حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

تذکر حضرت زهرا به شیخ جعفر کاشف الغطاء

تعداد بازدیدها: 5,117 مشاهده

حضرت زهرا سلام الله علیها

همواره از گذشته بین مورخین و محدثین برای تعیین تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) اختلاف نظر وجود داشته و علامه ی مقرّم (رحمه الله علیه) تا ده قول در این موضوع از علما نقل فرموده است.[۱] اگرچه مشهور بین این ده قول روایت ۷۵ روز و ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد اما در اینجا قصد داریم قضیه ای را از زبان آیت الله مقتدایی که در درس خارج فقه خود در تاریخ ۸۹/۲/۷ بیان فرمودند نقل کنیم.

ایشان فرمودند:

سال ۱۳۴۵ شمسی در مکه شیخ علی کاشف الغطاء نوه شیخ جعفر کاشف الغطاء را دیدم … و او خاطره ای را برایم گفت : که ، جد ما مرحوم کاشف الغطاء با خود گفت مردم در احکام الهی از ما متابعت می‌ کنند و ما فتوی می ‌دهیم و آنها عمل می‌ کنند. در مورد شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم اگر ما اعلام بکنیم که شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) روی ۷۵ روز است یا روی ۹۵ روز است مردم متابعت می ‌کنند و دو دستگاه و دو موقع عزاداری برپا نمی ‌شود و تصمیم گرفت در این مورد مطالعه کند. لذا کتب مربوطه از شیعه و سنی را جمع کرد تا با یک بررسی عمیق تحقیق کند و حکم نهایی را صادر کند. آن بزرگوار (شیخ جعفر کبیر) مادر پیری داشت متجهده و اهل عبادت بود. شب در عالم خواب حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) را در خواب می ‌بیند که با حال غضب (با این تعبیر) فرمودند که این چه کاری است پسرتان می‌ خواهد بکند و می‌ خواهد [عزاداری] شهادت مرا کم کند.

 این زن که روحش از تصمیم پسرش خبر نداشت از اتاق می ‌آید بیرون نصف شب می ‌بیند که چراغ اتاق پسرش روشن است معلوم است که بیدار است. می ‌آید درب اتاق شیخ را باز می ‌کند وارد می ‌شود، می ‌بیند اینقدر کتاب دور شیخ جمع شده است که اصلا خود شیخ پیدا نیست گویا پشت کتاب مخفی شده باشد. می ‌رود جلو صدا می ‌زند پسر چه می ‌کنی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر تو غضبناک است .مرحوم شیخ فکری می ‌کند می ‌پرسد چه شده است؟

مادر می‌گوید: بی بی حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند می‌ خواهد ایام شهادت مرا کم کند؟!

مرحوم شیخ می‌ فهمد اقدامی که می‌ خواست بکند مورد نظر حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیست.

خود حضرت می ‌خواهند که دو برنامه، دو تشکیلات، دو وقت جلسات گرفته بشود. مرحوم شیخ بساط را جمع می‌ کند و می ‌گوید همانطور که روال بوده برای حضرت زهرا دو دفعه عزاداری و مجالس منعقد بشود.[۲]


[۱]. ر.ک: وفاه الصدیقه علیها سلام، ص۱۱۴ و ۱۱۵

[۲]. داستان به نقل از وبگاه «منبرک».

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • رزق حساب نشده!

    رزق حساب نشده!

    ۲۶ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا﴾ و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر کس بر خدا توکّل کند، خدا امر او را کفایت مى  کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است.(طلاق/۳) آیات فوق از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید است، که تلاوت آن دل را صفا و جان را نور و ضیا مى بخشد، پرده هاى یأس و نومیدى را مى درد، شعاع هاى حیات بخش امید را به قلب مى تاباند، و به تمام افراد پرهیزگار با تقوا، وعده نجات و حل مشکلات مى دهد. در حدیثى از ابوذر غفارى نقل شده که پیامبر(صلى الله

    … ادامه مطلب …

  • راحتی قرین سختی

    راحتی قرین سختی

    ۲۵ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴾ مسلّماً با سختى آسانى است. (انشراح/۶) آن کس که تحمل مشکلات کند، و در برابر طوفان ها ایستادگى به خرج دهد، روزى، میوه شیرین آن را مى چشد، روزى که فریاد دشمنان خاموش، کارشکنى ها بى رنگ، جاده هاى پیشرفت و تکامل صاف، و پیمودن مسیر حق آسان خواهد شد. گستردگى مفهوم آیات، همه مشکلات را شامل مى شود، این دو آیه، به صورتى مطرح شده که اختصاص به شخص پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و زمان آن حضرت نیز ندارد، بلکه به صورت یک قاعده کلى و به عنوان تعلیلى بر مباحث سابق مطرح است، و به همه انسان هاى مؤمن مخلص و تلاشگر نوید مى دهد: همیشه در کنار سختى ها آسانى ها است، حتى تعبیر به بعد نمى کند، بلکه تعبیر

    … ادامه مطلب …

  • تربیت روزه

    تربیت روزه

    ۲۴ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴾ (روزه، واجب در) ماه رمضان است. ماهى که قرآن، به عنوان راهنماى مردم، و نشانه هاى هدایت و جدا کننده حق از باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در سفر نباشد، باید آن را روزه بدارد. و آن کس که بیمار یا در سفر است، باید روزهاى دیگرى را به همان مقدار، روزه بگیرد. خداوند، آسایش شما را مى خواهد، نه زحمت شما را. هدف این است که این روزها را تکمیل کنید. و

    … ادامه مطلب …

  • باطن توکل!

    باطن توکل!

    ۲۳ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴾ و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر کس بر خدا توکّل کند، خدا امر او را کفایت مى  کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است.(طلاق/۳) منظور از توکل بر خدا، این است که، انسان تلاشگر، کار خود را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدائى که از تمام نیازهاى او آگاه است، خدائى که نسبت به او، رحیم و مهربان است، و خدائى که قدرت بر حل هر مشکلى دارد. کسى که داراى روح توکل است، هرگز یأس و نومیدى را به خود

    … ادامه مطلب …

  • محبوبیت مومن

    محبوبیت مومن

    ۲۲ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا به یقین کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، به زودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان (در دلها) قرار مى دهد!(مریم/۹۶) ایمان سرچشمه محبوبیت! بعضى از مفسران، این آیه را مخصوص امیر مؤمنان على(علیه السلام) و بعضى شامل همه مؤمنان دانسته اند. بعضى، گفته اند: منظور این است که: خداوند محبت آنان را در دل هاى دشمنانشان مى افکند، و این محبت رشته اى مى شود در گردنشان که آنها را به سوى ایمان مى کشاند. بعضى دیگر، آن را به معنى محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر که باعث قدرت، قوت و وحدت کلمه مى شود، دانسته اند. ولى اگر با وسعت نظر، به مفاهیم وسیع آیه بیندیشیم خواهیم دید که: همه این تفسیرها در مفهوم آیه جمع است، بى

    … ادامه مطلب …

  • شب جان فروشی!

    شب جان فروشی!

    ۲۱ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﴾ بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على(علیه السلام)در «لیله المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)) جان خود را بخاطر خشنودى خدا مى فروشند. و خداوند نسبت به همه بندگان مهربان است.(بقره/۲۰۷) مفسر معروف اهل تسنن ثعلبى مى گوید: هنگامى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله)تصمیم گرفت به مدینه مهاجرت کند، براى اداى دین هاى خود و تحویل دادن امانت هائى که نزد او بود على(علیه السلام) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مى خواست به سوى غار ثَور برود و مشرکان، اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند، دستور داد على(علیه السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (بُرْد حَضْرَمى) که مخصوص

    … ادامه مطلب …

  • ۹ نظر برای این مطلب
  • پایگاه فرهنگی مذهبی ازکی
    فروردین ۸ام, ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۳ ق.ظ

    با عرض سلام خدمت شما دوست و همکار ارجمند
    ما علاقه مند به تبادل لینک با وبلاگ ها و سایت های ارزشی هستیم.
    در صورت تمایل به تبادل لینک اطلاع دهید.
    یا علی.

    [پاسخ]

    علی
    فروردین ۹ام, ۱۳۹۳ در ۷:۴۷ ق.ظ

    یکم، خواب حجت نیست دوم ، نقل واحد دلیل نیست

    [پاسخ]

    تذکر حضرت زهرا به شیخ جعفر کاشف الغطاء | imeshkat.ir
    فروردین ۱۰ام, ۱۳۹۳ در ۴:۵۲ ب.ظ

    […] همواره از گذشته بین مورخین و محدثین برای تعیین تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) اختلاف نظر وجود داشته و علامه ی مقرّم (رحمه الله علیه) تا ده قول در این موضوع از علما نقل فرموده است.[۱] […]

    محمد داود
    اسفند ۱ام, ۱۳۹۳ در ۸:۰۶ ب.ظ

    خدا به حق ۵تن آل عبا عمرتون بده واقعا مطالبتون فوق العاده است
    خیلی با خوندنش گریه کردم

    [پاسخ]

    حمیدرضا پاسخ در تاريخ اسفند ۱ام, ۱۳۹۳ ۸:۱۲ ب.ظ:

    تشکر از لطفتون
    ما را از دعای خیر خودتون فرموش نکنید!

    [پاسخ]

    مجید
    فروردین ۴ام, ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۴ ب.ظ

    مطالب خیلی عالی هستند .دستتان در نکند .

    [پاسخ]

    حمیدرضا پاسخ در تاريخ فروردین ۴ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۶ ب.ظ:

    لطف دارید

    [پاسخ]

    جوینده
    فروردین ۷ام, ۱۳۹۴ در ۱:۰۶ ق.ظ

    آقا به این قضیه از چند جهت تاریخی ایراد است علی کاشف الغطا پسر شیخ جعفر کاشف الغطا بوده و سال فوتشون هم ۱۳۲۰ق یعنی ۱۱۶ سال قبل بوده!!! سوال بعد سال ۱۳۴۵ شمسی یعنی ۴۸ سال قبل پیش آقای مقتدایی چیکار میکردن؟شبهه بزرگی ایجاد کردین(تفاوت سال قمری شمسی اینقدی نمیشه).

    [پاسخ]

    مریم
    فروردین ۴ام, ۱۳۹۵ در ۸:۳۳ ب.ظ

    با فرستادن ۱۸۰۰۰ صلوات در هرماه قمری خود را بیمه حصرت زهرا کنید…التماس دعا……….. نیت کنیدکندو حاجت بگیرید رد خور ندار اگه خدا خواهد……

    [پاسخ]

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei