حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

اربعین و بازگشت اهل بیت به کربلا

تعداد بازدیدها: 1,970 مشاهده

اربعین

این که می گویند روز اربعین روز تجدید عزای اهل بیت (علیهم السلام) و گذر مجدد اهل بیت (علیهم السلام) از شام به کربلا نیست چه قدر مستند است، در حالی که در ذهن عامه مردم و آن چه که در مداحی ها فهمیده می شود چیزی خلاف این است؟ 

جواب: امام حسین (علیه السلام) و یارانش در کربلا به شهادت رسیدند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آوردند. خانواده امام حسین(علیه السلام) و یارانش به دست نیروهاى عمر بن سعد به اسارت گرفته شدند و فرداى عاشورا به سوى کوفه حرکت داده شدند. خاندان نبوت و خانواده هاى یاران حسین بن على(علیه السلام) مدت زیادى در کوفه نماندند و روز پانزدهم محرّم یا بیستم محرّم از کوفه به سوى شام برده شده اند. اگر پانزدهم محرم راه افتاده باشند در این صورت مسافت بین شام و کوفه را در پانزده روز رفته اند چون روز اول صفر سال ۶۱ به شام وارد شده اند و اگر بیستم محرم به سوى شام حرکت داده شده باشند اول صفر همان سال به شام رسیده اند. در شام هم زیاد نمانده اند چون یزید نمى توانست آنان را زیاد نگه دارد. زیاد ماندن آنان براى حکومت یزید بسیار خطر داشت و براى همین یزید با آنان رفتار خشنى نداشت و آنان را به دربار خود راه مى داد و حتى اجازه داد در خود دربار براى شهداى کربلا و امام حسین(علیه السلام) عزادارى کردند. در شام هشت روز یا ده روز ماندند و به عراق بازگشته اند و در مدت ده روز مسافت بین شام و عراق را آمدند و روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ به کربلا رسیدند و پیش از رسیدن خاندان پیامبر(علیهم السلام)، جابر بن عبد الله انصارى براى زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) و شهدا آمده بود. در میان علماى شیعه امامیه، این مطلب مورد تردید نبود و مورخان اسلامى که متعرض اربعین امام حسین(علیه السلام) شده اند، منظورشان اربعین اوّل است و اربعین دوّم که اربعین واقعى نیست و سنت اربعین از همان اربعین اول امام حسین(علیه السلام) مانده است. اگر خاندان امامت و نبوت اربعین اوّل را به کربلا نمى آمدند، دیگر اربعینى در کار نبود. از دیدگاه علماى امامیه خاندان نبوت و امامت در اربعین اوّل به کربلا آمدند و امام سجاد(علیه السلام) سر مبارک امام حسین(علیه السلام) را در اربعین اوّل از شام آورد و در کربلا به بدن امام حسین(علیه السلام) ملحق کرد و در همان قبر دفن کرد. در این اواخر «میرزاى نورى» آمدن اسیران به کربلا را در اربعین اوّل بعید به حساب آورده است و شاگردانش هم از استاد خود پیروى کرده و آمدن اسیران به کربلا را در اربعین اول بعید شمرده اند ولکن نظر این ها درست نیست این ها فکر کرده اند که اسیران در کوفه و شام مدت زیادى مانده اند در حالى که اسیران را در کوفه و شام نمى توانستند به مدت زیاد نگه بدارند و نیز این ها فکر کرده اند که مسافت طولانى شام و عراق را نمى توان به این زودى طى کرد ولى این ها توجه نکرده اند که اولا اسیران در کوفه و شام کم مانده اند نه یک ماه و نه یک ماه و نیم و نه یکسال، ثانیا مسافت شام و عراق را در کمتر از ده روز هم مى توان سیرکرد. براى نمونه به چند مورد اشاره مى کنیم:

۱٫ عربهاى عقیل مسافت بین شام و عراق را در مدت یک هفته طى مى کردند. این مطلب را صاحب «اعیان الشیعه» آورده است و نویسنده کتاب اعیان الشیعه، خودش اهل دمشق است و ایرانى نیست. او بهتر از میرزاى نورى راه هاى شام به عراق را مى شناسد. ایرانى ها راه هاى صحراى کبیر میان شام و عراق را خوب نمى شناختند.

۲٫ عرب هاى صلیب از وطن خودشان در شام تا نجف عراق را در مدت هشت روز طى مى کردند. این موضع را نیز ساحب «اعیان الشیعه» تصدیق کرده است. وقتى این عرب ها در مدت هشت روز از شام به عراق بروند، در این صورت نیروهاى عبید الله بن زیاد باید این مسافت را زودتر بپیمایند چون آنان مأمورند و عجله دارند و در هر لحظه ممکن است خطرى پیش بیاید. مأموران عبید الله بن زیاد که اسیران را مى بردند، گردش کنان نمى رفتند بلکه مى خواستند هر چه زودتر به شما برسند چون مأموریت خطرناکى بود. توجه داشته باشیم که درباره اسیران کربلا و رفتن آنها به کوفه و از کوفه به شما مطالب نادرست فراوانى در کتاب هاى غیر معتبر آمده است. ما آنها را نمى گوییم. ما بر اساس مآخذى که قابل اعتماد است، داورى مى کنیم نه کتاب هایى که اعتبار ندارند.

۳٫ معاویه در سال ۶۰ هجرى و روز پانزدهم رجب مرد. یزید به والى مدینه نوشت که پدرم مرده و تو از حسین بن على(علیه السلام) بیعت بگیر. امام در ۲۸ رجب سال ۶۰ از مدینه خارج شد. میان مرگ معاویه و خروج امام حسین(علیه السلام) ۱۳ روز فاصله است. حجاز نسبت به شام دورتر از عراق است. در مدت ۱۳ روز خبر مرگ معاویه به مدینه رسیده است و بر این اساس مسافت بین عراق و شام را مى توان طى کمتر از ۱۳ روز رفت. پس این که برخى مثل میرزاى نورى طى مسافت بین شام و عراق را در مدت ده روز یا هفت روز بعید شمرده اند، صحیح نیست و موارد متعددى در تاریخ آمده است که این مسافت را در کمتر از ده روز طى کرده اند. ما براى نمونه به چند مورد اشاره کردیم. بنابراین در مورد اربعین، حق با علمائى است که مى گویند که خاندان نبوت در بیستم صفر همان سال که سال ۶۱ بوده به کربلا آمدند.[۱]


[۱]. اگر مى خواهید در مورد اربعین امام حسین(علیه السلام) اطلاعات دقیق و کافى داشته باشید به کتاب «تحقیق درباره اوّل اربعین سیّدالشهداء(علیه السلام)»، نوشته شهید محراب آیت الله سید محمد على قاضى طباطبائى، چاپ سوم، سال ۱۳۶۸ در قطع وزیرى و ۹۸۴ صفحه مراجعه نمائید. آنچه در اینجا درجواب سؤال شما آوردیم برگرفته شده از همین کتاب است. از اول تا ص ۷۶ مطالعه و این چند جمله نوشته شد. امیدواریم توفیق مطالعه این کتاب نصیب شما بشود.  ( برای بدست آوردن این پاسخ از نرم افزار «پرسمان» استفاده کردیم)

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    مرحوم سیّد محمدابراهیم قزوینی (متوفی۱۳۶۰ ه.ق) در صحن مطهّر حضرت اباالفضل علیه السّلام امام جماعت بودند و مرحوم آقا شیخ محمدعلی خراسانی (متوفی ۱۳۸۳) که واعظی بی نظیر بود، بعد از نماز ایشان منبر می رفت. یک شب، مرحوم واعظ خراسانی مصیبت حضرت اباالفضل علیه السّلام را خوانده و از اصابت تیر به چشم مقدّس آن حضرت یاد کرده بود. مرحوم قزوینی، که سخت متأثّر شده و بسیار گریه کرده بود، به ایشان گفته بود: چنین مصیبت های سخت را که سند خیلی قوی هم ندارد چرا می خوانید؟! شب در عالم رؤیا به محضر مقدّس حضرت اباالفضل علیه السّلام مشرّف شده بود، آقا خطاب به ایشان فرموده بود: سیّد ابراهیم! آیا تو در کربلا بودی که بدانی روز عاشورا با من چه کردند؟! پس از آنکه دو دستم از بدن جدا گردید، سپاه دشمن مرا تیر باران کردند، در

    … ادامه مطلب …

  • چرا شیخ کاظم روضه مرا نمی خواند؟!

    چرا شیخ کاظم روضه مرا نمی خواند؟!

    مرحوم سیّد عبدالرزّاق مقرّم (متوفی ۱۳۹۱ ه.ق) در «مقتل الحسین علیه السّلام» نقل می کند: دانشمند بزرگ، شیخ کاظم سبتی، برای من نقل کرد که، یکی از علمای برجسته و مورد اطمینان نزد من آمد و گفت: من رسول و فرستاده ی حضرت اباالفضل العباس علیه السّلام از سوی او هستم، و افزود: من آن حضرت را در خواب دیدم، به من فرمود: چرا شیخ کاظم سبتی مصیبت مرا نمی خواند؟! عرض کردم: من همواره می شنوم که شیخ کاظم مصیبت شما را می خواند. فرمود: به شیخ کاظم بگو این مصیبت را بخوان، و آن اینکه، هرگاه سوارکاری از پشت اسب بر زمین سقوط کند دست هایش را به زمین می گذارد، ولی اگر تیرها به سینه ی او فرو رفته باشند و دست هایش نیز بریده باشند، «بماذا یتلقی الأرض»؟! چگونه و با چه سختی یی، به زمین

    … ادامه مطلب …

  • توصیه امام زمان جهت توسل به حضرت اباالفضل

    توصیه امام زمان جهت توسل به حضرت اباالفضل

    حجت الاسلام و المسلمین حاج سیّد محمد تقی حشمت الواعظین طباطبائی قمی، داستانی را از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قدّس سرّه) این چنین نقل کرده اند: یکی از علمای نجف اشرف، که مدتی به قم آمده بود، برای من چنین نقل کرد که: من مشکلی داشتم. به مسجد مقدس جمکران رفتم و درد دل خود را به محضر حضرت بقیه الله حجّت بن الحسن العسکری امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ـ عرضه داشتم و از ایشان خواستم که نزد خدا شفاعت کنند تا مشکلم حل شود. برای این منظور چندین دفعه به مسجد جمکران رفتم. ولی نتیجه ای ندیدم! روزی هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم: مولا جان! آیا جایز است که در محضر شما و در منزل شما باشم و به دیگری متوسّل شوم؟ شما امام من می باشید. آیا زشت نیست که

    … ادامه مطلب …

  • معامله خدا با یک قطره اشک

    معامله خدا با یک قطره اشک

    مرحوم حاج شیخ علی اکبر النهاوندی در کتاب «جنّه العالیه» می­ نویسد: بدان! بعضی از ارباب مقاتل برای توضیح و تشریح اخباری که در فضیلت گریه بر سید الشّهدا علیه السّلام وارد شده ـ که خداوند گناه گریه کننده را به یک قطره اشک می ­آمرزد ـ به قضیه ملاقات مرحوم [سید مهدی] بحر العلوم (أعلی الله مقامه الشریف) با حضرت حجّت علیه السّلام در راه سامرّه متوسل شده ­اند و مجمل کیفیّت آن علی ما هو المعروف این است: آن مرحوم وقتی به سامرّه می­ رفت، در بین راه به این مسأله فکر می­ کرد که گریه بر حسین علیه السّلام گناهان را می ­آمرزد، ناگاه دید عربی سوار بر مرکب مقابلش رسید، سلام کرد بر سیّد و فرمود: جناب سیّد شما را متفکّر می­ بینم، چه خیال می ­کنید؟ اگر مسأله علمی است، صحبت بدارید! شاید من هم

    … ادامه مطلب …

  • دل به دل راه دارد

    دل به دل راه دارد

    فردی از امام صادق علیه السّلام پرسید: شخصی به من گوید: تو را دوست دارم! از کجا بدانم (راست می­گوید و) دوستم دارد؟ حضرت فرمودند: به قلبت رجوع کن؛ اگر او را دوست داری، بدان او نیز دوستت دارد. ………………………………………… متن حدیث: عَنْ صَالِحِ بْنِ الْحَکَمِ قَالَ سَمِعْتُ رَجُلًا یَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَقُولُ: إِنِّی أَوَدُّکَ فَکَیْفَ أَعْلَمُ أَنَّهُ یَوَدُّنِی قَالَ: امْتَحِنْ قَلْبَکَ؛ فَإِنْ کُنْتَ تَوَدُّهُ فَإِنَّهُ یَوَدُّک‏![۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۱، ص ۱۸۲، باب استحباب إخبار الأخ فی الله بحبه له و أن القلب یهدی إلى القلب‏ نوشته های مرتبط: خدا را در قلب های شکسته پیدا کن خداست زائر حسین علیه السلام در شب جمعه دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود به مادرش تهمت (زنا) زدی؟! رسیدن به مقام قرب الهی فقط با محبّت حضرت زهرا خداوند دل های

    … ادامه مطلب …

  • خدا را در قلب های شکسته پیدا کن

    خدا را در قلب های شکسته پیدا کن

      پیامبر أکرم صلّی الله علیه و آله می فرمایند: همانا خداوند قلب های شکسته را دوست دارد! راوی سؤال کرد: خدا کجاست؟ حضرت فرمودند: در قلب های شکسته… متن حدیث: إنّ اللّه یُحبُّ کلَّ قَلبٍ حَزِین وَ سُئِلَ أَیْنَ اللّه؟ فقال: عِندَ المُنکَسِرَهِ قُلُوبُهُم.[۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۰، ص ۱۵۷ نوشته های مرتبط: خدا دل های شکسته را دوست دارد شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود در دنیا مثل آقای خامنه ای نمی توانیم پیدا کنیم احیاء شعائر فاطمیه بزرگ ترین رستگاری است پدران،مادران و فرزندان آخرالزمان اقبال و ادبار دل ها زیارت امام رضا افضل از زیارت امام حسین است من در میان جمع و “جمع” جای دیگر است

  • ۴ نظر برای این مطلب
  • ناشناس
    بهمن ۳ام, ۱۳۸۹ در ۷:۱۱ ب.ظ

    بابا حمیدرضا چطور این همه مطلب مینویسی؟
    خدا وکیلی کپی پیست نکردی؟

      [پاسخ]

      حمیدرضافلاح
      بهمن ۶ام, ۱۳۸۹ در ۷:۰۱ ب.ظ

      متاسفم از اینکه من هم نام یک آخوند هستم تا حالا اینقدر از اسم وفامیلم متنفر نشده بودم برا خودم واقعامتاسفم.
      راستی یه سوال دارم :واقعا اگه آقاتون فتوا بده به مردم تجاوز می کنین آدم می کشین کورکورانه از کسی یا چیزی حمایت می کنین؟؟؟؟
      ………………………………
      پاسخ : جناب آقای حمیدرضا فلاح از اینکه با بنده هم اسم و فامیل هستید خب این به بنده مربوط نمیشه.
      اما اینکه فرمودید « اگه آقاتون فتوا بده به مردم تجاوز می کنین آدم می کشین کورکورانه از کسی یا چیزی حمایت می کنین » باید به شما عرض کنم که بنده تا به حال از هیچ شخصی یا گروهی کورکورانه حمایت نکرده ام. اگر هم حمایتی از شخصیتی کردم استدلال های قوی درباره این حمایت داشته ام.
      درباره قسمت اول هم باید بگم یک فقیه جامع الشرایط هیچگاه چنین فتوایی نمی دهد اما اگر فرد یا افرادی بخواهند به ناحق در خیابان رعب و وحشت ایجاد کنند و بر خلاف قانون یک کشور عمل کنند و حکومت را به خطر بیاندازند آنگاه دستور اسلام این است که حاکم شرع در ابتدا آنها را راهنمایی به راه حق و صراط مستقیم کند در غیر این صورت اگر هنوز به دنبال اعمال خلاف شرع خود هستند دستور اسلام برخورد قاطعانه با این افراد است.
      موفق باشید

        [پاسخ]

        کوثر
        بهمن ۹ام, ۱۳۸۹ در ۲:۴۳ ب.ظ

        به کربلای تو یک کاروان دل آوردم
        امانتی که تو دادی به منزل آوردم
        به جز رقیه که از پا فتاد پیش سرت
        تمام اهل حرم را به منزل آوردم…
        اجرتون با بی بی زینب کبری (س)

        ممنون عالی بود

          [پاسخ]

          ناشناس
          مرداد ۲۱ام, ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۶ ب.ظ

          احسن

            [پاسخ]

          • نظر بدهيد
          • نام:
            ایمیل:
            وبسایت:





            استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
            Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
            Designer : Mohammad Rafiei