حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

برتری فاطمه بر تمام موجودات حتی أنبیاء

تعداد بازدیدها: 1,795 مشاهده

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

زهرا سلام الله علیها

در مقام بیان فضیلت، هر چه که در شأن پیامبر اکرم و أمیرالمؤمنین (علیهم السّلام) وارده شده است، بدون کمترین شبهه و تردیدی در حقّ حضرتش می باشد؛ زیرا آنان آفریدگانی از یک حقیقت و نورند و در ناموس خلقت در دامان یک مادر پرورش یافته اند، که بر این  گفتار آیات و روایات بی شماری دلالت دارند که ما برای تبرّک جستن به آنها برخی را متذکّر می شویم.

و اما از آیات

آیه تطهیر:

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً.[۱]

همانا ارده ی خداوندی بر زدودن هر گناه و پلیدی از شما خاندان نبوّت تعلّق گرفت و شما را از هر عیب و کمبودی پاک گردانید.

که در این آیه حضرت حقّ ـ جلّ و علا ـ شهادت بر پاکی و عصمت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می دهد، آن هم در ردیف دیگران، نه مقداری کم و نه اندکی بیش؛ زیرا حق تعالی تمام کژیهای ظاهری، باطنی، و گناهان و اعمال ناشایست، از کوچک و بزرگ، حتّی حدیث نفسی که از اراده ی خویش تهی باشد، همچنین خطورات ذهنی که در نزد حق تعالی از کراهت برخوردار است، را از آنها دور نموده است و این عمومیت و اطلاق در آیه دلیل روشنی است که فاطمه در اوج بلندی مقام عصمت و طهارت قرار دارد، که این پاکی جسم و روح آنچنان است که خطورات ذهنی و فرضی هم در محدوده ی این مقام است.

اما در مورد انبیاء، جز پدر گرامش، در کتاب الهی ـ قرآن ـ شاهدی بر این گونه عصمت و طهارت که درباره ی او و خاندان پاکش آمده است نداریم؛ از این رو، مقام و مرتبت حضرتش در فضل و شرف چیره بر آنها می باشد.

و اما أخبار

۱٫ علامه مجلسی (رحمه الله علیه) از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل می کند که حضرت فرمودند:

و هی الصدّیقه الکبری و علی معرفتها دارت القرون الأولی.[۲]

او صدیقه کبری است که بر شناختن او جهان آفرینش از آغاز به گردش درآمده است.

محقق بارع، أبوالحسن نجفی، در کتاب «ملتقی البحرین» خود در ذیل این حدیث شریف چنین می گوید: مراد از «قرون» در این روایت، قرون جمیع أنبیاء و اوصیاء و امّتهای ایشان، از آدم به بعد، حتی قرن نفس نفیس پیامبر خدا حضرت خاتم الأنبیاء می باشد. به بیان دیگر، یعنی خداوند رحمان فردی از انبیاء و اوصیاء را برنینگیخت مگر آنکه به فضیلت و برتری حضرت صدیقه و دوستی او اقرار و اذعان نموده، و مؤید گفتار ما روایتی است که مرحوم سیّد هاشم بحرانی در «مدینه المعاجز» از حضرتش نقل نموده فرموده است مبنی بر اینکه:

و ما تکاملت النبوّه لنبیّ حتّی أقرّ بفضلها و محبّتها.

مقام نبوت ِ پیامبری کامل نگردید تا اینکه اذعان به برتری و دوستی او نمود.

۲٫ همچنین آنچه مرحوم نجفی ـ که رحمت خدا بر او باد ـ از جابر، از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل نموده است مؤیدی دیگر بر این گفتار می­باشد. روایت مزبور این است که حضرت صادق در پاسخ جابر که پرسیده بود به چه سبب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را زهرا نام نهاده اند، فرمودند:

بدین سبب که خداوند تبارک و تعالی او را از عظمت خود خلق نموده. پس آنگاه که طلوع نمود از آسمانها و زمین را به نورش منوّر نمود چشمان فرشتگان از این نور نابینا گشت؛ لذا فرشتگان به درگاه حضرت حقّ به سجده افتادند و این نور سؤال نمودند. از جانب خداوند ندا رسید که این نور، نور من است. آن را در آسمانم مکان دادم و از عظمت خود بیافریدم. او را از صلب پیامبری از پیامبران خارج نمودم و بر انبیائم مقدّم داشتم. از این نور پیشوایانی را که به امر من قیام می­کنند آفریدم، که هادیان و راهنمایان به حق من و جانشینان من بر بسیط خاک پس از سپری گشتن دوران وحی هستند.[۳]

۳٫ باز روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی در کتاب «مرآه العقول» در باب «مولد النبیّ» از محمّد بن سنان نقل می کند که او گفت: در نزد امام جواد (علیه السّلام) بودم که بحث به اختلاف شیعه در شناخت ائمّه (علیهم السلام) و صفات و حالات ایشان کشیده شد، پس حضرتش فرمود:

ای محمّد، همانا حضرت باری تعالی آن زمان که تنها بود محمّد و علی و فاطمه ـ سلام الله علیهم أجمعین ـ را بیافرید و آنگاه یکهزار سال مکث نمود و پس از آن کلیه اشیاء را خلق کرد و بر این خلق آنها را شاهد گرفت و فرمانبرداری از آنان را در مخلوقاتش جاری نمود و رشته ی امور را به ایشان تفویض کرد. پس ایشان آنچه را که خواستند حلال و آنچه را که خواستند حرام نمود و اراده ی آنان چیزی جز اراده ی خداوند نبود.

آنگاه حضرتش در ادامه ی فرمایشات خود افزودند: ای محمّد! در این اعتقاد هر که جانب افراط بپیماید از دین خارج گردیده، و هر که از آن سرپیچی کند به باطل افتاده و هر که لوازم آن را نه بیش و نه کم ملتزم گردد به حق پیوسته است. پس ای محمّد! آن را بگیر و محافظت نما.[۴]

۴٫ همچنین روایتی دیگر را مرحوم علامه مجلسی از امام صادق (علیه السّلام) نقل می کند که فرمود:

لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَمْ یَکُنْ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه.[۵]

اگر خداوند تعالی امیر مؤمنان را خلق نمی نمود برای فاطمه همتایی در روی کره ی خاک از آدم گرفته تا نسلهای بعد یافت نمی شد.

۵٫ در روایتی دیگر از حضرتش آمده که فرمودند:

لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَهَ کُفْوٌ.[۶]

اگر خداوند علی بن أبی طالب را نمی آفرید برای فاطمه همتایی یافت نمی شد.

۶٫ در خبر دیگری آمده است:

 لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْض‏.[۷]

اگر تو (علی) نمی بودی برای او (فاطمه) همتایی بر روی زمین وجود نداشت.

۷٫ حضرت صادق علیه السّلام فرمودند:

لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام تَزَوَّجَهَا لَمَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه‏.[۸]

اگر أمیرمؤمنان فاطمه را به تزویج خود در نمی آورد، تا روز رستاخیز از حضرت آدم گرفته تا دیگر افراد بشر همتایی بر روی کره ی خاک برای او وجود نداشت.

علامه مجلسی در ذیل این حدیث می فرماید: «ممکن است با تمسک قرار دادن این روایت استدلال گردد که علی و فاطمه علیهما السّلام پس از پیامبر اشرف مخلوقاتند و حتی بر انبیاء الوالعزم برتری دارند. در اینجا ممکن است این اشکال رخ بنماید که این روایت دلالت بر برتری آنان بر نوح و ابراهیم علیهما السّلام نمی کند؛ چون آنها به سبب اینکه از اجداد حضرتش بودند نمی توانستند همتا و همسر برای حضرتش باشند. پاسخ این اشکال آن است که ذکر نمودن نام آدم علیه السّلام در روایت نشانه ای است برای این مطلب که آنها با قطع نظر از موانع دیگر باز شأنیّت همسری و همتایی با حضرتش را دارا نمی باشند.[۹]

محدّث خبیر، مولی محمّد علی انصاری گوید: از کنکاش در ر وایات و اخبار چنین به دست می آید که علیا مخدره ما، فاطمه (علیها سلام) کمالات نفسانی و فضائل عقلایی را در بالاترین مراتب خود احراز نمود که بانویی دیگر به این مقام و مرتبت دست نیافته است.

فاطمه زهرا یاور خدای سبحان در آسمان و زمین است و بر تمامی پیامبران و فرستادگان، جز پدر گرامش حضرت ختمی مرتبت، شرافت دارد و در شرافت مکان و علوّ درجه اش بر کسی جای شکّ و شبهه باقی نمی ماند[۱۰].[۱۱]


[۱]. سوره احزاب، آیه۳۳٫

[۲]. مجلسی، بحارالأنوار، ح۴۳،ص ۱۰۵٫

[۳]. نجفی، ملتقی البحرین، ص۱۹٫

[۴]. مرآه العقول، ج۵، ص۱۹۰٫

[۵]. بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۰۷٫

[۶]. همان.

[۷]. همان.

[۸]. همان، ص۱۰٫

[۹]. همان، ص۱۱٫

[۱۰].اللمعه البیضاء، فی شرح خطبه الزهراء.

[۱۱]. فاطمه الزهراء سرور دل پیامبر، ص ۱۱۹٫

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • عاقبت فکر کردن به گناهان

    عاقبت فکر کردن به گناهان

    امیر مؤمنان علی علیه السّلام می فرمایند: هر کس در اندیشه گناه باشد و پیرامون آن بسیار فکر کند سرانجام همان افکار بد و اندیشه‏ های پلید، او را بارتکاب گناه می خواند و آلوده‏ اش میسازد. متن روایت: مَن کَثُرَ فِکرُهُ فِی المَعاصِی دَعَتهُ إلَیها.[۱] [۱] . غرر الحکم، حدیث ۸۵۶۱ نوشته های مرتبط: عاقبت کسی که نماز را سبک شمارد عاقبت منکرین فضیلت گریه بر سیدالشهداء دعای امام زمان برای بخشش گناهان شیعیان چت کردن با جنس مخالف چه حکمی دارد؟ عاقبت منکر امامت حضرت علی در روز غدیر و حجه الوداع احکام ضروری مربوط به غسل کردن مقام حضرت زهرا به روایت امام جواد علیه السلام شب دوّم محرم | ثواب گریه کردن بر مصائب امام حسین هر چه خواهی گناه کن! گفت تو را می بخشم

  • خداست زائر حسین علیه السلام در شب جمعه

    خداست زائر حسین علیه السلام در شب جمعه

    ابن قولویه در کتاب شریف «کامل الزیارات» حدیثی محیرالعقول از صَفوان جَمّال نقل کرده است که وی گفت وقتی حضرت ابوعبدالله (امام صادق) علیه السّلام به حیره تشریف آوردند به من فرمودند: آیا مایل به زیارت قبر حسین علیه السّلام هستی؟ عرض کردم: فدایت شوم آیا قبر آن حضرت را زیارت می کنی؟ حضرت فرمودند: چگونه آن را زیارت نکنم و حال آنکه خداوند متعال[۱] در هر شب جمعه با فرشتگان و انبیاء و اوصیاء به زمین هبوط کرده و او را زیارت می کنند. البته حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم أفضل أنبیاء و ما أفضل أوصیاء هستیم! سپس صفوان عرض کرد: فدایت شوم بنابراین، هر شب جمعه قبر آن حضرت را زیارت کرده تا بدین وسیله زیارت پروردگار را نیز کرده باشیم؟ حضرت فرمودند: بلی! ای صفوان ملازم این باش! برایت زیارت قبر حسین علیه

    … ادامه مطلب …

  • فطرت هایی از جنس حسین

    فطرت هایی از جنس حسین

    حدیث مشهوری است از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله که فرموده است: همانا در نهان مردم باایمان معرفت و شناختی نسبت به امام حسین (علیه السّلام) نهفته است. متن حدیث: إِنَّ لِلْحُسَیْنِ فِی بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِینَ مَعْرِفَهٌ مَکْتُومَه.[۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . الخرائج، ج۲، ص۸۴۲ ضمن حدیث ۶۰، بحارالأنوار، ج۴۳، ص۲۷۱ ضمن حدیث ۳۹، معالی السبطین، ص۴۱ به نقل از القطره، ج۱، فضائل امام حسین علیه السلام نوشته های مرتبط: شرح حدیث نبوی «حسین منی و أنا من حسین» زیارت امام رضا افضل از زیارت امام حسین است بدن مطهر سیدالشهداء شفادهنده بال فطرس ملک بشارت امام حسین به مرحوم آیت الله بهجت آخرین وصیت امام حسین علیه السّلام اسراری از بوی سیب حرم امام حسین تک بیتی هایی تقدیم به خانم فاطمه معصومه علیهاالسلام ارزش وقت در سیره علامه میرحامد حسین هندی زیارت قبر امام حسین امری واجب یا مستحب

    … ادامه مطلب …

  • بشارت امام حسین به مرحوم آیت الله بهجت

    بشارت امام حسین به مرحوم آیت الله بهجت

    یکی از طلاب حوزه علمیه قم تعریف می کرد که نزدیک ماه محرم امسال در عالم رؤیا خدمت مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله تعالی علیه) رسیدم و ایشان به من فرمودند: «من از آقا امام حسین (علیه السّلام) سؤال کردم که آیا تمام عمرم را در راه شما گذرانده ام؟ و آقا سیّدالشهداء در جواب به سؤال من فرمودند: بله! تمام عمرت را در راه ما خرج کردی!» نوشته های مرتبط: توصیه آیت الله بهجت به یکی از طلاب در عالم رؤیا یوم الله در کلام مرحوم آیت الله انصاری شیرازی+فیلم امام حسین مرا از عذاب قبر نجات داد آخرین وصیت امام حسین علیه السّلام زیارت امام حسین سبب نجات از آتش جهنم اسراری از بوی سیب حرم امام حسین زیارت امام رضا افضل از زیارت امام حسین است زیارت قبر امام حسین امری واجب یا مستحب شرح

    … ادامه مطلب …

  • معصومه فاطمه است

    معصومه فاطمه است

    حضرت آیت الله سیّد شهاب الدّین مرعشی نجفی (رحمه الله علیه) درباره علّت اقامت خود در قم چنین توضیح می دهد: من متولّد شده نجف أشرف و بزرگ شده آنجا بودم. علت آمدنم به قم این بود که پدرم مرحوم آیت الله سیّد محمود مرعشی برای آنکه از محل قبر شریف حضرت زهرا (علیهاالسّلام) باخبر شود، چهل شب در حرم حضرت علی (علیه السّلام) بیتوته، شب زنده داری، عبادت و مناجات نمود. یک شب آن حضرت در یک حالت مکاشفه به پدرم فرمود: سید محمود! چه می خواهی؟ پدرم عرض کرد: محل قبر حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) کجاست تا در کنار قبرش بروم و او را زیارت کنم؟ حضرت فرمود: من که نمی توانم قبر حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) را برخلاف وصیّت او معلوم کنم! پدرم عرض کرد: پس من هنگام زیارت او چه کنم؟ حضرت فرمود: خداوند مقام شکوهمند حضرت

    … ادامه مطلب …

  • برترین عمل در ماه مبارک رمضان

    برترین عمل در ماه مبارک رمضان

    وقتی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) آن خطبه غرّاء را راجع به ماه رمضان خواند، یک مرتبه یک نفر از جا برخاست. آن که بود؟ آن کسی بود که گفتنی نیست که بود! چه کرد! به کجا رسید! آن یک نفری که از جا برخاست و در مقابل پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) در چنین وقتی حرف زد که بود؟ أمیرالمؤمنین (علیه السّلام). از جا برخاست. گفت: یا رسول الله! أفضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) جواب داد، اما چه جوابی! خوب این ها را فکر کنید. خاتم النّبیّین (صلّی الله علیه و آله)، عصاره‌ ی عالم هستی است. یعنی اگر تمام عالم به کمال برسد،  مرتبه‌ ی نبوت می‌ شود. اگر مرتبه ‌ی نبوت به کمال برسد،  مرتبه رسالت می ‌شود. اگر مرتبه‌ ی رسالت به کمال برسد، صاحب کتاب می‌

    … ادامه مطلب …

  • ۲ نظر برای این مطلب
  • PuriaRB
    اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۲ در ۱۲:۱۸ ب.ظ

    عالی اخوی

    [پاسخ]

    hossein_ramezanian
    خرداد ۱۵ام, ۱۳۹۲ در ۷:۵۷ ق.ظ

    سلام ذرود خدا بر شما

    [پاسخ]

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei