حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

برتری فاطمه بر تمام موجودات حتی أنبیاء

تعداد بازدیدها: 2,969 مشاهده

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

و اما از آیات

آیه تطهیر:

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً.[۱]

همانا ارده ی خداوندی بر زدودن هر گناه و پلیدی از شما خاندان نبوّت تعلّق گرفت و شما را از هر عیب و کمبودی پاک گردانید.

که در این آیه حضرت حقّ ـ جلّ و علا ـ شهادت بر پاکی و عصمت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می دهد، آن هم در ردیف دیگران، نه مقداری کم و نه اندکی بیش؛ زیرا حق تعالی تمام کژیهای ظاهری، باطنی، و گناهان و اعمال ناشایست، از کوچک و بزرگ، حتّی حدیث نفسی که از اراده ی خویش تهی باشد، همچنین خطورات ذهنی که در نزد حق تعالی از کراهت برخوردار است، را از آنها دور نموده است و این عمومیت و اطلاق در آیه دلیل روشنی است که فاطمه در اوج بلندی مقام عصمت و طهارت قرار دارد، که این پاکی جسم و روح آنچنان است که خطورات ذهنی و فرضی هم در محدوده ی این مقام است.

اما در مورد انبیاء، جز پدر گرامش، در کتاب الهی ـ قرآن ـ شاهدی بر این گونه عصمت و طهارت که درباره ی او و خاندان پاکش آمده است نداریم؛ از این رو، مقام و مرتبت حضرتش در فضل و شرف چیره بر آنها می باشد.

و اما أخبار

۱٫ علامه مجلسی (رحمه الله علیه) از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل می کند که حضرت فرمودند:

و هی الصدّیقه الکبری و علی معرفتها دارت القرون الأولی.[۲]

او صدیقه کبری است که بر شناختن او جهان آفرینش از آغاز به گردش درآمده است.

محقق بارع، أبوالحسن نجفی، در کتاب «ملتقی البحرین» خود در ذیل این حدیث شریف چنین می گوید: مراد از «قرون» در این روایت، قرون جمیع أنبیاء و اوصیاء و امّتهای ایشان، از آدم به بعد، حتی قرن نفس نفیس پیامبر خدا حضرت خاتم الأنبیاء می باشد. به بیان دیگر، یعنی خداوند رحمان فردی از انبیاء و اوصیاء را برنینگیخت مگر آنکه به فضیلت و برتری حضرت صدیقه و دوستی او اقرار و اذعان نموده، و مؤید گفتار ما روایتی است که مرحوم سیّد هاشم بحرانی در «مدینه المعاجز» از حضرتش نقل نموده فرموده است مبنی بر اینکه:

و ما تکاملت النبوّه لنبیّ حتّی أقرّ بفضلها و محبّتها.

مقام نبوت ِ پیامبری کامل نگردید تا اینکه اذعان به برتری و دوستی او نمود.

۲٫ همچنین آنچه مرحوم نجفی ـ که رحمت خدا بر او باد ـ از جابر، از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل نموده است مؤیدی دیگر بر این گفتار می­باشد. روایت مزبور این است که حضرت صادق در پاسخ جابر که پرسیده بود به چه سبب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را زهرا نام نهاده اند، فرمودند:

بدین سبب که خداوند تبارک و تعالی او را از عظمت خود خلق نموده. پس آنگاه که طلوع نمود از آسمانها و زمین را به نورش منوّر نمود چشمان فرشتگان از این نور نابینا گشت؛ لذا فرشتگان به درگاه حضرت حقّ به سجده افتادند و این نور سؤال نمودند. از جانب خداوند ندا رسید که این نور، نور من است. آن را در آسمانم مکان دادم و از عظمت خود بیافریدم. او را از صلب پیامبری از پیامبران خارج نمودم و بر انبیائم مقدّم داشتم. از این نور پیشوایانی را که به امر من قیام می­کنند آفریدم، که هادیان و راهنمایان به حق من و جانشینان من بر بسیط خاک پس از سپری گشتن دوران وحی هستند.[۳]

۳٫ باز روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی در کتاب «مرآه العقول» در باب «مولد النبیّ» از محمّد بن سنان نقل می کند که او گفت: در نزد امام جواد (علیه السّلام) بودم که بحث به اختلاف شیعه در شناخت ائمّه (علیهم السلام) و صفات و حالات ایشان کشیده شد، پس حضرتش فرمود:

ای محمّد، همانا حضرت باری تعالی آن زمان که تنها بود محمّد و علی و فاطمه ـ سلام الله علیهم أجمعین ـ را بیافرید و آنگاه یکهزار سال مکث نمود و پس از آن کلیه اشیاء را خلق کرد و بر این خلق آنها را شاهد گرفت و فرمانبرداری از آنان را در مخلوقاتش جاری نمود و رشته ی امور را به ایشان تفویض کرد. پس ایشان آنچه را که خواستند حلال و آنچه را که خواستند حرام نمود و اراده ی آنان چیزی جز اراده ی خداوند نبود.

آنگاه حضرتش در ادامه ی فرمایشات خود افزودند: ای محمّد! در این اعتقاد هر که جانب افراط بپیماید از دین خارج گردیده، و هر که از آن سرپیچی کند به باطل افتاده و هر که لوازم آن را نه بیش و نه کم ملتزم گردد به حق پیوسته است. پس ای محمّد! آن را بگیر و محافظت نما.[۴]

۴٫ همچنین روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی از امام صادق (علیه السّلام) نقل می کند که فرمود:

لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَمْ یَکُنْ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه.[۵]

اگر خداوند تعالی امیر مؤمنان را خلق نمی نمود برای فاطمه همتایی در روی کره ی خاک از آدم گرفته تا نسلهای بعد یافت نمی شد.

۵٫ در روایتی دیگر از حضرتش آمده که فرمودند:

لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ.[۶]

اگر خداوند علی بن أبی طالب را نمی آفرید برای فاطمه همتایی یافت نمی شد.

۶٫ در خبر دیگری آمده است:

 لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْض‏.[۷]

اگر تو (علی) نمی بودی برای او (فاطمه) همتایی بر روی زمین وجود نداشت.

۷٫ حضرت صادق علیه السّلام فرمودند:

لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام تَزَوَّجَهَا لَمَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه‏.[۸]

اگر أمیرمؤمنان فاطمه را به تزویج خود در نمی آورد، تا روز رستاخیز از حضرت آدم گرفته تا دیگر افراد بشر همتایی بر روی کره ی خاک برای او وجود نداشت.

علامه مجلسی در ذیل این حدیث می فرماید: «ممکن است با تمسک قرار دادن این روایت استدلال گردد که علی و فاطمه علیهما السّلام پس از پیامبر اشرف مخلوقاتند و حتی بر انبیاء الوالعزم برتری دارند. در اینجا ممکن است این اشکال رخ بنماید که این روایت دلالت بر برتری آنان بر نوح و ابراهیم علیهما السّلام نمی کند؛ چون آنها به سبب اینکه از اجداد حضرتش بودند نمی توانستند همتا و همسر برای حضرتش باشند. پاسخ این اشکال آن است که ذکر نمودن نام آدم علیه السّلام در روایت نشانه ای است برای این مطلب که آنها با قطع نظر از موانع دیگر باز شأنیّت همسری و همتایی با حضرتش را دارا نمی باشند.[۹]

محدّث خبیر، مولی محمّد علی انصاری گوید: از کنکاش در ر وایات و اخبار چنین به دست می آید که علیا مخدره ما، فاطمه (علیها سلام) کمالات نفسانی و فضائل عقلایی را در بالاترین مراتب خود احراز نمود که بانویی دیگر به این مقام و مرتبت دست نیافته است.

فاطمه زهرا یاور خدای سبحان در آسمان و زمین است و بر تمامی پیامبران و فرستادگان، جز پدر گرامش حضرت ختمی مرتبت، شرافت دارد و در شرافت مکان و علوّ درجه اش بر کسی جای شکّ و شبهه باقی نمی ماند[۱۰].[۱۱]


[۱]. سوره احزاب، آیه۳۳٫

[۲]. مجلسی، بحارالأنوار، ح۴۳،ص ۱۰۵٫

[۳]. نجفی، ملتقی البحرین، ص۱۹٫

[۴]. مرآه العقول، ج۵، ص۱۹۰٫

[۵]. بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۰۷٫

[۶]. همان.

[۷]. همان.

[۸]. همان، ص۱۰٫

[۹]. همان، ص۱۱٫

[۱۰].اللمعه البیضاء، فی شرح خطبه الزهراء.

[۱۱]. فاطمه الزهراء سرور دل پیامبر، ص ۱۱۹٫

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • عنایت امام زمان به روضه حضرت اباالفضل

    عنایت امام زمان به روضه حضرت اباالفضل

    این تشرّف از مهم‏ترین و روح‏ افزاترین رویدادهاى زندگانى مرحوم فشندى (ره) است. تشرّف حاضر، به‏ سبب بعضى از جنبه ‏هاى منحصر به فرد که به برخى از آنها اشاره خواهد شد مورد توجه تعداد زیادى از شیفتگان امام عصر (علیه السلام) مى ‏باشد. آیت الله ناصرى دولت‏ آبادى ماجراى این تشرّف را خود، مستقیما از زبان حاجى شنیده و در کتاب «آب حیات» آورده است. همچنین جناب قاضى زاهدى نیز آن را از زبان خود آن مرحوم شنیده و در کتاب خود نقل کرده است. ما اینک تلفیق دو روایت را جهت تتمیم آن، براى خوانندگان محترم مى ‏آوریم. حاج محمد على فشندى تهرانى مى ‏گوید: سال اولى که به «مکه مکرمه» مشرّف شدم، از خداى مهربان در آنجا خواستم که توفیق دهد تا در سال‏ هاى بعد نیز، تا بیست سفر به مکّه بیایم تا شاید امیرالحاج و

    … ادامه مطلب …

  • ماجرای توسل به حضرت اباالفضل و شفای چشم یکی از علما

    ماجرای توسل به حضرت اباالفضل و شفای چشم یکی از علما

    آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) در جلد سوم کتاب «جرعه ای از دریا» می نویسد: مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری فرزند آسید علی جزایری است که از علمای درجه اول تهران بود و این قضیه را ایشان نقل می ‌کرد که یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصص چشم و اولین چشم پزشک تهران بود و بعدا به دکتر مرزبان لقب پیدا کرد. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین می‌ گفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی ـ برادر حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی ـ شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسل به حضرت اباالفضل العباس علیه السلام خیلی مؤثر است: ای ماه بنی هاشم خورشید لقا عباس ….. ای نور دل حیدر شمع شهدا عباس از محنت و درد وغم

    … ادامه مطلب …

  • شب قدر شب گناه نیست!

    شب قدر شب گناه نیست!

    صاحب کتاب «ابوب الجنان» که کتاب بسیار پربار و نایابی است می نویسد: جوان بی تقوایی که به خیر و سعادت خود در زندگی اهمیتی نمی داد و ملاحظه چیزی را نمی کرد، بر اثر چشم چرانی به دختری دل بسته بود، ولی آن دختر تن به خواسته نامشروع او نمی داد. شبی از شب های قدر که وقت بیداری و مناجات و قرآن و گریه و درد دل با خداست و مردم همگی در مساجد و مجالس احیاء جمع شده بودند، این جوان که دیده بود والدین آن خانم زودتر از منزل خارج شده اند راه را بر این دختر که قصد داشته به تنهایی مسیر بین خانه و مسجد را طی کند بست. دختر که دید کاری از دستش ساخته نیست در پاسخ به خواسته آن جوان گفت: امشب شب احیاء و شب گرفتن برات است. آیا انصاف

    … ادامه مطلب …

  • سفارش امام زمان در نیکی به پدر

    سفارش امام زمان در نیکی به پدر

    آقای سید محمد موسوی نجفی معروف به هندی که از اتقیای علما و ائمه ی جماعت حرم امیرالؤمنین علیه السّلام است نقل کرد از جانب شیخ باقر فرزند شیخ هادی کاظمینی مجاور نجف اشرف و ایشان از شخص مورد اعتمادی که به دلاکی اشتغال داشت. آن شخص را پدر پیری بود که هیچ گونه کوتاهی نسبت به خدمتگزاری او نمی کرد، حتی خودش برای او آب در مستراح می برد و منتظر می شد تا خارج شود و به مکانش برساند. پیوسته ملازم خدمت او بود، مگر در شب چهارشنبه که به مسجد سهله می رفت و در آن شب به واسطه ی اعمال مسجد سهله و شب زنده داری در آنجا، از خدمت معذور بود؛ ولی پس از مدتی ترک کرد و دیگر به آنجا نرفت. از او پرسیدم: ـ چرا رفتن به مسجد سهله را ترک کردی؟ گفت:

    … ادامه مطلب …

  • دستور آیت الله بهجت برای پیدا شدن گمشده

    دستور آیت الله بهجت برای پیدا شدن گمشده

    شاید این مطلب برای برخی از بینندگان تعجّب آور باشد که حتی برای پیدا کردن وسایل گمشده دستور و رهنمودی وجود داشته باشد اما بارها خودم یا خانواده ام وسایل و یا اشیاء گرانبهائی گم کرده ایم و با توسل به این دستور مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) گمشده های خود را پیدا کرده ایم! بنده اطمینان دارم اگر کسی با عقیده به این دستور عمل کند یقیناً به مقصود خود خواهد رسید. آیت الله محمدی ری شهری در کتاب «زمزم عرفان»، دستور مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) را اینگونه عنوان کرده اند: آیت الله بهجت در دیداری فرمودند: «أَصْبَحْتُ فی أَمانِ الله، أَمْسَیْتُ فی جِوارِ اللهِ»[۱] هفت بار، برای پیدا کردن گمشده خوب است. یکی می گفت[۲]: با کسی کار داشتم. نه اسمش را می دانستم و نه جایش را. از صبح تا

    … ادامه مطلب …

  • آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    مرحوم سیّد محمدابراهیم قزوینی (متوفی۱۳۶۰ ه.ق) در صحن مطهّر حضرت اباالفضل علیه السّلام امام جماعت بودند و مرحوم آقا شیخ محمدعلی خراسانی (متوفی ۱۳۸۳) که واعظی بی نظیر بود، بعد از نماز ایشان منبر می رفت. یک شب، مرحوم واعظ خراسانی مصیبت حضرت اباالفضل علیه السّلام را خوانده و از اصابت تیر به چشم مقدّس آن حضرت یاد کرده بود. مرحوم قزوینی، که سخت متأثّر شده و بسیار گریه کرده بود، به ایشان گفته بود: چنین مصیبت های سخت را که سند خیلی قوی هم ندارد چرا می خوانید؟! شب در عالم رؤیا به محضر مقدّس حضرت اباالفضل علیه السّلام مشرّف شده بود، آقا خطاب به ایشان فرموده بود: سیّد ابراهیم! آیا تو در کربلا بودی که بدانی روز عاشورا با من چه کردند؟! پس از آنکه دو دستم از بدن جدا گردید، سپاه دشمن مرا تیر باران کردند، در

    … ادامه مطلب …

  • ۳ نظر برای این مطلب
  • PuriaRB
    اردیبهشت 11ام, 1392 در 12:18 ب.ظ

    عالی اخوی

      [پاسخ]

      hossein_ramezanian
      خرداد 15ام, 1392 در 7:57 ق.ظ

      سلام ذرود خدا بر شما

        [پاسخ]

        عباس
        اردیبهشت 17ام, 1398 در 9:33 ق.ظ

        السلام علیک یا ام السبطین الحسن و الحسین

          [پاسخ]

        • نظر بدهيد
        • نام:
          ایمیل:
          وبسایت:





          استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
          Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
          Designer : Mohammad Rafiei