعضی از زبانهای خارجه در دنیای امروز، امری ضروری است. در دنیایی که تمام شبکههای ماهوارهای و اینترنتی ضدانقلاب و ضدتشیع در فعالیتی گسترده برای تحقّق اهداف شوم خود با داشتن افراد بیسوادی که مسلّط به چند زبان دنیا میباشند ضربه خود را با همین ابزار به پیکره اسلام و انقلاب وارد میکنند هر چند موفق نخواهند بود.
«یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون»[۲].
دشمن به خوبی به این مسئله پی برده و همّت خود را برای رسیدن به هدف شوم خود به کار گرفته است ولی بعضی از افراد هنوز در خواب غفلت به سر میبرند. البته بنده به همه افرادی که در این خواب به سر میبرند حق میدهم زیرا هیچ گاه تا به حال با رایانه در ارتباط نبودهاند و تمایلی به استفاده با این وسیله را ندارند چه برسد به فضای مجازیِ اینترنت و ماهواره.
* وهابیت و مبلغان آن
اگر طلاب حوزههای ما به عربستان رفته باشند خواهند دید که مبلغان فرقه ضاله وهابیت چگونه به زبان انگلیسی و فارسی ـ علاوه بر زبان عربی که زبان مادری آن ها میباشد ـ مسلّطاند و هر ساله با چاپ هزاران جلد کتب فارسی ضالّه و توزیع آن به صورت مجانی و عمومی بین حجاج و جوان های ما، آن ها را به انحراف و تزلزل در اعتقاداتشان میکشانند. همچنین این فرقه ضالّه در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی، مبلّغان زیادی را جهت ترویج اعتقاداتشان اعزام میکنند و این مسئله بر افرادی که به این کشورها سفر کردهاند پوشیده نمیباشد.
طلاب حوزههای علمیّه باید با کسب علم و معرفت و تسلّط بر زبانهای خارجی بپاخیزند و به مهار اینگونه انحرافات بپردازند و تنها راه برای تحقق این هدف بعد از رسیدن به درجات بالای علمی یادگیری زبان «عربی» و «انگلیسی» میباشد. متأسّفانه بعضی از علمای ما وقتی به مکّه مشرّف میشوند نظارهگر این صحنه هستند که وهابیّت و اهل سنّت به راحتی به زبان فارسی و عربی و انگلیسی عقاید خود را به خورد مردم دنیا که برای زیارت خانهی خدا سفر کردهاند میدهند امّا چون به زبان عربی فصیح مسلّط نیستند نمیتوانند با آنها به بحث و گفتگو بپردازند.
محافل علمی
در کنگرههای بینالمللی و جلساتی که علمای کشورهای مختلف جمع میشوند و شروع به بحث و گفتگو بر سر مسائل جهان اسلام میکنند، مسلّط بودن به زبان «عربی» و «انگیسی» نیز در اینجا نقش خود را به خوبی نشان میدهد.
واقعاً این یک ضعف است برای یک عالم که بخواهد در مجامع عمومی که اکثر افراد به این دو زبان صحبت میکنند، به زبان فارسی صحبت کند و مترجمین صحبتهای او را ترجمه کنند و اگر خود او این قدرت را داشته باشد، افراد و علمای حاضر در جلسه نگاه دیگری به او دارند و تسلّط داشتن به زبان آنها برای او جایگاه ویژهای در نزد دیگران قرار میدهد. همچنین طلاب و اساتید حوزه ما زمانی که به کشورهای عربی و اروپایی جهت شرکت در بحث و گفتگو بر سر مسائل مربوط به جهان اسلام و دین حاضر میشوند نیاز به تسلّط به این دو لغت را دارند و این را باید دانست که همیشه و در همه جا مترجم در اختیار ما نیست، گذشته از آن نکتهای که در مورد جایگاه شخصی که خود قادر به تکلّم به زبان دیگران میباشد عرض کردیم. همچنین باید توجه داشت از آنجایی که در اسلام اصطلاحات خاصّی وجود دارد و مترجم آشنا با این واژهها نیست بسیار اتفاق میافتد که مترجمین به علّت عدم آشنایی با این اصطلاحات در ترجمه سخنرانیها تحریف میکنند و دچار اشتباه میشوند.
کتب و مقالات
امروزه بسیاری از کتب و مقالات که به چاپ میرسد به این دو زبان دنیا به بازار عرضه میشوند. شاید قشر عظمی از کتب در موضوعات مختلف به خصوص موضوعات تاریخی و اعتقادی به زبان عربی فصیح و انگلیسی نوشته میشود. به نظر میرسد برای فردی که بخواهد مطالعات عمیق درباره اسلام داشته باشد ناچار است به کتبی که دانشمندان عرب زبان فصیح ما نویسنده آن هستند مراجعه کند تا بتواند علاوه بر استفاده در صورت نیاز آنها را نقد کند یا نظر خودش را با این دانشمندان در میان بگذارد.
همچنین محققان حوزه میتوانند کتب مفید که به این دو زبان نوشته شده را به زبان فارسی ترجمه کنند و در اختیار افرادی که علاقهمند به مطالعه درباره اسلام و تشیع هستند قرار دهند.
انتظار مردم از طلاب علوم دینی
شاید برای همه ما اتفاق افتاده گاهی در مکانهای زیارتی با مسلمانان خارجی برخورد داشته باشیم که سؤالی از طلاب دینی داشته باشند امّا آنها متوجه میشوند که این شخص که سالیان سال است در حوزه در حال تحصیل علوم اهل بیت (علیهمالسّلام) که به زبان عربی است، قادر به صحبت کردن به زبان عربی نمیباشد چه برسد به زبان انگلیسی. این خود ضعف بزرگی برای طلاب ما میباشد که خود آنها نیز از این ضعف در درون خود آزرده میشوند.
قسمت دوّم : ادلّه مخالفین یادگیری زبان و نقد آن
در یک نگاه کلّی به علمایی که به مخالفت با یادگیری زبانهای خارجه برخاستهاند این نقطه مشترک را میتوان بدست آورد که معمولاً طیف سنّتی حوزه به مخالفت با این امر برخاستهاند. به همین دلیل معمولاً ادلّه و سخنان آنها نیز در این امر نقاط مشترکی را در بر دارد. اینک به بعضی از سخنان و ادلّه آنها میپردازیم.
ادلّه مشترک این بزرگواران این است که یادگرفتن زبان در تعارض با یادگیری «فقه و اصول یا درسهای عمومی حوزه میباشد.»
برای تبیین این دلیل لازم است در اینجا خاطرهای را که رهبر معظّم انقلاب (دام ظلّه) از مرحوم آقای سیّد حسن تهامی (رضوان الله علیه) نقل کردهاند بیان کنیم:
ایشان (مرحوم آقای سیّد حسن تهامی) مىگفتند که جلسهیى با مرحوم آیت الله سیّد ابوالحسن اصفهانى (رحمه الله) برگزار کردیم و در آن جلسه مطرح شد که طلاب برنامه و نظام پیدا کنند و بعضى از علوم جدیده را بخوانند و زبان خارجى یاد بگیرند. ایشان هم اجمالاً موافقت کردند و بنا شد طرحى فراهم بکنیم.
جلسهى دوّم که خدمت ایشان رفتیم، در اتاق بیرونى بهانتظار نشستیم. ایشان از اتاق شخصى خود تشریف آوردند و در چارچوبِ در ظاهر شدند. ما بلند شدیم و احترام کردیم. ایشان در حالى که قباى دگمه نبسته بر تن داشتند، گفتند که «من نمىخواهم بیایم بنشینم؛ فقط خواستم نکتهیى را به آقایان بگویم و آن این است که این پول و شهریهیى که من به طلّاب مىدهم، ملک شخصى من است. به این صورت که آن را قرض مىکنم، بعد که وجوهات آمد، قرض خودم را ادا مىکنم. بنابراین، شهریهیى که من مىدهم، ملک من است و من راضى نیستم که کسى این سهم امام و شهریه را مصرف کند؛ در حالى که غیر از فقه و اصول چیز دیگرى را در حوزه بخواند». ایشان، این مطلب را گفتند و در را بستند و رفتند. آقاى تهامى مىگفتند: ما همینطور متحیر ماندیم چه کنیم. ما آمده بودیم با ایشان ترتیبات دروس جنبى و کلام و تفسیر و اخلاق و زبان انگلیسى و امثال اینها را بدهیم و ایشان هم همینطور سَرِپا جوابمان را دادند و تشریف بردند![۳]
خود رهبر معظّم انقلاب در نقد سخنان مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی (رحمه الله) میفرمایند: «البته، آقاسیّدابوالحسن اصفهانى، مرجع بزرگوار عالم شیعه است و حق فراوانى هم به گردن اسلام و تشیّع و روحانیت و فقاهت دارد. ما به ایشان اعتراضى نداریم. تشخیص ایشان این بوده؛ لیکن امروز مراجع اینگونه نیستند. امروز، مراجع به ضرورتهایى که حوزه با آنها مواجه است، آشنا هستند و براى آن که حوزه را ـ آنچنان که نیاز زمان است ـ سازماندهى بکنند، آمادهاند. من، این نکته را از روى قراینِ تقریباً علمیه و از روى سوابق گذشته عرض مىکنم. ما که آن وقتها در قم بودیم و افکار آقایان را از نزدیک مىشناختیم، مىدانیم که الان خوشبختانه وضعیتِ گذشته وجود ندارد و مراجع ما الان با این برنامهریزى و آیندهنگرى موافقند و در این زمینهها همکارى و تدبیر و ابتکارِ عمل و پشتیبانى و عزم و تصویب و تأیید را خواهند داشت.»[۴]
همچنین بعضی از این بزرگواران میگویند: «مگر از مراجع و علمای قبل که به آن درجه از مراتب علمی رسیدهاند مسلّط به زبانهای خارجه بودند؟!»
در جواب این سخن باید گفت:
«اگر در زمان گذشته، علمای فارسی زبان که مسلّط به بعضی از زبانهای خارجه نداشتیم الان بعضی از مراجع بزرگوار تقلید مسلّط به زبان عربی فصیح هستند که از جمله آنها؛ حضرات آیات سبحانی، هاشمی شاهرودی و مکارم شیرازی (دام ظلهم) میباشند.
همچنین زمان حاضر، زمان گذشته نیست که وسایل ارتباطی در دنیا محدود باشد. در دنیای امروز رسانه حرف اوّل را میزند. هر کشوری رسانهی قویتری داشته باشد و زبان ملّتی را مسلّط باشد در رسیدن به اهداف مورد نظرش موفّقتر است. بنابراین اگر در گذشته علما و بزرگان به این امر اهتمام نداشتن به خاطر این بود که اصلاً ضرورتی احساس نمیشد امّا امروز ضرورت آن مسلّم و غیر قابل انکار است. بله این گفته آنان مورد قبول است که حوزه در گام اوّل باید در پی پرورش طلاب باسواد باشد. یعنی این امر برای ما مسلّم است که طلبهای که سواد نداشته باشد یادگیری زبان برای او هیچگونه منفعتی ندارد. در ابتدای این مقاله هم گفته شد زبان تنها ابزار انتقال پیام است وگرنه اگر پیامی وجود نداشته باشد یا ناپخته باشد فایده که نداشته باشد شاید ضرر هم داشته باشد. ما فقط میگوییم یادگیری زبان منافاتی با رسیدن به مراتب بالای علمی ندارد.
شاید بزرگوارانی بگویند «این وقتی که برای زبان گذاشته میشود صرف خواندن دروس عمومی حوزه شود» در جواب میگوییم: در مدارسی که امروزه زبان خارجه تدریس میشود و جزء دروس آنها قرار گرفته است، زبان به صورت درسی جنبی آموزش داده میشود و به نظر بنده خواندن زبان برای یک طلبهای که پشتکار قوی دارد و علاقهمند به یادگیری آن میباشد به صورت تفریح و رفع خستگی میباشد. یعنی یادگیری زبان برای او ملالآور و خسته کننده نمیباشد بلکه مواقعی از روز که میداند وقت خالی دارد و از دروس عمومی حوزه فارغ میشود برای رفع خستگی و جلوگیری از اتلاف وقت میتواند زبان بخواند.[۵]
قسمت سوّم : توصیه امام خمینی (قدّس سرّه)
امام خمینی (قدّس سرّه) آن عالم تیزبین و ژرفنگرِ جهان تشیع چهل سال پیش، اینگونه در مورد این مسئله درد و دل می کند:
«عدّهاى مقدسنماى واپسگرا همه چیز را حرام مىدانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجّر خورده است هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است. وقتى شعار جدایى دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردى و عبادى شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید، حماقت روحانى در معاشرت با مردم فضیلت شد.
به زعم بعض افراد، روحانیت زمانى قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپاى وجودش ببارد و الا عالم سیّاس و روحانى کاردان و زیرک، کاسهاى زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزهها بود که هر کس کج راه مىرفت متدینتر بود. یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مىرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مىگفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مىیافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مىشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.»[۶]
همچنین ایشان در جای دیگر ضرورت یادگیرى زبانهاى زنده دنیا را برای حوزههای علمیه اینگونه بیان میکنند:
«بحمد اللَّه امروز که ما از آن قید و بندها رهایى پیدا کردهایم باید توجه به این معنا داشته باشیم که امروز حوزهها با دیروز حوزهها فرق دارد. امروز حوزهها براى دنیا، الآن دنیا یک تحولى پیدا کرده است که کأنّه عائله واحده شده است. این صحبتى که من الآن براى شما مىکنم ممکن است که بعد از دو ساعت دیگر در امریکا هم منعکس بشود و همین طور هر مطلبى که در ایران واقع مىشود در همه دنیا پخش مىشود. یعنى یک کسى اگر صدا بکند به صداى عادى، صداى او قبل از اینکه به آخر این مجلس برسد به امریکا رسیده است. وضع این طور شده، دنیا کأنّه همه مجتمع شده است در یک محصوره کوچکى از حیث جهات.
ما امروز نمىتوانیم مثل سابق فکر کنیم، ما سابق تبلیغاتمان محصور به ایران بود.
گاهى اتفاق مىافتاد که در یک جاى دیگر هم مىرفتند امّا گاهى بود، خیلى کم. و تبلیغات آن قدرى که براى خارج لازم است براى داخل کمتر از او لازم است. شما مىبینید که امروز همه تبلیغات دنیا بر ضد اسلام است؛ با اسم ضدیت با جمهورى اسلامى اصل اسلام را محکوم مىکنند. صورت اسلام را به یک صورت دیگرى در آوردهاند که غیر واقعیت اوست. پیشتر احتیاج به زبان، زبانهاى خارجى نبود، امروز احتیاج است به این، یعنى جزو برنامه تبلیغات مدارس باید زبان باشد، زبانهاى زنده دنیا، آنهایى که در همه دنیا شایعتر است. این باید یکى از چیزهایى باشد که در مدارس دینى ما که مىخواهند تبلیغ بکنند، این امروز محل احتیاج است، مثل دیروز نیست که ما صدامان از ایران بیرون نمىرفت. امروز ما مىتوانیم در ایران باشیم و به زبان دیگرى همه جاى دنیا را تبلیغ کنیم، در همه جا مبلغ باشیم، و علاوه بر آن امروز رفتن به همه جاى دنیا یک امر آسان و عادى است که مبلغین ان شاء اللَّه باید تربیت بشوند، و فیضیه و دانشگاه ما باید یک دانشگاه و یک فیضیه باشد براى همه دنیا، تبلیغ براى همه دنیا، براى همه کشورهاى عالم. »[۷]
در پایان خداوند متعال را شکرگزارم که این توفیق را نصیب این حقیر کرد تا بتوانم این مقاله را به پایان ببرم و انشاءالله این مقاله بتواند گامی مثبت در جهت اصلاح نظام آموزشی حوزه ـ که سالیان سال مورد تأکید مقام معظّم رهبری بوده است ـ باشد و سبب جلب رضایت قلب قطب عالم امکان؛ حضرت ولی عصر (ارواحنافداه) واقع شود. انشاءالله.
والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته
حمیدرضا فلاح تفتی
۹۱٫۳٫۳۱
[۱]. فرهنگ فارسی، حسن عمید.
[۲]. الصف، ۸٫ آنان مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خدا نور خود را کامل مىکند هر چند کافران خوش نداشته باشند.
[۳]. سخنرانى در دیدار با مجمع نمایندگان طلّاب و فضلاى حوزهى علمیهى قم ۷/۹/۶۸٫
[۴].همان.
[۵]. این نکته نیز مورد توجه حضرت آیت الله بروجردی (ره) بوده است و ایشان میفرمودند: «من ناراحتیها و خستگیهای خود را با مطالعه برطرف میکنم.»
[۶]. صحیفه امام، ج۲۱، ص ۲۷۸٫
[۷]. صحیفه امام، ج۱۸، ص ۱۰۳٫
سلام حاج حمید
اون ویدیو رو که گفتید رو داشتم البته نه کاملش رو.البته اونی که من دارم یه کم خش داره ولی اگر بتونم درستش کنم ان شالله با کیفیت بالا میذارم رو سایت.راستی مقالتون رو هم خوندم خوب بود.
[پاسخ]
حاج آقا شما خودتون به زبان عربی و انگلیسی مسلطید؟ اگر هستید که احسنت اگر هم نیستیدکه از نظر اخلاقی مجاز به این نظریه پردازی نیستید ولی کلا با نظرتان موافقم.
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴ ق.ظ:
با سلام .
اولا : این مقاله ، در مورد ضرورت آموختن زبان بود . و هر کسی نمیتواند به هر ضرورتی اشتغال یابد . برای مثال : من دانستن همه ی زبان ها را ضرورت میدانم ، ولی آیا میتوانم همه را بیاموزم ؟ چون نمیتوانم بیاموزم ، نباید به کسی هم بگویم که زبان آموزی چه فایده و ضرورتی دارد ؟؟؟؟
دیگه بیشتر ازین ادامه نمیدهم ! امیدوارم متوجه شده باشید.
[پاسخ]
حمید پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۴ ق.ظ:
احسنت تبارک الله
[پاسخ]
باسلام واحترام
من هم علاقه دارم زبان انگلیسی یاد بگیرم. لطفا راهنمایی کنید با وضعیت شاغل و متاهل بودن چطوری باید شروع کنم؟ فقط باید کلاس رفت یا جور دیگه هم امکان داره؟
ــــــــــــــ
پاسخ: با عرض سلام و ادب.
کانون های زبان که در نقاط مختلف هر شهری وجود دارد بهترین موقعیت برای یادگیری زبان می باشد. این قسمتی از راه می باشد و نیمه دیگر راه را همت و پشت کار شما تشکیل می دهد.
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹ ق.ظ:
با علاقه که نمیشود کار انجام داد .
شما باید با ضرورت کار انجام دهید و از روی ضرورت های خود ، علایق خود را انتخاب کنید . ( البته با کمی تسامح – چون انسان باید به ظرفیت ها و استعداد ها و عواملی چون وقت و هزینه و …. را در نظر بگیرد )
و صرف علاقه چیزی برای شما حل نمیکند ، مگر اینکه علاقه شما از روی ضرورت باشد .
حال فرض کنید شما زبان آموختید ! که چه ؟ میخواهید با زبان چی کار کنید ؟ با اقوام و همسایه مکالمه کنید ؟ یا با همکارانتان ؟ یا فخرفروشی ؟ ( مگر اینکه در رشته تحصیلی و یا اینکه مهاجرت به کشورهای خارجه باشد ، که بخواهید زبان یاد بگیرید )
هدفتان را از آموختن مشخص کنید ( به طور هر کاری که میخواهید بکنید هدف گذاری کنید ) .
[پاسخ]
سلام علیکم و خداقوت
درباره این قسمت که فرمودید:”حوزه در گام اوّل باید در پی پرورش طلاب باسواد باشد.”
عرض می کنم که دانستن زبان خارجی از مقدماتی است که برای باسواد شدن لازم داریم(چه شمای طلبه چه مای دانشجو!).اینکه ما بنشینیم در یک اتاقی (اسمش رو بگذاریم حجره) و به دور از روابط اجتماعی و تعامل با جامعه دوای جامعه را تجویز کنیم نشدنی است.برای اینکه نسخه ما کارا باشد باید بگردیم و ببینیم الان جوامع به چه دردهایی مبتلا هستند؟از چه راههایی مورد حمله واقع می شوند؟وابزار این گردش هم مجهز شدن به تکنولوژی روز و دانستن زبان رایج در کشورهای تاثیر گذار(چه مثبت و چه منفی) می باشد.
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲ ق.ظ:
اولا : شما از کجا میدانید کسانی که در حجره هستند ، به دور از روابط اجتماعی هستند ؟ و تعاملی با اجتماع ندارند ؟ و برای جامعه دوا تجویز میکنند ؟
شاید چند سال اول طلبگی بیشتر وقت طلاب در حجره شان باشد . و این حجره نشینی = است با تفکر و تعقل و تهجد و تحصیل دانش .
حجره در حوزه مانند خوابگاه در دانشگاه است ، اما تفاوت اش از کف اقیانوس ارام است تا نوک برج میلاد .
در خوابگاه های دانشجویی چه میگذرد ؟هم از لحاظ معنویت و هم از لحاظ علمیت .
در ضمن بعد از مقدمات حوزه (سطح یک ) ، به نظر بنده کسی که بیشترین تعامل را با مردم دارند روحانیت است .
که در مسجد و حسینیه و خیابان و با جمع های ده ها نفری-صدها نفری و هزارها نفری برخورد دارند و اگر نیاز کسی برآورده نمیشد کسی پا منبر آنها نمینشت . و این منبرها تداوم نداشت / یعنی این جمعیت همیشه هستند و مثل یک کنفرانس و همایش نیست که یک دفعه اجرا شود و بعد دیگر تمام شود . در تمام طول سال ادامه دارد .
مثلا شما آقای دانشجویی بفرمایید جامعه به چه دردی مبتلاست و آن را هم درمان کن .
اگر کسی هم بتواند درد جامعه را درمان کند ، آن شخص باید طلبه باشد چون دارد درس دین میخواند و دین است که درد انسان را در ابعاد مختلف میداند و میتواند درمان کند . چرا دین؟چون کلام وحی است .
حالا اینکه حوزه ها نمیتوانند تمام مشکلات را حل کنند ، تقصیر دین نیست و تقصیر علما و طلاب هم نیست .
چون همه روایات و تفاسیر اهل بیت به دست ما نرسیده و دوما اینکه : ما از امام معصوم محروم هستیم و نمیتوانیم مستقیم از ایسان استفاده کنیم .
و همه ی این بدبختی هایی که ما داریم از نداشتن امام معصوم است . و از ویژگی های اخرالزمان این وضعیت هایی است که ما داریم .
راه حل نهایی : فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم اروحنا فداه است .
دعای فرج را بخوانید کنار تلاش های فکری و عملی برای حل مشکلات .
چون حلال اصلی انسان کامل و جانشین خدا بر روی زمین است .
[پاسخ]
یاحضرت رقیه
جالبه یکی از راههای تهاجم فرهنگی اینه که اول اعتماد فرد رو جلب می کنند،اول خودشون رو خیرخواه و دانامعرفی می کنن و بعد هرچی می خوان به خورد مخاطبشون می دن.
این روش یکی از روش های تربیتی هم هست.اما چرا ماهیچ وقت تلاش نمی کنیم آگاهانه افکار و عقاید درست را به دیگران انتقال دهیم؟متاسفم بگم که در اکثرجلساتی که بچه مذهبیها حضور دارند آدم شرمنده می شه اگه یه کلمه انگلیسی به کار بره یا قرار باشه از تکنولوژی روز استفاده کنیم چون اشتباهات فاحش دارند و سوادشان خیلی پائین است،خوب به نظر شما این افراد چگونه می توانند مورد اعتماد نسلی قرار بگیرند که همه هم و غمش این جور سواداس؟ما راه ورود رو باید هشیارانه پیدا کنیم و بدونیم اگه ما بخوایم دل دل کنیم و روی برخی افکار بی پایه تکیه داشته باشیم.دشمن کارخودش رو می کنه…
علم رو باید یادگرفت.
[پاسخ]
درباره اون دوستی که درباره چطور یادگرفتن زبان پرسیدن:الا دیگه آنقدر آموزشهای مجازی هست که بایک کم پشتکار و پیگیر بودن می تونیم به مقصود برسیم.یک سری آموزش با عنوان :effortless englishهست که فایل دانلود آن در سایت های مختلف هست .دی وی دی آن هم با قیمت ۵۰۰۰ تومان می فروشند.اساس کار به این شکل است که هفته ای یک فایل صوتی (به همراه لغات-…)را به کرات گوش می دهید بدون نیاز به کتاب و… . در واقع آموزش از طریق تکرار و ضمیر ناخودآگاه است.هم روی لغات کار می کند و هم گرامر-می توانید یکی از فایلها را دانلود کنید و ببینید آیا با حافظه و پیش زمینه هایی که شما دارید این روش آموزشی جواب می دهد یانه.
یا ربّ الحسین بحق الحسین اشف صدرالحسین بظهورالحجه
[پاسخ]
سلام حاجی احوال شما ای کاش به جای این مقاله طولانی وزیبا کمی برای قرآن مینوشتید
من حافظ قرآنم والان در عنبرآباد کرمان جیرفت آمدم تبلیغ میفهمم مردم نیاز به زبان خارجی ندارند مردمی که وضو نماز واحکام اولیه بلد نیستند باسواد انها قرآن بلد نیست چه زبانی کمکشان میکند آیا جز زبان قرآن …
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۲۵ ق.ظ:
با سلام خدمت حافظ قرآن عزیز و گرامی :
اولا : جناب آقای فلاح به مردم عادی نگفته بود که برن زبان یاد بگیرند! که شما میگویید مردم نیاز به زبان خارجی ندارند!!
دوما : آیا مردم فقط شامل مردمان عزیز عنبر آباد کرمان میشوند ؟آیا مردم اروپا جز مردم حساب نمیشوند ؟
سوما : ما هم با یادگیری زبان میخواهیم به مردم جهان ، همین وضو و احکام و اعتقادات را بیاموزیم ….. بخدا قسم منظورمان این است و الا نمیخواییم با بچه های تگزاس بریم سیزده به در و خوش گذرانی ( خخخ).
چهارما : فرق است بین زبان قرآن و زبان قرآن .
ما یک زبان قرآن داریم : که عربی است
و یک زبان قرآن داریم : که ناظر به مفهوم و منطق قرآن
شما بین این دو خلط میکنید و امیدوارم متوجه شوید .
منظور ما از یادگیری زبان این است که بتوانیم با میلیاردها انسان که با معارف حقه و صحیح تشیع ارتباطی ندارند ، ارتباط برقرار کنیم .
زبان خارجه برای ما هدف نیست بلکه یک وسیله است . شما طوری انتقاد میکنید انگار زبان خارجه برای ما هدف است .
با تشکر
[پاسخ]
کاشکی صدای شما را آقایان بشنوند…..
[پاسخ]
سلام.
ای بابا آقایون تو ایرانش موندند. به نظرم آموختن زبان جوانان بیشتر ضرورت داره.
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۱ ق.ظ:
کسی دنبال حقیقت باشد و به این ضرورت برسد که راهی و هدفی جز الله نیست اصلا به تبلیغ و این طور چیزها نمیخواهد .
و ایرانیها هم از این نعمت روحانیت واقعا کفر نعمت میکنند و قدر روحانیت و عالمان ربانی را نمدانند .
و از این نعمت از آنها خواهند پرسید ( قرآن کریم )
[پاسخ]
سلام. برادر عزیز، مطالب شما همه صحیح و بجاست. در یکی از روایات آخر الزمان خوانده ام که دین از شهر قم به شرق و غرب عالم معرفی می شود. البته این میسر نیست مگر به آنچه شما اشاره کرده اید. البته موضوع فقط انگلیسی هم نیست بلکه زبان های اصلی دیگر هم مطرح هستند. البته من متعجبم با این همه مسلمانی که اروپا رفته اند و سالیانی در آنجا مقیم شده اند، چرا کسی اقدامی نمی کند؟
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۵ ق.ظ:
چون آنها دین را بلد نیستند ، مگر هر مسمانی میتواند دین اسلام را تبلیغ کند ( استدلالی )
بله میتواند بگوید نماز صبح دو رکعت است و وضو اینگونه است ولی آیا میتواند وحی و نبوت و خدا و تفسیر آیات و روایات را هم انجام دهد .
حوزه میرویم که این ها را یاد بگیریم
[پاسخ]
سلام.اتفاقاً من هم همین نظر رو دارم.یکی از کسانی که شخصاً و از نزدیک دیدمش و به حرفهاش گوش کردم.رودریگو از برزیل بود که چند سالی هست مسلمان و شیعه شده.ایشون می گفت که چطور جلسات وهابیت اونجا با اکثریت افراد تشکیل می شد و جلسات شیعیان چند نفری بیشتر نبودند. و علت رو ایشون همون مهارت یادگیری زبان می دانستند. البته ایشون با همت و تلاش همون کلاس چند نفره رو رسونده به چند صد نفره ، چون به زبون مردمش می تونه حرف بزنه.امیدوارم حرفتون و ایدتون که ایده ما هم هست، بشه یه نهضت تو حوزه های علمیه….انشاالله
[پاسخ]
خدا رحمت کند شهید بهشتی بزرگوار را.زمانی که با شهید قدوسی مدرسه حقانی را اداره میکردند،طلاب را مجبور میکردند که حتما زبان انگلیسی یاد بگیرند.پدر من هم یکی از همین طلاب بود.میشنیدم که حتما باید روزنامه به زبان لاتین مطالعه میشد.بی شک یکی از دلایل پیرزی و حفظ انفلاب همین عامل بود.البته خود ایشان به ۷زبان خارجی مسلط بودند.ژرف نگری دکتر شهید بهشتی این بود که نفکر ناب شیعه حتما باید در سرتاسر دنیا رایج شود.امروزه هم باید اینگونه باشد.وطلاب را مجبور به فراگیری زبان خارجی کرد.همانطور که شهید بهشتی چنین کرد.
در ضمن به روز هستم با ما و پولی که گوشه ندارد.
[پاسخ]
حاج آقا سلام علیکم یه ایراد فنی به سایتتون . کلمه پایگاه اطلاع رسانی رو معمولا برای ارگان ها ، دفاتر ، ادارات و … استفاده می کنند و برای اشخاص من تا حالا ندیدم به کار بره. می تونید بنویسید سایت شخصی …
اینو بنظرم اصلاحش کنید چون در بدو ورود به سایت تو چشم می زنه .التماس دعا
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶ ق.ظ:
پایگاه اطلاع رسانی نمیتونه برای یک شخص باشد ؟ نه ، واقعا نمیتونه ؟
یکم بیشتر تحقیق کن بعدش نظر بده ….. خدا خیرت بده
[پاسخ]
با کمال احتیاج از خلق استغنا خوش است … با لب تشنه جان دادن لب دریا خوش است
[پاسخ]
سلام
مطالب کاملا درست شما را خواندم و فقط جهت اطلاع شما طلبه ارزشمند عرض میکنم که حوزه علمیه قم مرکز آموزش زبان دارد که در فاز ۳ صدوقی قرار دارد و آماده خدمت رسانی به طلاب میباشدqomllc.com
رحیمی – مسئول امور اساتید
[پاسخ]
سلام علیکم
امروز یه نکته ای از آقای قرائتی شنیدم در کلاس آموزش کلاس داری به طلبه هاسال۶۱ بود،گفتند: من باخودم قرار گذاشتم تا یک دور تفسیر قرآن را کامل نخواندم و کتاب بحار را مطالعه نکردم سراغ کلاس زبان و یادگرفتن رانندگی نروم.(نظرشون اینه که سرخودتون رو شلوغ نکنید و بدونید که می خواهید چه کنید-فایل صوتی روش کلاسداری ایشون رو می تونید از سایت یاسین مدیا دانلود کنید،ارزشش رو داره)البته اینطور که من سه جهار سال پیش ازشون شنیدم هنوز رانندگی یاد نگرفتن!!یعنی هنوز…!!!؟؟:)
[پاسخ]
سلام
آقا من همون دانشجویی هستم که یکی دوماه پیش ازتون سوال کردم ، با مطلب ” نمردیم ما هم طلبه شدیم ” آپم .
و من الله توفیق .
[پاسخ]
سلام. مترجم درست است نه متعرجم! لطفا دقت کنید.
ـــــــــــــــ
پاسخ: سلام. با تشکر از شما دوست گرامی. اصلاح شد.
[پاسخ]
سلامـــ
استفاده کردیم از مقاله تون ، یعنی خوندم و به نظرم درسته …
خدا ما طلبه ها رو از دست برنامه های چیز نجات بده…
[پاسخ]
آشیخ یکی توصیه به تودارم
شیوه بیان شما بالای ممبر اصلا خوب نیست یعنی زیاد توپوق میزنی
البته مطالبت تقریبا خوبه ولی چکنم که مخاطبانت زودی خسته میشن
در کل راحت نیستی
این یک معظله
[پاسخ]
زبان بسیار مفیده اما واسه کسای که تبلیغشون خارج کشوره مفید تره
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۹ ق.ظ:
نمیشه من داخل ایران باشم و کتاب به زبان خارجه بنویسم و در اروپا منتشر شود ؟
نمیشه من داخل ایران باشم و یک سایت به زبان لاتین بزنم ؟
نمیشه من داخل ایران باشم و ……
پس حرف شما اشتباهه !
[پاسخ]
سلام
لوگوی شما توی وبلاگم قرار گرفت
[پاسخ]
آقا من زبون هلندی رو به واسطه چندین سال زندگی اونجا بلدم ، اگه کمکی از دستم بر میاد مثلا آموزش در خدمتیم !
[پاسخ]
سلام
خدا قوت.
به نکته خوبی اشاره کردید، این مهم جاش توی حوزه علمیه واقعا خالیه؛ البته عده ای دارن بصورت هیئت کار می کنن که خیلی نتیجه خوبی نخواهد داشت.
[پاسخ]
**************ما منتظر ظهور نوریم هنوز************
با سلام
جهت کم کردن هزینه های سامانه پیامکی محافل مذهبی سامانه پیامکی نور را راه انداختیم .
لطفا
اگر دوستانی هستند که کار مذهبی انجام می دهند از جمله مساجد روحانیون
حوزه های علمیه کانون های فرهنگی مذهبی و … رو سراغ دارید که سامانه
پیامکی بخواهند یا دارند اما هزینه اش زیاده ما رو معرفی کنید .
همه پنل ها با ۵۰ ٪ تخفیف ویژه محافل مذهبی است.
خط ۳۰۰۰ رایگان اختصاصی + ۴ شماره ۸ رقمی عمومی رایگان
هر پیام از ۹۷ تا ۸۶ ریال که احتمال کاهش این هزینه هم در آینده هست به دلایل مختلف از جمله در بعضی از اعیاد اسلامی
فقط خواهشا دوستانی که کار فرهنگی مذهبی انجام میدهند رو معرفی بفرمایید و بگید که از طرف شما تماس بگیرند .
با تشکر
نوربخش شیخی
لطفا نشر دهید!
——————————–
۰۹۱۶۸۹۰۰۲۴۸
noor-sms.ir
[پاسخ]
سلام من فوق لیسانس اموزش زبان انگلیسی هستم اگه کمکی خواستید در خدمتم
ـــــــــــــــــ
پاسخ: سلام و عرض احترام به شما دوست عزیز.
با تشکر از محبّت شما دوست عزیز.
[پاسخ]
سلام علیکم میشه چند روش برای یادگیری اسان زبان پیشنهاد بدید /طلبه پایه پنجمی هستم
ــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ:با عرض سلام و احترام.
یادگیری زبان تنها در گرو علاقه و تلاش مداوم و ممارست می باشد چرا که زبان علم نیست بلکه فنی است که هر فردی در اثر ممارست و أنس با آن به صورت ملکه در خود ایجاد می شود. به همین دلیل زمانی یادگیری زبان برای شما آسان می شود که شما در ابتدا هدف خود را از یادگیری زبان مشخص کنید. هر قدر هدف شما از یادگیری زبان بزرگ تر و معقول تر باشد در نتیجه انگیزه و تلاش شما مضاعف و بیشتر خواهد بود.
فکر می کنم از اینکه فرمودید چگونه می توان زبان را به آسانی بدست آورد شما هنوز علاقه و هدف خود را از یادگیری آن مشخص نکرده اید و این نکته را توجه داشته باشید هر چیز قیمتی را نمی توان به آسانی بدست آورد!
موفق باشید.
[پاسخ]
سلام حاج آقا
برای دوره های تبلیغی که از حوزه به خارج از کشور اعزام میشن آیا فقط طلاب یا مترجم های مرد هستن یا خانم هم هستن؟
و اینکه در رابطه با کارهای تبلیغی در داخل از مترجم های خانم هم استفاده میشه؟
بنده تقریبا به زبان اسپانیایی که پر گویش ترین زبان حال حاضرست مسلط هستم و می خواستم بدونم اگر امکان فعالیت در کارهای تبلیغی دینی هست یادگیری این زبان را تکمیل کنم
پیشاپیش از شما سپاسگزارم
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ مرداد ۳ام, ۱۳۹۲ ۲:۵۵ ب.ظ:
با عرض سلام و احترام.
من الان قم نیستم و چون در ماه مبارک رمضان هستیم در خارج از قم مشغول تبلیغ هستم. انشاالله بعد از ماه مبارک یادآوری کنید حتماً در این مورد شما را راهنمایی خواهم کرد.
موفق باشید.
[پاسخ]
سلام و خدا قوت
بنده دانشجوی زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی هستم
و اگر خدا بخواهد قصد تبلیغ دارم
همانطور که میدانید بهترین روش برای یادگیری زبان قرار گرفتن در محیط آموزشی میباشد
اما به این دلیل که این امکان فراهم نیست ما مجبور هستیم با دیدن فیلم های چینی زبان خود را تقویت کنیم از طرفی فضای فرهنگی کشور چین بسیار نامطلوب تر از کشورهای دیگر است و غالب فیلم های تولیدی آنها که به درد دانشجوی این رشته بخورد فضای مناسبی ندارد به صورتی که نمیشود حتی جایی از آن را سانسور کرد اگر دقت کرده باشید فیلم های چینی ای که تلویزیون پخش میکند غالبا رزمی یا مربوط به جنگ های چین قدیم است
هدف بنده خوب،
وسیله ام ناخوب،
درگیرم… این دنیا ارزش آن را ندارد که چشمانم آلوده شود از طرفی نیاز به تبلیغ و این که در جامعه موعود نیاز به متخصص در حوزه شرق داریم و تعداد کنونی این افراد بسیار بسیار کم هستند راه را بر من غبارآلود کرده،لطفا روشنگری کنید
[پاسخ]
با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم کدوم مدارس علمیه در قم هستند که زبان را در برنامه آموزشی خود دارند؟
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۲:۱۴ ب.ظ:
با عرض سلام.
دارم در موردش تحقیق میکنم و بزودی جواب میدم!
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ خرداد ۱ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۱ ب.ظ:
با عرض سلام.
تا جایی که من خبر دارم:
از مقطع دانشگاه: حوزه علمیه معصومیه
از مقطع دیپلم: مدرسه علمیه شهیدین ـ امام باقر علیه السلام
از مقطع سیکل: جهانگیرخان (به صورت موقتی شروع کردن) ـ کرمانی ها
موفق و پیروز باشید.
[پاسخ]
سلام
به نظر من حقیر مشکل اصلی طلاب بلد نبودن زبان های دیگه نیست،در داخل ایران تبلیغ ضعیف عمل میشه،قرآن و احادیث و فقه می تونه به راحتی یک قلب مستعد رو قانع کنه،بلد بودن زبان های روز دنیا چه کمکی می کنه،فیلد کاریه هر کسی مشخصه و اگه اشنایی نداشته باشیم نباید وارد حوزه ی زبان های خارجی بشیم و نباید این رو افتخار بدونیم،زبان عربی بهترین زبانه،ما اعراب مستعد به شیعه شدن هم زیاد داریم،حتما که نباید در غرب به دنبال مسلمان بگردیم…وظیفه ی ما یادگیری زبان خارجی نیست،باید بر زبان عربی بیشتر تمرکز کنیم،اما اگر از دوران کودکی آموزش داده بشه که وقت طلبه رو نگیره،مناسبه،یک طلبه وقت برای یادگیری زبان های خارجی پیدا می کنه؟بسیاری از دانشجویان الهیات و مسلط بر زبان های دیگه می تونن مجالس سخنرانی در کشور های دیگه برگزار کنند و در مسائل دینی از طلاب کمک بگیرند.در کار ترجمه هم،مترجم بسیار است بحمدا… اون طلابی که قصد تبلیغ در هر کشوری که دارند ،بر زبان اون کشور کاملا مسلط شوند و بتونن بومی صحبت کنند،موفق هستند نه طلاب ساکن ایران که به طور کامل بر عربی هم مسلط نیستند
[پاسخ]
مهدی پاسخ در تاريخ دی ۲۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲ ق.ظ:
دیگه من از جوا دادن خسته شدم ….. نظرات قبلی بنده رو بخونید
[پاسخ]
حمید پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲ ق.ظ:
شما دچار تناقض هستید اولا قلوب مستعد را با قران و احادیث قانع می کنید اما نمی گویید با چه زبانی انتشار بدهیم
دوما شما می گویید دانستن زبان چه میکنه اما خودتان زبان عربی را مطرح می کنید و تمرکز بر آن را.
ثالثا اگر هدف تبلیغ دین باشد و دانستن زبان های مختلف وسیله ای برای این کار، پس این چه حرفی است که می زنید که اگر آشنایی با دین نداریم وارد زباهای خارجی نشویم؟
رابعا اگر وظیفه شما یادگیری زبا نیست به خودتان مربوط است اما برای دیگران وظیفه شناسی را یاد ندهید
حرف آخر مثل شما مثل ماهی داخل آب است که فکر میکند دنیا و پیرامون او همین است و خارج از آب خبری نیست
و السلام علی من اتبع الهدی
[پاسخ]
حرف شما کاملا متین و بجا است
خدا خیرتان بدهد
یک سوال: بعد از زبان انگلیسی و عربی چه زبانی ما یحتاج طلبه مبلغ میباشد
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ آذر ۴ام, ۱۳۹۵ ۵:۵۵ ق.ظ:
به نظرم اسپانیایی!
[پاسخ]
باسلام.برای تبلیغ در خارج از کشور باید مشغول تحصیل در درس خارج بود ،و ترجیحا زیر نظر یک موسسه بعلاوه تسلط به یک زبان خارجی مثل انگلیسی عربی فرانسه المانی روسی چینی ایتالیایی اسپانیایی ساحلی یا پرتغالی وروز بروز زبان های دیگر هم درحال افزوده شدن میباشند مثل کره ای .
[پاسخ]
سلام جناب ذاکری.
وقت بخیر.
در قسمت “تماس با ما” شماره همراه من موجود هستش.
درخدمتتون هستم
[پاسخ]