حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

احکام جامع اسامی متبرکه‏

تعداد بازدیدها: 7,757 مشاهده

احکام جامع اسامی متبرکه

بسم الله الرحمن الرحیم

دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان است به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی مجموعه ی “احکام جامع اسامی متبرکه‏مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید را تقدیم بینندگان وبلاگم بکنم.

قبل از مطالعه متن پرسش و پاسخ ها دانستن چند نکته ضروری است:

۱- برای درج این مطلب از نرم افزار “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی” که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان عزیز و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند.

۲- در این مجموعه به بیش از ۳۰ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام اسامی متبرکه پاسخ داده شده است.

۳- در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ قدس سرّه ـ به عنوان اوّلین فتوا آمده و فتاوای دیگر مراجع بزرگوار ـ که نامشان به ترتیب حروف الفبایی در ذیل می آید ـ پس از آن ذکر گردیده است.

حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت  ـ حضرت آیت الله حاج شیخ میرزا جواد تبریزی ـ حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی خامنه ای ـ حضرت آیت الله حاج سید على حسینى سیستانى ـ حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین نوری همدانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی.

۴- در این متن تنها به ذکر اسامی مراجع بزرگوار به اختصار اکتفا شده است، لذا از ساحت آن بزرگوارن پوزش می طلبیم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، دوام عزت و سلامتی مسألت داریم.

۵- این مجموعه را از کتاب « احکام وضو، غسل و تیمم‏» تألیف محقق گرانقدر حجه الاسلام سیّد مجتبی حسینی ـ زید عزّه ـ مطابق با جلد ۳۰ از مجموعه کتاب های پرسش ها و پاسخ های دانشجویی است اقتباس کردیم.

اسماى جلاله‏

۱: حکم تماس بدن با اسماى جلاله، بدون وضو چگونه است؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى و نورى: مس اسماى بارى تعالى- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- بدون وضو جایز نیست.[۱]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: مس اسماى بارى تعالى- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- بنابر احتیاط واجب، بدون وضو جایز نیست.[۲]

آیه الله فاضل: کسى که وضو ندارد، بهتر است اسماى بارى تعالى را- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- مس نکند.[۳]

اسماى جلاله لاتین

۲: چنانچه اسامى متبرکه مانند نام خدا، آیات قرآن و اسامى معصومین به زبان فارسى ولى با حروف لاتین (فینگلیش) تایپ شود؛ آیا پس از پرینت مى ‏توان بدون وضو به آنها دست زد؟ آیا این نوشته ‏ها حکم اسامى متبرکه را دارند؟

همه مراجع: احکام اسامى متبرکه بر مورد یاد شده و بر هر خطى که نوشته شود، جارى است.[۴]

۳: آیا شخص جنب یا حائض، مى ‏تواند بدون غسل به اسماى جلاله، دست بزند؟

همه مراجع: خیر، جایز نیست.[۵]

مس بسمه ‏تعالى

۴: بدون وضو لمس کردن کلمه «بسمه تعالى» و یا «ا…»- که به جاى المه «الله» مى ‏نویسند- چه حکمى دارد؟

امام: مس اسماى بارى تعالى یا جزئى از آنها- به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد- بدون وضو جایز نیست.[۶]

آیات عظام تبریزى، خامنه‏ اى، سیستانى، فاضل، مکارم و نورى: اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند).[۷]

آیات عظام بهجت و صافى: بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.[۸]

آیه الله وحید: مس «ا…» اشکال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.[۹]

اسم عبدالله‏

۵: افرادى که اسمشان «عبدالله» و «حبیب‏ الله» و … است، اگر بدون وضو آن را بنویسند و مس کنند، چه حکمى دارد؟

آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، خامنه ‏اى، صافى و نورى: مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد.[۱۰]

آیت الله فاضل: اشکال ندارد؛ (هر چند بهتر است مس نکنند).[۱۱]

آیات عظام سیستانی، مکارم و وحید: بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد.[۱۲]

آرم جمهورى اسلامى‏

۶: آیا مس کردن نقش «آرم جمهورى اسلامى» ایران- که روى نامه ‏ها و بلیت‏ هاى اتوبوس و … وجود دارد- حرام است؟

همه مراجع (به جز خامنه‏ اى، فاضل و مکارم): بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.[۱۳]

آیه الله خامنه‏ اى: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون وضو حرام است.[۱۴]

آیات عظام مکارم و فاضل: اشکال ندارد؛ ولى بهتر است آن را بدون وضو مسّ نکنند.[۱۵]

گردن‏ بند اسماى جلاله‏

۷: استفاده از گردنبند منقّش به نام خدا، چه حکمى دارد؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه ‏اى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نکنند.[۱۶]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم و وحید: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست.[۱۷]

آیه الله فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نکنند.[۱۸]

تبصره: مسئله استفاده از گردنبند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس است، نه استفاده از آن. بنابراین اگر کسى آن را روى لباس خود بیندازد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد (چون تماس با بدن صورت نگرفته است).

تماس با قرآن‏

۸: حکم تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت چه حکمى دارد؟

همه مراجع: تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت حرام است.[۱۹]

قرآن روى سر

۹: آیا گذاشتن قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت جایز است؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.[۲۰]

آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.[۲۱]

آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.[۲۲]

تبصره: فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى ‏کند.

کاغذ آیات قرآن

۱۰: چنانچه آیات قرآن از پشت کاغذ پیدا باشد، دست زدن به آن بدون طهارت چه حکمى دارد؟

همه مراجع: اگر جوهر به گونه‏ اى در کاغذ نفوذ کرده که از پشت کاغذ به طور کامل آشکار گردیده دست زدن بدون طهارت جایز نیست؛ ولى اگر به این حد نرسد، اشکال ندارد.[۲۳]

تایپ آیات

۱۱: کسى که آیات قرآن را تایپ مى‏کند؛ آیا باید با وضو باشد؟

همه مراجع: خیر، لازم نیست.[۲۴]

خوشنویسى قرآن

۱۲: کسى که قرآن مى ‏نویسد؛ آیا باید با وضو باشد؟

همه مراجع: اگر مطمئن است دستش به نوشته (آیات) برخورد نمى ‏کند، لازم نیست با وضو باشد؛ هر چند داشتن وضو بهتر است.[۲۵]

مس ترجمه قرآن‏

۱۳: دست زدن به ترجمه قرآن، بدون طهارت چه حکمى دارد؟

همه مراجع: مس ترجمه قرآن- به هر زبانى که باشد- اشکال ندارد.[۲۶]

تبصره: اگر در ترجمه قرآن، خود کلمات قرآن و یا نام خدا (به هر زبانى که باشد) به کار رفته باشد، نباید به آن کلمات بدون طهارت دست زد. البته در مورد نام خدا برخى احتیاط واجب و عده ‏اى احتیاط مستحب کرده ‏اند.

گردن بند قرآن‏

۱۴: آویختن گردن بندى که روى آن، آیه قرآن نوشته شده است، در ایام عادت چه حکمى دارد؟

همه مراجع: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت آن را مس نکنند.[۲۷]

حاشیه قرآن‏

۱۵: دست زدن به جلد و حاشیه قرآن براى شخص جنب چه حکمى دارد؟

همه مراجع: دست گذاشتن روى خط قرآن، براى هر کسى که طهارت (وضو، غسل و تیمم) ندارد، حرام است. اما مس جلد یا حاشیه قرآن اشکال ندارد و تنها مکروه است.

تلاوت قرآن‏

۱۶: تلاوت قرآن بدون وضو چه حکمى دارد؟

همه مراجع: اگر خط قرآن مس نشود، اشکال ندارد.[۲۸]

همراه داشتن قرآن

۱۷: به همراه داشتن قرآن براى شخص جنب چه حکمى دارد؟

همه مراجع: همراه داشتن قرآن براى جنب اشکال ندارد ولى مکروه است.[۲۹]

۱۸: همراه داشتن قرآن در دستشویى چه حکمى دارد؟

همه مراجع: همراه داشتن قرآن در دستشویى، اشکال ندارد؛ ولى بهتر است از این کار اجتناب شود.[۳۰]

خال کوبى قرآن‏

۱۹: خال کوبى آیات قرآن بر روى بدن و مس آن چگونه است؟

همه مراجع: اگر ماده ‏اى که با آن خالکوبى شده زیر پوست باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد و بعد از حدث و جنابت، لازم نیست فوراً وضو و یا غسل انجام دهند.[۳۱]

سوزاندن برگه‏هاى قرآنى

۲۰: آیا سوزاندن آیات قرآن- که بر روى کاغذ نوشته شده- جایز است؟

همه مراجع: خیر، سوزاندن ورق ‏هاى قرآن جایز نیست.[۳۲]

محو برگه‏ هاى قرآنى‏

۲۱: راه محو کردن برگه‏ هایى که آیات قرآن بر روى آن نوشته شده، چیست؟

همه مراجع: یکى از سه راه ذیل پیشنهاد مى ‏شود:

۱: آنها را در مکانى پاک دفن کنید.

۲: در آب جارى (مانند رودخانه) بریزید.

۳: به مراکزى تحویل دهید که از آنها براى ساختن کارتن و مانند آن استفاده مى ‏کنند.[۳۳]

دانش‏آموزان و قرآن‏

۲۲: قرآن آموزانى که وضوى درستى ندارند و قرآن را لمس مى ‏کنند، چه حکمى دارد؟ تکلیف مربى در اینجا چیست؟

همه مراجع: مس قرآن براى افراد نابالغ اشکال ندارد و اگر بدون طهارت به قرآن دست زدند، بر مربى واجب نیست جلوگیرى کند؛ اما اگر کارى کردند که هتک و بى‏ احترامى به قرآن شود، باید جلوگیرى کند.[۳۴]

اسماى معصومین علیهم السلام

۲۳: لمس کردن نام نبى ‏اکرم صلى الله علیه و آله، امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام بدون وضو چگونه است؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى، مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.[۳۵]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل و وحید: بهتر (احتیاط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.[۳۶]

۲۴: آیا جنب و حائض مى ‏توانند به نام نبى‏اکرم صلى الله علیه و آله، امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام بدون طهارت دست بزنند؟

همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): بنابر احتیاط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.[۳۷]

آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: بهتر (احتیاط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.[۳۸]

القاب معصومین علیهم السلام‏

۲۵: لمس کردن القاب نبى ‏اکرم صلى الله علیه و آله، امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام بدون وضو چگونه است؟

همه مراجع (به جز امام، بهجت و خامنه‏ اى): اشکال ندارد؛ ولى بهتر است القاب آنان را بدون وضو مس نکند و چنانچه هتک حرمت و بى‏ احترامى باشد، حرام است.[۳۹]

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى و مکارم: بنابر احتیاط واجب بدون وضو القاب آنان را مس نکند.[۴۰]

اسم هم ‏نام امام‏

۲۶: دست زدن به اسم اشخاصى که هم نام امامان علیهم السلام هستند، بدون طهارت چه حکمى دارد؟

همه مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.[۴۱]

۲۷: آیا واژه‏هاى «رضوى»، «علوى» و مانند آن که منسوب به امام علیه السلام است؛ ولى در حال حاضر نام برخى مؤسسسات فرهنگى یا شرکت‏ ها شده است؛ حکم اسم امام علیه السلام را دارد و رعایت احترام آن واجب است؟

همه مراجع: اگر به قصد اسم مؤسسه یا شرکت باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد.[۴۲]

عقیق اسماى متبرکه

۲۸: آیا مى ‏توان عقیقى که روى آن اسماى متبرکه نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشویى رفت؟

همه مراجع: اگر باعث هتک و بى‏ حرمتى نشود، اشکال ندارد.[۴۳]

اسماى متبرکه شیشه ‏اى

۲۹: اگر اسماى متبرکه از روى حائل شفافى مانند شیشه، بدون طهارت مس شود، چه حکمى دارد؟

همه مراجع: در فرض یاد شده اشکال ندارد؛ چون مس اسم، صدق نمى‏ کند.[۴۴]

اسماى متبرکه در روزنامه

۳۰: هنگام استفاده از روزنامه و مجلات؛ آیا تفحص اسامى متبرکه ضرورت دارد؟

همه مراجع: خیر، تفحص لازم نیست.[۴۵]

۳۱: آیا استفاده از اسماى متبرکه، در روزنامه و مجلات کشور به تعداد زیاد- با توجه به مصارف عمومى آن مانند بسته‏ بندى و …- صحیح است؟

همه مراجع: چاپ و نشر آنها ممنوع نیست؛ ولى از استفاده یا انداختن آنها در جاهایى که موجب هتک مى ‏شود، باید خوددارى گردد.[۴۶]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۵۷

[۲]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و وحید، توضیح المسائل م ۳۱۵

[۳]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹

[۴]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضو، م ۶

[۵]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۵۵ و ۴۵۰ و وحید، توضیح المسائل م ۳۶۱ و ۴۵۶

[۶]. امام، استفتاءات، ج ۱، وضو، س ۷۹

[۷]. تبریزى، صراط النجاه، ج ۵، س ۹۹۰؛ خامنه‏ اى، اجوبه، س ۱۴۷ و ۱۴۸ و نورى، استفتاءات، ج ۱ س ۵۲٫ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۸۴ و دفتر: سیستانى و سایت، متفرقات و مکارم

[۸]. جامع الاحکام، ج ۱، س ۵۳ و ۵۴ و دفتر: بهجت

[۹]. دفتر: وحید

[۱۰]. امام، استفتاءات، ج ۱، وضو، س ۸۲؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۵۳؛ خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۵۲؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۵۴؛ تبریزی، صراط النجاه، ج۱، م۴۴۲، ص۱۸۰ و دفتر: بهجت

[۱۱]. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۸۴

[۱۲]. سیستانی، توضیح المسائل جامع، م ۴۰۹؛ دفتر: مکارم و وحید

[۱۳]. تبریزى، صراط النجاه، ج ۵، س ۹۸۷؛ امام، استفتاءات، ج ۱، وضو، س ۸۰؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۵۳ و ۵۴ و دفتر: بهجت، سیستانى، وحید و نورى

[۱۴]. خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۵۷

[۱۵]. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۸۴؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵

[۱۶]. خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۵۲ و ۱۵۳؛ توضیح‏ المسائل مراجع، م ۳۱۹

[۱۷]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و وحید، توضیح المسائل، م ۳۲۵

[۱۸]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹

[۱۹]. توضیح المسائل، م ۳۱۷؛ وحید، توضیح المسائل، ۳۲۳ و خامنه‏ اى، اجوبه، س ۱۵۴

[۲۰]. صافى و بهجت، توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۷؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروه، ج ۱، غایات الوضو، م ۳ و دفتر: خامنه ‏اى

[۲۱]. سیستانى و تبریزى، منهاج ‏الصالحین، ج ۱، م ۱۶۴ و وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۶۴

[۲۲]. تعلیقات على العروه الوثقى، غایات الوضو، م ۳

[۲۳]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضو، م ۱۲

[۲۴]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضو، م ۱۱

[۲۵]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضو، م ۷

[۲۶]. همان، م ۳۱۷

[۲۷]. توضیح‏ المسائل مراجع، م ۳۱۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۳۲۳؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳۱۸ و خامنه ‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۵۳ و ۱۵۴

[۲۸]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۶ و ۳۱۷

[۲۹]. همان، م ۳۵۶

[۳۰]. تبریزى، استفتاءات، س ۱۹۲۷ و دفتر: همه مراجع

[۳۱]. تبریزى، استفتاءات، س ۱۹۲۰ و دفتر: همه مراجع

[۳۲]. تبریزى، استفتاءات، س ۱۹۵۳؛ خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۶۵؛ مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۱؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۵۷ و دفتر: همه مراجع

[۳۳]. مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۷۶؛ تبریزى، استفتاءات، س ۱۹۵۳؛ خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۶۳ و ۱۶۲ و ۱۶۵ و دفتر: همه مراجع

[۳۴]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۸

[۳۵]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹؛ مکارم، استفتاءات، ج ۳، س ۱۲۶؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳۲۰ خامنه‏ اى، اجوبه، س ۱۶۴

[۳۶]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و وحید، توضیح المسائل، م ۳۲۵

[۳۷]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و ۳۵۵؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳۲۰ خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۶۴

[۳۸]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹ و ۳۵۵ و وحید، توضیح المسائل، م ۳۲۵ و ۳۶۱

[۳۹]. توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۱۹؛ نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۳۸ و ۴۰؛ وحید، توضیح المسائل، م ۳۲۵؛ تبریزى، توضیح‏ المسائل مراجع، م ۳۱۹ و صراط النجاه، ج ۵، س ۹۸۲ و دفتر: صافى

[۴۰]. مکارم، استفتاءات، ج ۳، س ۱۲۶ و دفتر: امام، بهجت و خامنه ‏اى

[۴۱]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضوء، م ۹

[۴۲]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضوء، م ۹ و مکارم، استفتاءات، ج ۳، س ۱۲۸ و ۱۲۹

[۴۳]. دفتر: همه مراجع

[۴۴]. العروه الوثقى، ج ۱، غایات الوضو، م ۱۲

[۴۵]. امام، استفتاءات، ج ۱ ۴۵۴؛ مکارم، استفتاءات، ج ۳، س ۱۲۶؛ خامنه ‏اى، اجوبه، س ۱۶۳ و دفتر: همه مراجع

[۴۶]. استفتاءات، امام، ج ۱ س ۳۰۸ و مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۶۸

حمیدرضا
موضوعات: پرسش و پاسخ
مطالب مرتبط
  • احکام ویژه بانوان

    احکام ویژه بانوان

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام ویژه بانوان» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم مخاطبان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده است، استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه جهت درج در وبگاه، وقت زیادی صرف شده است لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان فضای مجازی حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۲۵۳ پرسش مبتلابه در ارتباط با «احکام بانوان» پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این

    … ادامه مطلب …

  • احکام روابط زن و شوهر

    احکام روابط زن و شوهر

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام روابط زن و شوهر» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم مخاطبان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده است، استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه جهت درج در وبگاه، وقت زیادی صرف شده است لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان فضای مجازی حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۱۷۱ پرسش مبتلابه در ارتباط با «احکام روابط زن و شوهر» پاسخ داده شده

    … ادامه مطلب …

  • شرایط یک همسر خوب چیست؟

    شرایط یک همسر خوب چیست؟

    از یک نظر، وجود مادر را می توان به ظرفی تشبیه کرد که آدمی خوراک یا شربتی را در آن می گذارد، بدیهی است که هرچه ظرف پاکیزه تر باشد، مظروف هم گواراتر خواهد بود. امام علی علیه السّلام می فرماید: «همانا مادران به منزله ی ظروفند».[۱] قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: «إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ». قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ؟ قَالَ: «الْمَرْأَهُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»[۲]؛ پیامبراکرم (صلّی الله و علیه و آله): فرمود: «بپرهیزید از گیاه سبز و شادابی که در مزبله گاه می روید». پرسیدند: منظور از خضراء دمن چیست؟ فرمود: «منظور زن زیبایی است که در یک خانواده ی بد و پلید بار آمده باشد». به راستی که «کلامُ الملوکِ ملوکُ الکلامِ»[۳]. گوینده ی (وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی[۴]) در این فراز پر مغز و بلندمعنی می فرماید: کسی که

    … ادامه مطلب …

  • آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    گاهی در زمینه ی تساوی حقوق زن و مرد، مطرح می شود که اگر بین زن و مرد تفاوتی نیست و پدر و مادر یکسان اند، چرا در مسئله سیادت و انتساب به پیامبر گرامی اسلام ـ علیه آلاف التحیه و الثناء ـ کسانی که از طریق مادر به پیامبر منتسب اند، سیّد محسوب نمی گردند و احکام فقهی از قبیل خمس و امثال آن بر اینها مترتب نیست؛ با اینکه ائمه اطهار علیهم السّلام از طرف حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ به پیامبر منسوب اند؟ آیا این نشانه ی ممتاز بودن قشر مردها در مقایسه با زنها نیست؟ در این باره باید گفت که این یک حکم فقهی خاص در باب خمس و زکات است؛ زیرا اگر فقط پدر سیّد باشد، دختر یا پسر او سیّد به شمار می آیند؛ یعنی می توانند از خمس استفاده کنند

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع ازدواج

    احکام جامع ازدواج

      بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع ازدواج» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۲۷۴ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام ازدواج پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع تقلید و بلوغ

    احکام جامع تقلید و بلوغ

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع تقلید و بلوغ» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۹۸ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام تقلید و بلوغ پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت

    … ادامه مطلب …

  • ۲۰ نظر برای این مطلب
  • سيد علي حسيني
    اردیبهشت 16ام, 1397 در 8:18 ق.ظ

    سلام علیکم آدرس جواب مسئله:
    منهاج ج۱ ص۵۷ م۱۶۳-رساله مراجع م۳۱۹-صراط النجاه ج۱ م۴۴۲ ص۱۸۰ -جامع المسائل م۱۸۴ص۶۴

      [پاسخ]

      حمیدرضا پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1397 6:03 ب.ظ:

      با عرض سلام و احترام.

      سؤال ۵ با تذکر حضرت عالی تصحیح شد.

      متشکرم.

        [پاسخ]

        نادر
        خرداد 4ام, 1397 در 1:36 ق.ظ

        وقت بخیر…ورقه ای را درنظر بگیرید که در گوشه وکنار آن اسامی مقدس امامان و یا اسم خدا نوشته شده است (مثل برگه های امتحانی) آیا جایز است که مثلا با قیچی اون قسمتهایی که اسما مقدس در آن نوشته شده را برید و جدا کرد؟( هر چند در قطعات بسیاربسیار کوچک) وآیا جایز است بقیه کاغذ را مچاله کنیم و دور بندازیم ؟(البته بعداز جدا کردن آن اسامی مقدس )

        • مرجع تقلید: حکم شرعی

        [پاسخ]

        حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1397 8:40 ق.ظ:

        باسمه تعالى
        سلام به نادر
        بله جائز است.
        موفق باشید

          [پاسخ]

          نادر
          خرداد 4ام, 1397 در 1:46 ق.ظ

          وقت بخیر…اگر در روی بسته بندی یک ماده خوراکی یا هر نوع بسته بندی نام تجاری آن کالا با خط درشت هک شده باشد و اتفاقا همنام اسمای مقدس خدا مثل (سبحان-کریم و..)باشد آیا بعد از مصرف آن کالا جایز است آن بسته بندی را دور بیاندازیم ویا مچاله کنیم وپاره شود؟اگر همنام اسمای ائمه وپیامبران باشد چطور؟

          • مرجع تقلید: عمومی

          [پاسخ]

          حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1397 8:54 ق.ظ:

          نام تجاری کالا هرچند الهام گرفته از صفات خداوند باشه، ولی دیگه اسم اون کالا شده و حرمتی نداره. همچنین اگه الهام گرفته از اسم ائمه ع باشه. دور انداختن یا مچاله کردنش اشکال نداره.

            [پاسخ]

            نادر
            خرداد 5ام, 1397 در 2:21 ب.ظ

            من این سوال را از سایت وحید خراسانی هم کردم ایشون دقیقا این جوابو دادن که: در فرضِ سؤال نباید دور انداخته شود یا باید زیرِ خاک دفن شود یا در آبِ جاری ریخته شود. اماسوال این بود دقیقا سوالی که از شما هم کردم:وقت بخیر…اگر در روی بسته بندی یک ماده خوراکی یا هر نوع بسته بندی نام تجاری آن کالا با خط درشت هک شده باشد و اتفاقا همنام اسمای مقدس خدا مثل (سبحان-کریم و..)باشد آیا بعد از مصرف آن کالا جایز است آن بسته بندی را دور بیاندازیم ویا مچاله کنیم وپاره شود؟اگر همنام اسمای ائمه وپیامبران باشد چطور؟ اما شما طور دیگه جواب دادین.لطفا دراین مورد توضیح بدید چون محل مبتلا به خیلی از عزیزان است وخیلی از شرکتها دربسته بندی خودنام تجاری آن کالا را همنام اسم خدا یا ائمه میزنند واینها همه در معرض هتک قرار دارد. مثل بستنی لیوانی صالح- کفش جمیل)که اتفاقا روی کفی هم هک شده وآدم پایش را رویش میگزارد -و….

            • مرجع تقلید: جامع اسما مبارکه

            [پاسخ]

            حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 2:57 ب.ظ:

            باسمه تعالى
            سلام به نادر
            احتمالا کسی که در سایت آقای وحید جوابتون رو داد درست متوجه سوال شما نشد.
            ببینید یه موقع هست که یک شرکتی یا مغازه ای یا هرچیز دیگه ای اسمش رو از صفات خدا یا اسماء ائمه ع الهام میگیره ولی نه اینکه بخواد اسم اونا اسم جنسش بشه، مثل اینکه پدر من به خاطر الهام گرفتن از اسم امام حسن ع اسم منو گذاشتن حسن، خب الان آیا پاره کردن اسم من اشکال داره؟ نه. آیا بدون وضو دست زدن به اسم من اشکال داره؟نه. الان این حسن چون اسم من هست حرمتی نداره چون اسم من هست نه اسم امام حسن ع.
            در اجناس هم همینه، صالح وقتی اسم بستنی شد دیگه هیچ حرمتی نداره یا جمیل یا اکبر. الان اسم کرم اکبر۲ حرمت داره؟ نه هرگز. یا رستوران رضا، الان من از این رستوران غذا بخرم ظرف و پلاستیکش که اسم رضا روش نوشته نباید بندازم سطل آشغال؟ معلومه که میتونم بندازم سطل آشغال، چون این رضا الان اسم این رستورانه. بگذریم از اینکه خیلی وقتا این شرکتا به اسم صاحبش یا بچه صاحبش هست. همین بستنی صالح احتمالا اسم کسیه که اولین بار این بستنی رو تولید کرد.
            اما یه موقع هست که اسم خود ائمه ع روی یک جایی گذاشته میشه، این دیگه حرمت داره، حق نداریم دور بریزیمش، حق نداریم بدون وضو دست بزنیمش، مثلا اسم خیابان، خیابان امام رضا هست، خب اگه من از یک مغازه ای در خیابان امام رضا چیزی خریدم و رو پلاستیک اون جنس آدرس مغازه رو نوشته بود و در آدرس نوشته بود خیابان امام رضا کوچه فلان پلاک فلان، دیگه من حق ندارم اون قسمت از پلاستیکو بندازم سطل آشغال.
            یا مثلا پاساژ صاحب الزمان، یا مثال های دیگه.
            پس باید بین این دوتا تفاوت بذارید.
            ضمن اینکه همونطور که در جواب قبلی گفتم بازم تکرار میکنم که شما روی پلاستیک و پاکت و پوست و جلد و اینجور چیزا که زباله میشن بعد از استفاده، نگاه نکنید، دقت نکنید تا گرفتار نشید و تکلیفی به گردنتون نیاد. این یک راه کاملا شرعی هست.
            موفق باشید

              [پاسخ]

              نادر
              خرداد 8ام, 1397 در 10:15 ب.ظ

              سوالی که در اینجا مطرح هست اینه که یک فروشگاهی برای فروش اجناس خود برگه های تبلیغاتی چاپ میکندودر شهر پخش میکند با این متن درشت: به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اجناس با تخفیف ویژه به فروش میرسد و……… حال سوال ای است که از آنجایی که واژه ماه رمضان در آن برگه چاپ شده آیا برای این برگه هم باید حرمت قائل بود؟وآیا جایز است آن را مچاله کردوزیر دست وپا رها کرد؟ همچنین درمورد کلمه شهید هم توضیح بفرمایید که اگر در کاغذی نوشته شده باشد مثلا شهیدفرهادنادری -آیا از انجایی که شهید از اسماالله میباشد آیا این کاغذ هم حرمت دارد؟؟

              • مرجع تقلید: عمومی

              [پاسخ]

              حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 0:36 ق.ظ:

              باسمه تعالى
              سلام مجدد به نادر
              حرمت نداره.
              شهید هم که توضیح دادم، باز حرف قبلیتو تکرار میکنی، این شهید از اسماءالله نیست، این شهید یعنی کسی که در راه خدا کشته شد.
              حرمت نداره.
              موفق باشید

                [پاسخ]

                نادر
                خرداد 9ام, 1397 در 9:04 ق.ظ

                ببخشیدکه با سوالات تکراری زیادمزاحمتان میشم. روایتی خونده بودم رمضان از اسماالله هست .اونوقت اینکه نوشته بشه ماه مبارک رمضان _این چه حکمی داره؟ آیا فامیلی اشخاص هم که به نوعی صفت افراد محسوب میشه مثل حمیدی_قادری-هاشمی نژاد_حسینی_اینها میتونه حرمت داشته باشه؟

                • مرجع تقلید: عمومی

                [پاسخ]

                حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 10:21 ق.ظ:

                خواهش میکنم نادر
                مراحمی
                جواب این سوالت رو قبلا گفتم.
                آقا نادر از همین الان جلوی این حساسیت بی جا رو بگیر
                باهاش مقابله کن تا ازش نجات پیدا کنی
                این اسم ها هیچکدوم حرمت ندارن
                با این توهم مقابله کن
                جواب های قبلی من رو دوباره بخون با دقت بخون

                  [پاسخ]

                  نادر
                  خرداد 9ام, 1397 در 9:53 ب.ظ

                  همشو با دقت خوندم اما حدودا چندماهی میشه که به این مسائل حساسیت پیدا کردم چون بی توجهی و خیلی راحت رد شدن از کنار برگه ها و وبسته بندی هایی که روش اسمائ مقدس نوشته شده بخصوص روزنامه ها که متاسفانه همینجوری ازطرف مردم توی خیابون پرت میشه وباهاش شیشه پاک میشه. بهر حال اگه آدم خیلی راحت از کنار اینها رد بشه واحترام نکنه به نوعی احتمالا موجب ارتداد فرد هم بشه. حالا آقای تهرانی امروز توی خونه سر ناهار نوشابه میخوردم بطور اتفاقی خواستم آدرس کارخانه آن را از باطریاش بخوانم که روی باطری نوشابه اینطوری آدرس نوشته بود: خراسان رضوی_مشهدکارخانه …….. یهو این ذهنیت بهم رسید که نکنه واژه رضوی که در خراسان رضوی امده است و مسلما منسوب به محل حرم امام رضا علیه السلام است . و مطمئنا در خیابان وپارک ها دور ریخته میشود. حرمت داشته باشه.در این خصوص نظرتون چیه؟

                  • مرجع تقلید: عمومی

                  [پاسخ]

                  حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 11:02 ب.ظ:

                  نادر جان
                  هرگز موجب ارتداد ادم نمیشه این چیزا
                  اصلا به هیچ وجه شما وظیفه نداری روی کاغذ روی پاکت روی روزنامه روی بطری یا هر چیز دیگه رو بخونی با این فکر که نکنه روش اسماء مقدس باشه.
                  هیچ وظیفه ای نداری.
                  خراسان رضوی حرمت نداره.
                  جوابای قبلی من رو بازم بخون.
                  فقط و فقط خود اسم خدا و اسم ائمه حرمت داره
                  از همین الان این حساسیت رو رها کن تا بیشتر از گسترش پیدا نکنه و تو زندگی گرفتارت نکنه.

                    [پاسخ]

                    سولماز
                    تیر 1ام, 1397 در 11:27 ب.ظ

                    سلام وقت بخیر
                    سوالی درموردسنی داشتم..درسته به همه بندگان خدا باید احترام بذاریم ولی به یکی که درموردخدا و حجت خدا بخوادتوهین کنه پس حق اینو دارین واکنش نشون بدیم؟
                    امشب برنامه ای داخل شبکه توحید اتفاقی دیدم یه شخصی که ادعای اینو داشت قران رو تفسیرمیکنه اما کلام خدارو انکارمیکرد به نام ملازاده که یک سنی هستش بزنید تمام اطلاعاتش میاد..اینقدر عصبی شدم که بخاطرسیاست خداوقرانش رو قاطی این ماجراهامیکنن
                    من همیشه میگقتم فرقی بین سنی و شیعه نیست و نباید به چشم دیگه ای نگاه کرد مااین همه سنی داخل ایران داریم همین امسال غرب کشور که زلزله شد شیعه وغیرشیعه کمک کردن..
                    میشه کمی توضیح بدین واقعا این که من فکرمیکنم فرقی نیست ایا درسته؟
                    چرا هیچکدومشون به خودشون نمیان؟وامام علی رو به عنوان امام اول قبول ندارن
                    دلم میخواست داد بزنم بگم اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله خوشبختانه ایمیل برنامه رو پیداکردم و حرفم رو زدم
                    به شخصه اعتقادم بسیار ضعیفه ولی هرگز نمیتونم تحمل کنم کسی به مذهبم به خداوامامم توهین کنه.

                      [پاسخ]

                      حسن تهرانی پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1397 9:51 ب.ظ:

                      باسمه تعالى
                      سلام به سولماز
                      نه، اینکه شیعه و اهل سنت باهم تفاوتی ندارن حرف و اعتقاد اشتباهی هست. اما مسئله ای که وجود داره این هست که همه ی کسانی که در زیر پرچم اسلام هستن، با هر عقیده ای، به دلیل این نقطه ی مشترک که اسلام هست باید در برابر ضد اسلام باهم متحد باشن. باهم باشن نه علیه هم. تفاوت همیشه وجود داره، این تفاوت ها نباید باعث دشمنی و نزاع و توهین بشه. توهین شیعیان به اهل سنت به خاطر اعتقادشون و توهین اهل سنت به شیعیان در مورد اعتقادشون هردو اشتباهه. یک اشتباه بزرگ. یک اشتباهی که جز ضعیف شدن اسلام در برابر ضد اسلام، نتیجه ی دیگه ای نداره.
                      بله گفتگوهای علمی در مورد اثبات ولایت اهل بیت علیهم السلام و یا رد خلافت خلفای اهل سنت، در فضاهای گفتگو و تبادل نظر هیچ اشکالی نداره و اتفاقا لازم هم هست. ولی اینا نباید باعث دشمنی بشه.
                      البته جریان وهابیت جدای از همه ی اهل سنت هستن، یک جریان افراطی که هرچه جلوتر میرن فاصلشون از اسلام بیشتر میشه.
                      موفق باشید

                        [پاسخ]

                        الناز
                        مرداد 24ام, 1399 در 10:10 ق.ظ

                        سلام
                        وقتتون بخیر
                        حدودا یه سالی میشه خداوند این سعادت رو به من دادن زیارت عاشورا رو تقریبا هر روزه میخونم
                        اما به این شیوه که هر لعن و سلام رو میگم به نیت صد مرتبه و حتی دعای علقمه هم نمیخونم اصلا نمیدونستم وتازه متوجهش شدم
                        امروز جایی دیدم که شیوه خوندن من خیلی متفاوت
                        ایا من اشتباه میخونم؟؟؟
                        ممنون میشم راهنماییم کنید

                          [پاسخ]

                          حمیدرضا پاسخ در تاريخ مرداد 26ام, 1399 11:48 ق.ظ:

                          سلام به الناز.

                          برای قرائت زیارت عاشورا شیوه های مختلفی در برخی از کتب ذکر شده است که به مواردی از این قرائت ها در ذیل اشاره ای می کنم.
                          در قسمت پایانی زیارت عاشورا یک فقره مشتمل بر لعن قاتلان و ستمگران و مخالفان اباعبدالله (علیه السلام) است که با “اللهم العن اول ظالم…” شروع می‏ شود.
                          فقره دوم مشتمل بر سلام بر سیدالشهداء و فرزندان و اصحاب او است که با “السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک…” شروع می‏ شود .
                          در روایت آمده هر یک از این دو قسمت صد مرتبه خوانده شود، ثواب کامل و فضیلت تامه زیارت عاشورا را که برابر است با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار بار جهاد در راه خدا ، از آن کسی است که زیارت را آن گونه که مأثور و دستور است، بخواند. به آن چه می‏ خواند، ملتزم باشد.
                          کسانی که این زیارت را به طور مختصر می خوانند و لعن ها را فقط یک بار می گویند، گر چه ثواب عظیم می برند (ان شاء الله) ولی ثوابی که وعده داده شده، به تمام و کمال برای کسانی است که تکرار را رعایت کنند.
                          البته اگر کسی وقت نداشته باشد و هر یک از این دو قسمت را با نیت صد مرتبه بخواند و بعد از خواندن هر یک از آن دو قسمت بگوید: “مِأه مَرّه” یعنی (۱۰۰ بار) یا یک مرتبه که خواند بگوید “و تِسعاً و تِسعینَ مَرّه” یعنی (به اضافه ۹۹ بار دیگر)، امید آن است که خداوند ثواب کامل را به او عنایت نماید.
                          صاحب “قرّه المهج” می‏ نویسد: در پاورقی کتاب “شفاء الصدور” ج۱، ص ۱۱۰ از کتاب “مشحون” به سندش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می ‏کند که حضرت فرمود: “کسی که زیارت عاشورا (مشهوره) را بخواند ،سپس یک دفعه بگوید: “اللهمّ العنهم جمیعا تِسعاً و تِسعینَ مَرّه” مانند کسی است که صد مرتبه گفته و این برای کسانی که وقت ندارند، فوزی است عظیم. (جواد بن عباس کربلائی، قره المهج، ص ۱۲۷)
                          بنا به حدیث منقول از نبی مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله) ارزشمندترین عمل، عملی است که با مشقت (“احمزها” یعنی قوی ‏ترین و محکم ‏ترین) انجام گیرد.
                          بنابر این عملی که اساس و ریشه آن صحیح باشد ، انسان برای انجامش هر قدر مشقت بیش تری را تحمل کند، از ثواب و فضیلت بیش تری برخوردار می ‏گردد.
                          مولی شریف شیروانی از امام هادی علیه السلام نقل می کند که لعن را یک بار کامل بگوید، آن گاه ۹۹بار بگوید: اللهم العنهم جمیعا. در سلام هم یک بار آن را به طور کامل بگوید و بعد ۹۹بار بگوید :« االسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» مثل این است که تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد. (زیارت عاشورا و آثار شگفت آن، سید علی موحد اصفهانی، ص ۱۲۱).

                          موفق باشید.

                            [پاسخ]

                            مهلا
                            شهریور 13ام, 1399 در 9:15 ب.ظ

                            سلام
                            لطفا کمکم کنید
                            چند وقتی هست خیلی عصبی و پرخاشگر شدم،یک حالتی افسرده ام و کوچک ترین چیزی باعث میشه خشونت کنم…با خواهرزادم متاسفانه سلوک ندارم و نمیسازیم باهم،روز عاشورا بود من عصبی شدم و کلی بچه رو نفرین کردم واقعا دست خودم نیس بعدش به شدت پشیمون شدم حتی هنوزم پشیمونم اما میترسم
                            چیکار کنم؟اگه خدای نخواسته نفرین من بگیره
                            خیلی سعی میکنم بر اعصابم مسلط باشم اما نمیتونم واقعا دست خودم نیس،چندماهی میشه پدربزرگمو ناگهانی از دست دادم بعد این اتفاق خیلی بیشتر رو اعصاب و روانم تاثیر گذاشته
                            میخوام به دکتر اعصاب برم،
                            میشه کمکم کنید خشممو کنترل کنم؟

                              [پاسخ]

                              حمیدرضا پاسخ در تاريخ شهریور 14ام, 1399 2:03 ب.ظ:

                              سلام به مهلا. وقتتون بخیر.
                              از دست دادن پدر عزیزتون رو تسلیت عرض می کنم. امیدوارم اگر مادرتون در قید حیات هستند قدرشون رو بیشتر بدونین و بیشتر بهشون خدمت کنید.
                              صحبت های شما را چندین مرتبه مرور کردم و مطالبی رو خودمتتون عرض می کنم إن شاءالله مفید واقع شود.
                              حال و احوال شما قابل درک است و در این اوضاع که پدرتون رو از دست دادید و این مسئله بر روح و روان شما تأثیر گذاشته و سبب شده گاهی بر رفتارتون تسلط کافی نداشته باشید امری طبیعی است اما در عین حال باید روحیه زخمی شده خودتون رو بهبود بخشید و إن شاءالله با یک برنامه ریزی جدی به روال عادی زندگی بازگردید.
                              اینکه در حالت عصابنیت بچه خواهرتون رو نفرین کردید مسأله ای نیست که نگران آن باشید و همینکه اشتباه رفتار خودتون رو متوجه شدید باعث می شود در آینده صبر و حلم بیشتری نسبت به ایشان داشته باشید و سعی کنید مثلا با خریدن هدیه ای برای ایشان دل ایشان رو بدست بیارید.
                              به خودتون تلقین نکنید که «برای بهبود وضعیت روحم به روان پزشک یا روان شناس باید مراجعه کنم» چرا که تنها کسی که می تواند وضعیت روحیتون رو بهبود بخشد نه قرص است و نه چیز دیگر بلکه تلاش و اراده خودتون با راه کارهایی که ذکر میکنم می تواند تأثیر به سزایی برای بازگشتن به روال عادی زندگی به شما کمک کند.
                              حلم و بردبارى یکى از شاخصه هاى پیامبر اکرم (ص) بود که قرآن مى فرماید همین نرم خویى، لطافت برخورد و گشاده رو بودن ایشان را عامل اساسى گرویدن مردم به او و دین مبین اسلام معرفى مى کند و در ادامه مى فرماید اگر عصبانى و تندخو بودید مردم به دور تو جمع نمى شدند بلکه از اطراف تو پراکنده مى شدند و در یک جمله او را چنین توصیف مى کند که: «انک لعلى خلق عظیم».
                              شکى نیست حلم و بردبارى صفت پسندیده اى است که باید براى رسیدن به آن زحمت زیاد کشید.
                              براى تقویت حلم و بردبارى، باید طبق برنامه‏ اى جدى به تقویت اراده ضعیف شده خود بکوشید و همواره سعى کنید برخود مسلط باشید، در این رابطه راه ‏هاى مختلفى وجود دارد ولى مهم آن است که در راه درمان آن کاملا جدى باشید و مطالب پیشنهادى را به اجرا گذارید.
                              ۱ـ کاملا به خود مطمئن باشید که مى ‏توانید روحیه خود را تغییر دهید ولى براى نتیجه گیرى عجول نباشید بلکه با خود فکر کنید باید حداقل شش ماه بر روى رفتارهاى خود کار کنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن دگرگونى رفتارى خواهید شد.
                              ۲ـ از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید.
                              ۳ـ همواره در هر مساله‏ اى، ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را براى تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث مى‏ شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودى نماید. در حالى که اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه بسا نتیجه عکس خواهید گرفت.
                              ۴ـ از تفریحات سالم و تقویت کننده روحیه مانند کوهنوردى، پیاده‏روى و گردش در طبیعت و… نیز استفاده کنید.
                              ۵ـ از موقعیت‏ هاى که زمینه تندخویى در آن فراوان است، اجتناب کنید و در موقعیت‏ هایى حضور یابید که رفتار پرخاشگرانه در آنجا دیده نمى‏ شود و از موقعیت‏ هاى که شما را به تندى نمودن دعوت مى ‏کند، دور شوید.
                              ۶ـ قبل از هر عملى، در مورد پیامد آن تفکر و اندیشه کنید و آنگاه اقدام نمایید و با تمرین این راه‏ کار و به کارگیرى آن در مورد تمام رفتارها، اندک اندک کنترل خویش را بر تمام رفتارها توسعه بخشید.
                              ۷ـ به برخى رفتارها و حالاتى که از افراد سر مى‏ زند و شما را به عصبانیت دعوت مى ‏کند، توجه نکنید مثلا اگر کسى با حرف ناروا شما را بر مى‏ افروزد، از شنیدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب کنید و حتى گوش ندهید یا محیط را ترک کنید. دیگر به گفته ‏هاى او دقت و توجه نکرده و آنها را در ذهن خود مرور نکنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیکى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحریک کننده نیز همین طور واکنش نشان دهید و راه بى ‏توجهى و تغافل را پیش گیرید.
                              ۸ـ سطح شناخت خود را با مطالعه و تفکر از زشتى، ناپسند بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید مثلا روایات، آیات و داستان‏ هایى را که در مورد این نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه کنید و بعد در مورد آنها فکر کنید. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى که خود مرتکب آن شده‏ اید، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور کنید به گونه‏ اى که به یک حالت خود هشدارى از درون دست یابید و آثار فردى و اجتماعى و پیامدهاى حیثیتى آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفّر شوید.
                              ۹ـ به هنگام بروز عصبانیت و تندخویى سریع، حالات خود را تغییر دهید مثلا اگر ایستاده‏ اید، بنشینید و اگر نشسته‏ اید، دراز بکشید و صورت خود را با آب سرد بشوید و یک لیوان آب خنک بیاشامید و خود را از موقعیت دور سازید.
                              ۱۰ـ از خواندن قرآن در طول روز هرگز غفلت نورزید چه قرآن تأثیر بزرگی در رسیدن به حالت سکینه و آرامش درونى دارد. همین طور عبادت‏ هاى خود، مانند نماز را در اول وقت و با حضور قلب کامل به جا آورید که تأثیر بزرگى در رسیدن به اطمینان خاطر دارد و آدمى را از درون به سکوى آرامش مى‏ سپارد.
                              ۱۱ـ بعد از استحمام و به هنگام خروج از حمام، دو پاى خود را تا قوزک با آب سرد بشویید. این عمل سبب تعادل در سیستم بدن شما می شود.
                              ۱۲ـ دیگر رفتارهاى عادى و روزمره خود را نیز با تسلط کامل بر رفتار و بدون شتابزدگى انجام دهید و آنها را آرام آرام تعقیب کنید تا نرم‏خویى و پرحوصلگى، بر تمام رفتارهاى شما حاکمیت پیدا کند.
                              ۱۳ـ اگر برخى موارد سریع سخن گفتید و عجولانه تصمیم گرفتید و رفتار نابجا از شما سرزد سریع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشیمانى نمایید و وعده‏ ها و قولى که با خود داشتید را در ذهن خویش حاضر سازید.
                              ۱۴ـ از خود ارزندگی هاى نابجا و شخصیت قائل شدن بیش از اندازه براى خود اجتناب ورزید و تنها هنجارها را رعایت کنید و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشینى مناسب با افراد پایین ‏تر، ابراز ارادت به کوچک ترها، مصافحه و احوالپرسى با دیگران به خصوص طبقه پایین‏ تر، تفریح و صحبت با دیگران اقدام کنید.
                              ۱۵ـ ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» و «استغفرالله ربى و اتوب الیه» را زیاد بر زبان جارى سازید و سوره «والعصر» را زیاد بخوانید و تکرار ذکر یونسیه « لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» برای دفع غم بسیار مفید است.
                              ۱۶ـ مطالعه کتاب معراج السعاده، مقام سوم، بحث مربوط به غضب و حلم را توصیه مى ‏کنم.
                              در پایان براتون آرزوی خوشبختی و سلامتی میکنم و اگر نیاز بیشتر برای مشاوره داشتید می توانید از قسمت «مشاوره» با ما در ارتباط باشید.
                              خدانگهدار.

                                [پاسخ]

                              • نظر بدهيد
                              • نام:
                                ایمیل:
                                وبسایت:
                                مرجع تقلید:





                                استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
                                Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
                                Designer : Mohammad Rafiei