حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

زیارت امام رضا افضل از زیارت امام حسین است

تعداد بازدیدها: 2,140 مشاهده

امام رضا علیه السلام

این روایت عجیب و بُهت آور را مرحوم کلینی (اعلی الله مقامه) در کتاب شریف کافی به سندش از علی بن مهزیار اهوازی از آقا امام جواد علیه السلام نقل کرده است که:

عرض نمودم به حضرت امام محمد تقى علیه السلام که فداى تو گردم زیارت حضرت امام رضا علیه السلام افضل است یا زیارت حضرت امام حسین علیه السلام؟

حضرت فرمودند: زیارت پدرم افضل است؛ زیرا حضرت امام حسین علیه السلام را همه مردمان زیارت مى‌ کنند و پدرم را زیارت نمى‌ کنند مگر خواص از شیعه![۱]

متن روایت: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاکَ، زِیَارَهُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ، أَمْ زِیَارَهُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ علیه السلام؟ فَقَالَ: «زِیَارَهُ أَبِی أَفْضَلُ، وَ ذلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَزُورُهُ  کُلُّ النَّاسِ، وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَهِ»[۲]

علامه محمد تقی مجلسی برای این حدیث سی و نُه سند صحیح و پنج سند حَسَن نقل کرده است.[۳]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]. علامه محمد تقی مجلسی در کتاب «لوامع صاحبقرانی‌» مشهور به شرح الفقیه در توضیح این عبارت می نویسند: جمعى از مشایخ چنین مى‌ گفتند که مراد از خواص شیعه، شیعه اثنى عشریست چون مصطلح علما آنست که شیعه کسى است که حضرت امیر المؤمنین صلوات اللّه علیه را خلیفه بلا فصل داند، و بنابر این سیزده فرقه باطله نیز داخل اند در شیعه، و هر که حضرت امام رضا را امام مى‌ داند بقیه ائمه را نیز امام مى‌ دانند پس چون شیعه اثنا عشرى زیارت آن حضرت مى‌ کنند و بس، زیارت آن حضرت دلیل تشیع است و تتمیم سخن ایشان به این است که چون ایشان مؤمن و مُسلم اند هر جا که ایشان باشند و از فرق باطله نباشند امید نزول رحمت الهى بیشتر است، و اظهر آنست که مراد از شیعه، اثنى عشرى است و خواص شیعه علماء و صلحایند که تابع ثوابند و اکثر عوام تابع شهرتند پس جائى که خواص شیعه روند متبع است با آن که نزول رحمت الهى نیز هست، و یا آن که چون شیعه و سنّى به زیارت حضرت امام حسین صلوات اللّه علیه مى‌ روند مهجور نیستند بخلاف روضه حضرت [علی بن موسی الرضا المرتضی] که خواص مى ‌روند و خواص کم مى ‌باشند، روضه آن حضرت مهجور است در آنجا بیشتر مى ‌باید رفت و این رفتن از جهه تقویت اعتقادات ایشان مطلوبست.

و مؤید این معنى است حدیث حسن کالصحیح که عبد العظیم از حضرت امام محمد تقى صلوات اللّه علیه رخصت مى ‌طلبید که به زیارت حضرت امام حسین صلوات اللّه علیه رود فرمودند که باش پس بیرون آمدند و آب دیده ایشان روان بود و فرمودند که زایران جدم حضرت امام حسین بسیارند و زیارت کنندگان پدرم در طوس قلیل اند. و بعد از این نیز خواهد آمد در حدیث حمزه بن حمران و گذشت که حضرت سید الأنبیاء صلوات اللّه علیه فرمودند: که کسى بر حمزه گریه نمى‌ کند، و اهل مدینه عهد نمودند که اوّل گریه بر حمزه کنند و از این جهت است که تجویز کرده‌ اند مرمّت و زینت قبور انبیاء و اوصیاء را که سبب زیادتى اعتقاد عوام مى‌ شود و مبادا به سبب ترک این ضعفى در اعتقادات ایشان به هم رسد. (لوامع صاحبقرانی‌ المشتهر بشرح الفقیه، ج۸، ص ۵۴۹)

[۲]. کافی (ط – دارالحدیث)، ج‏۹، ص ۳۳۴

[۳]. لوامع صاحبقرانی‌ المشتهر بشرح الفقیه، ج۸، ص ۵۴۸

حمیدرضا
موضوعات: مذهب
مطالب مرتبط
  • رزق حساب نشده!

    رزق حساب نشده!

    ۲۶ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا﴾ و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر کس بر خدا توکّل کند، خدا امر او را کفایت مى  کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است.(طلاق/۳) آیات فوق از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید است، که تلاوت آن دل را صفا و جان را نور و ضیا مى بخشد، پرده هاى یأس و نومیدى را مى درد، شعاع هاى حیات بخش امید را به قلب مى تاباند، و به تمام افراد پرهیزگار با تقوا، وعده نجات و حل مشکلات مى دهد. در حدیثى از ابوذر غفارى نقل شده که پیامبر(صلى الله

    … ادامه مطلب …

  • راحتی قرین سختی

    راحتی قرین سختی

    ۲۵ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴾ مسلّماً با سختى آسانى است. (انشراح/۶) آن کس که تحمل مشکلات کند، و در برابر طوفان ها ایستادگى به خرج دهد، روزى، میوه شیرین آن را مى چشد، روزى که فریاد دشمنان خاموش، کارشکنى ها بى رنگ، جاده هاى پیشرفت و تکامل صاف، و پیمودن مسیر حق آسان خواهد شد. گستردگى مفهوم آیات، همه مشکلات را شامل مى شود، این دو آیه، به صورتى مطرح شده که اختصاص به شخص پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و زمان آن حضرت نیز ندارد، بلکه به صورت یک قاعده کلى و به عنوان تعلیلى بر مباحث سابق مطرح است، و به همه انسان هاى مؤمن مخلص و تلاشگر نوید مى دهد: همیشه در کنار سختى ها آسانى ها است، حتى تعبیر به بعد نمى کند، بلکه تعبیر

    … ادامه مطلب …

  • تربیت روزه

    تربیت روزه

    ۲۴ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴾ (روزه، واجب در) ماه رمضان است. ماهى که قرآن، به عنوان راهنماى مردم، و نشانه هاى هدایت و جدا کننده حق از باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در سفر نباشد، باید آن را روزه بدارد. و آن کس که بیمار یا در سفر است، باید روزهاى دیگرى را به همان مقدار، روزه بگیرد. خداوند، آسایش شما را مى خواهد، نه زحمت شما را. هدف این است که این روزها را تکمیل کنید. و

    … ادامه مطلب …

  • باطن توکل!

    باطن توکل!

    ۲۳ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴾ و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر کس بر خدا توکّل کند، خدا امر او را کفایت مى  کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است.(طلاق/۳) منظور از توکل بر خدا، این است که، انسان تلاشگر، کار خود را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدائى که از تمام نیازهاى او آگاه است، خدائى که نسبت به او، رحیم و مهربان است، و خدائى که قدرت بر حل هر مشکلى دارد. کسى که داراى روح توکل است، هرگز یأس و نومیدى را به خود

    … ادامه مطلب …

  • محبوبیت مومن

    محبوبیت مومن

    ۲۲ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا به یقین کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، به زودى خداوند رحمان محبّتى براى آنان (در دلها) قرار مى دهد!(مریم/۹۶) ایمان سرچشمه محبوبیت! بعضى از مفسران، این آیه را مخصوص امیر مؤمنان على(علیه السلام) و بعضى شامل همه مؤمنان دانسته اند. بعضى، گفته اند: منظور این است که: خداوند محبت آنان را در دل هاى دشمنانشان مى افکند، و این محبت رشته اى مى شود در گردنشان که آنها را به سوى ایمان مى کشاند. بعضى دیگر، آن را به معنى محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر که باعث قدرت، قوت و وحدت کلمه مى شود، دانسته اند. ولى اگر با وسعت نظر، به مفاهیم وسیع آیه بیندیشیم خواهیم دید که: همه این تفسیرها در مفهوم آیه جمع است، بى

    … ادامه مطلب …

  • شب جان فروشی!

    شب جان فروشی!

    ۲۱ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ﴾ بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على(علیه السلام)در «لیله المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)) جان خود را بخاطر خشنودى خدا مى فروشند. و خداوند نسبت به همه بندگان مهربان است.(بقره/۲۰۷) مفسر معروف اهل تسنن ثعلبى مى گوید: هنگامى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله)تصمیم گرفت به مدینه مهاجرت کند، براى اداى دین هاى خود و تحویل دادن امانت هائى که نزد او بود على(علیه السلام) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مى خواست به سوى غار ثَور برود و مشرکان، اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند، دستور داد على(علیه السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (بُرْد حَضْرَمى) که مخصوص

    … ادامه مطلب …

  • ۴ نظر برای این مطلب
  • محمدمجیدی
    اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۲ ب.ظ

    ممنون ازمطالب قشنگ و جالبتون التماس دعامحمدمجیدی میبدی

    [پاسخ]

    حمیدرضا پاسخ در تاريخ خرداد ۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱ ق.ظ:

    خواهش میکنم

    [پاسخ]

    محمدمجیدی
    اردیبهشت ۳۰ام, ۱۳۹۴ در ۱۰:۲۰ ب.ظ

    خیلی خوب بود ممنون از مطالب قشنگ وخواندنی شما محمدمجیدی میبدی

    [پاسخ]

    حمیدرضا پاسخ در تاريخ خرداد ۱ام, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰ ق.ظ:

    سلام آقا مجید.
    خواهش میکنم

    [پاسخ]

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei