حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

برتری فاطمه بر تمام موجودات حتی أنبیاء

تعداد بازدیدها: 2,070 مشاهده

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

و اما از آیات

آیه تطهیر:

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً.[۱]

همانا ارده ی خداوندی بر زدودن هر گناه و پلیدی از شما خاندان نبوّت تعلّق گرفت و شما را از هر عیب و کمبودی پاک گردانید.

که در این آیه حضرت حقّ ـ جلّ و علا ـ شهادت بر پاکی و عصمت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می دهد، آن هم در ردیف دیگران، نه مقداری کم و نه اندکی بیش؛ زیرا حق تعالی تمام کژیهای ظاهری، باطنی، و گناهان و اعمال ناشایست، از کوچک و بزرگ، حتّی حدیث نفسی که از اراده ی خویش تهی باشد، همچنین خطورات ذهنی که در نزد حق تعالی از کراهت برخوردار است، را از آنها دور نموده است و این عمومیت و اطلاق در آیه دلیل روشنی است که فاطمه در اوج بلندی مقام عصمت و طهارت قرار دارد، که این پاکی جسم و روح آنچنان است که خطورات ذهنی و فرضی هم در محدوده ی این مقام است.

اما در مورد انبیاء، جز پدر گرامش، در کتاب الهی ـ قرآن ـ شاهدی بر این گونه عصمت و طهارت که درباره ی او و خاندان پاکش آمده است نداریم؛ از این رو، مقام و مرتبت حضرتش در فضل و شرف چیره بر آنها می باشد.

و اما أخبار

۱٫ علامه مجلسی (رحمه الله علیه) از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل می کند که حضرت فرمودند:

و هی الصدّیقه الکبری و علی معرفتها دارت القرون الأولی.[۲]

او صدیقه کبری است که بر شناختن او جهان آفرینش از آغاز به گردش درآمده است.

محقق بارع، أبوالحسن نجفی، در کتاب «ملتقی البحرین» خود در ذیل این حدیث شریف چنین می گوید: مراد از «قرون» در این روایت، قرون جمیع أنبیاء و اوصیاء و امّتهای ایشان، از آدم به بعد، حتی قرن نفس نفیس پیامبر خدا حضرت خاتم الأنبیاء می باشد. به بیان دیگر، یعنی خداوند رحمان فردی از انبیاء و اوصیاء را برنینگیخت مگر آنکه به فضیلت و برتری حضرت صدیقه و دوستی او اقرار و اذعان نموده، و مؤید گفتار ما روایتی است که مرحوم سیّد هاشم بحرانی در «مدینه المعاجز» از حضرتش نقل نموده فرموده است مبنی بر اینکه:

و ما تکاملت النبوّه لنبیّ حتّی أقرّ بفضلها و محبّتها.

مقام نبوت ِ پیامبری کامل نگردید تا اینکه اذعان به برتری و دوستی او نمود.

۲٫ همچنین آنچه مرحوم نجفی ـ که رحمت خدا بر او باد ـ از جابر، از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل نموده است مؤیدی دیگر بر این گفتار می­باشد. روایت مزبور این است که حضرت صادق در پاسخ جابر که پرسیده بود به چه سبب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را زهرا نام نهاده اند، فرمودند:

بدین سبب که خداوند تبارک و تعالی او را از عظمت خود خلق نموده. پس آنگاه که طلوع نمود از آسمانها و زمین را به نورش منوّر نمود چشمان فرشتگان از این نور نابینا گشت؛ لذا فرشتگان به درگاه حضرت حقّ به سجده افتادند و این نور سؤال نمودند. از جانب خداوند ندا رسید که این نور، نور من است. آن را در آسمانم مکان دادم و از عظمت خود بیافریدم. او را از صلب پیامبری از پیامبران خارج نمودم و بر انبیائم مقدّم داشتم. از این نور پیشوایانی را که به امر من قیام می­کنند آفریدم، که هادیان و راهنمایان به حق من و جانشینان من بر بسیط خاک پس از سپری گشتن دوران وحی هستند.[۳]

۳٫ باز روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی در کتاب «مرآه العقول» در باب «مولد النبیّ» از محمّد بن سنان نقل می کند که او گفت: در نزد امام جواد (علیه السّلام) بودم که بحث به اختلاف شیعه در شناخت ائمّه (علیهم السلام) و صفات و حالات ایشان کشیده شد، پس حضرتش فرمود:

ای محمّد، همانا حضرت باری تعالی آن زمان که تنها بود محمّد و علی و فاطمه ـ سلام الله علیهم أجمعین ـ را بیافرید و آنگاه یکهزار سال مکث نمود و پس از آن کلیه اشیاء را خلق کرد و بر این خلق آنها را شاهد گرفت و فرمانبرداری از آنان را در مخلوقاتش جاری نمود و رشته ی امور را به ایشان تفویض کرد. پس ایشان آنچه را که خواستند حلال و آنچه را که خواستند حرام نمود و اراده ی آنان چیزی جز اراده ی خداوند نبود.

آنگاه حضرتش در ادامه ی فرمایشات خود افزودند: ای محمّد! در این اعتقاد هر که جانب افراط بپیماید از دین خارج گردیده، و هر که از آن سرپیچی کند به باطل افتاده و هر که لوازم آن را نه بیش و نه کم ملتزم گردد به حق پیوسته است. پس ای محمّد! آن را بگیر و محافظت نما.[۴]

۴٫ همچنین روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی از امام صادق (علیه السّلام) نقل می کند که فرمود:

لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَمْ یَکُنْ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه.[۵]

اگر خداوند تعالی امیر مؤمنان را خلق نمی نمود برای فاطمه همتایی در روی کره ی خاک از آدم گرفته تا نسلهای بعد یافت نمی شد.

۵٫ در روایتی دیگر از حضرتش آمده که فرمودند:

لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ.[۶]

اگر خداوند علی بن أبی طالب را نمی آفرید برای فاطمه همتایی یافت نمی شد.

۶٫ در خبر دیگری آمده است:

 لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْض‏.[۷]

اگر تو (علی) نمی بودی برای او (فاطمه) همتایی بر روی زمین وجود نداشت.

۷٫ حضرت صادق علیه السّلام فرمودند:

لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام تَزَوَّجَهَا لَمَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه‏.[۸]

اگر أمیرمؤمنان فاطمه را به تزویج خود در نمی آورد، تا روز رستاخیز از حضرت آدم گرفته تا دیگر افراد بشر همتایی بر روی کره ی خاک برای او وجود نداشت.

علامه مجلسی در ذیل این حدیث می فرماید: «ممکن است با تمسک قرار دادن این روایت استدلال گردد که علی و فاطمه علیهما السّلام پس از پیامبر اشرف مخلوقاتند و حتی بر انبیاء الوالعزم برتری دارند. در اینجا ممکن است این اشکال رخ بنماید که این روایت دلالت بر برتری آنان بر نوح و ابراهیم علیهما السّلام نمی کند؛ چون آنها به سبب اینکه از اجداد حضرتش بودند نمی توانستند همتا و همسر برای حضرتش باشند. پاسخ این اشکال آن است که ذکر نمودن نام آدم علیه السّلام در روایت نشانه ای است برای این مطلب که آنها با قطع نظر از موانع دیگر باز شأنیّت همسری و همتایی با حضرتش را دارا نمی باشند.[۹]

محدّث خبیر، مولی محمّد علی انصاری گوید: از کنکاش در ر وایات و اخبار چنین به دست می آید که علیا مخدره ما، فاطمه (علیها سلام) کمالات نفسانی و فضائل عقلایی را در بالاترین مراتب خود احراز نمود که بانویی دیگر به این مقام و مرتبت دست نیافته است.

فاطمه زهرا یاور خدای سبحان در آسمان و زمین است و بر تمامی پیامبران و فرستادگان، جز پدر گرامش حضرت ختمی مرتبت، شرافت دارد و در شرافت مکان و علوّ درجه اش بر کسی جای شکّ و شبهه باقی نمی ماند[۱۰].[۱۱]


[۱]. سوره احزاب، آیه۳۳٫

[۲]. مجلسی، بحارالأنوار، ح۴۳،ص ۱۰۵٫

[۳]. نجفی، ملتقی البحرین، ص۱۹٫

[۴]. مرآه العقول، ج۵، ص۱۹۰٫

[۵]. بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۰۷٫

[۶]. همان.

[۷]. همان.

[۸]. همان، ص۱۰٫

[۹]. همان، ص۱۱٫

[۱۰].اللمعه البیضاء، فی شرح خطبه الزهراء.

[۱۱]. فاطمه الزهراء سرور دل پیامبر، ص ۱۱۹٫

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    آیا می دانی روز عاشورا با من چه کردند؟!

    مرحوم سیّد محمدابراهیم قزوینی (متوفی۱۳۶۰ ه.ق) در صحن مطهّر حضرت اباالفضل علیه السّلام امام جماعت بودند و مرحوم آقا شیخ محمدعلی خراسانی (متوفی ۱۳۸۳) که واعظی بی نظیر بود، بعد از نماز ایشان منبر می رفت. یک شب، مرحوم واعظ خراسانی مصیبت حضرت اباالفضل علیه السّلام را خوانده و از اصابت تیر به چشم مقدّس آن حضرت یاد کرده بود. مرحوم قزوینی، که سخت متأثّر شده و بسیار گریه کرده بود، به ایشان گفته بود: چنین مصیبت های سخت را که سند خیلی قوی هم ندارد چرا می خوانید؟! شب در عالم رؤیا به محضر مقدّس حضرت اباالفضل علیه السّلام مشرّف شده بود، آقا خطاب به ایشان فرموده بود: سیّد ابراهیم! آیا تو در کربلا بودی که بدانی روز عاشورا با من چه کردند؟! پس از آنکه دو دستم از بدن جدا گردید، سپاه دشمن مرا تیر باران کردند، در

    … ادامه مطلب …

  • چرا شیخ کاظم روضه مرا نمی خواند؟!

    چرا شیخ کاظم روضه مرا نمی خواند؟!

    مرحوم سیّد عبدالرزّاق مقرّم (متوفی ۱۳۹۱ ه.ق) در «مقتل الحسین علیه السّلام» نقل می کند: دانشمند بزرگ، شیخ کاظم سبتی، برای من نقل کرد که، یکی از علمای برجسته و مورد اطمینان نزد من آمد و گفت: من رسول و فرستاده ی حضرت اباالفضل العباس علیه السّلام از سوی او هستم، و افزود: من آن حضرت را در خواب دیدم، به من فرمود: چرا شیخ کاظم سبتی مصیبت مرا نمی خواند؟! عرض کردم: من همواره می شنوم که شیخ کاظم مصیبت شما را می خواند. فرمود: به شیخ کاظم بگو این مصیبت را بخوان، و آن اینکه، هرگاه سوارکاری از پشت اسب بر زمین سقوط کند دست هایش را به زمین می گذارد، ولی اگر تیرها به سینه ی او فرو رفته باشند و دست هایش نیز بریده باشند، «بماذا یتلقی الأرض»؟! چگونه و با چه سختی یی، به زمین

    … ادامه مطلب …

  • توصیه امام زمان جهت توسل به حضرت اباالفضل

    توصیه امام زمان جهت توسل به حضرت اباالفضل

    حجت الاسلام و المسلمین حاج سیّد محمد تقی حشمت الواعظین طباطبائی قمی، داستانی را از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قدّس سرّه) این چنین نقل کرده اند: یکی از علمای نجف اشرف، که مدتی به قم آمده بود، برای من چنین نقل کرد که: من مشکلی داشتم. به مسجد مقدس جمکران رفتم و درد دل خود را به محضر حضرت بقیه الله حجّت بن الحسن العسکری امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ـ عرضه داشتم و از ایشان خواستم که نزد خدا شفاعت کنند تا مشکلم حل شود. برای این منظور چندین دفعه به مسجد جمکران رفتم. ولی نتیجه ای ندیدم! روزی هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم: مولا جان! آیا جایز است که در محضر شما و در منزل شما باشم و به دیگری متوسّل شوم؟ شما امام من می باشید. آیا زشت نیست که

    … ادامه مطلب …

  • معامله خدا با یک قطره اشک

    معامله خدا با یک قطره اشک

    مرحوم حاج شیخ علی اکبر النهاوندی در کتاب «جنّه العالیه» می­ نویسد: بدان! بعضی از ارباب مقاتل برای توضیح و تشریح اخباری که در فضیلت گریه بر سید الشّهدا علیه السّلام وارد شده ـ که خداوند گناه گریه کننده را به یک قطره اشک می ­آمرزد ـ به قضیه ملاقات مرحوم [سید مهدی] بحر العلوم (أعلی الله مقامه الشریف) با حضرت حجّت علیه السّلام در راه سامرّه متوسل شده ­اند و مجمل کیفیّت آن علی ما هو المعروف این است: آن مرحوم وقتی به سامرّه می­ رفت، در بین راه به این مسأله فکر می­ کرد که گریه بر حسین علیه السّلام گناهان را می ­آمرزد، ناگاه دید عربی سوار بر مرکب مقابلش رسید، سلام کرد بر سیّد و فرمود: جناب سیّد شما را متفکّر می­ بینم، چه خیال می ­کنید؟ اگر مسأله علمی است، صحبت بدارید! شاید من هم

    … ادامه مطلب …

  • دل به دل راه دارد

    دل به دل راه دارد

    فردی از امام صادق علیه السّلام پرسید: شخصی به من گوید: تو را دوست دارم! از کجا بدانم (راست می­گوید و) دوستم دارد؟ حضرت فرمودند: به قلبت رجوع کن؛ اگر او را دوست داری، بدان او نیز دوستت دارد. ………………………………………… متن حدیث: عَنْ صَالِحِ بْنِ الْحَکَمِ قَالَ سَمِعْتُ رَجُلًا یَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یَقُولُ: إِنِّی أَوَدُّکَ فَکَیْفَ أَعْلَمُ أَنَّهُ یَوَدُّنِی قَالَ: امْتَحِنْ قَلْبَکَ؛ فَإِنْ کُنْتَ تَوَدُّهُ فَإِنَّهُ یَوَدُّک‏![۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۱، ص ۱۸۲، باب استحباب إخبار الأخ فی الله بحبه له و أن القلب یهدی إلى القلب‏ نوشته های مرتبط: خدا را در قلب های شکسته پیدا کن خداست زائر حسین علیه السلام در شب جمعه دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود به مادرش تهمت (زنا) زدی؟! رسیدن به مقام قرب الهی فقط با محبّت حضرت زهرا خداوند دل های

    … ادامه مطلب …

  • خدا را در قلب های شکسته پیدا کن

    خدا را در قلب های شکسته پیدا کن

    پیامبر أکرم صلّی الله علیه و آله می فرمایند: همانا خداوند قلب های شکسته را دوست دارد! راوی سؤال کرد: خدا کجاست؟ حضرت فرمودند: در قلب های شکسته… متن حدیث: إنّ اللّه یُحبُّ کلَّ قَلبٍ حَزِین وَ سُئِلَ أَیْنَ اللّه؟ فقال: عِندَ المُنکَسِرَهِ قُلُوبُهُم.[۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۰، ص ۱۵۷ نوشته های مرتبط: دل به دل راه دارد در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن نظر رهبر انقلاب راجع به عزاداری در دو دهه فاطمیه خدا دل های شکسته را دوست دارد نتیجه محبّت امیرالمؤمنین در روز قیامت در دنیا مثل آقای خامنه ای نمی توانیم پیدا کنیم بدن مطهر سیدالشهداء شفادهنده بال فطرس ملک دلی شکسته تر از من در آن زمانه نبود صدای سکوت

  • ۲ نظر برای این مطلب
  • PuriaRB
    اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۲ در ۱۲:۱۸ ب.ظ

    عالی اخوی

      [پاسخ]

      hossein_ramezanian
      خرداد ۱۵ام, ۱۳۹۲ در ۷:۵۷ ق.ظ

      سلام ذرود خدا بر شما

        [پاسخ]

      • نظر بدهيد
      • نام:
        ایمیل:
        وبسایت:





        استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
        Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
        Designer : Mohammad Rafiei