زیارت امام رضا افضل از زیارت امام حسین است
این روایت عجیب و بُهت آور را مرحوم کلینی (اعلی الله مقامه) در کتاب شریف کافی به سندش از علی بن مهزیار اهوازی از آقا امام جواد علیه السلام نقل کرده است که:
عرض نمودم به حضرت امام محمد تقى علیه السلام که فداى تو گردم زیارت حضرت امام رضا علیه السلام افضل است یا زیارت حضرت امام حسین علیه السلام؟
حضرت فرمودند: زیارت پدرم افضل است؛ زیرا حضرت امام حسین علیه السلام را همه مردمان زیارت مى کنند و پدرم را زیارت نمى کنند مگر خواص از شیعه![۱]
متن روایت: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ أَبِیهِ ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاکَ، زِیَارَهُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ، أَمْ زِیَارَهُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ علیه السلام؟ فَقَالَ: «زِیَارَهُ أَبِی أَفْضَلُ، وَ ذلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَزُورُهُ کُلُّ النَّاسِ، وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَهِ»[۲]
علامه محمد تقی مجلسی برای این حدیث سی و نُه سند صحیح و پنج سند حَسَن نقل کرده است.[۳]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. علامه محمد تقی مجلسی در کتاب «لوامع صاحبقرانی» مشهور به شرح الفقیه در توضیح این عبارت می نویسند: جمعى از مشایخ چنین مى گفتند که مراد از خواص شیعه، شیعه اثنى عشریست چون مصطلح علما آنست که شیعه کسى است که حضرت امیر المؤمنین صلوات اللّه علیه را خلیفه بلا فصل داند، و بنابر این سیزده فرقه باطله نیز داخل اند در شیعه، و هر که حضرت امام رضا را امام مى داند بقیه ائمه را نیز امام مى دانند پس چون شیعه اثنا عشرى زیارت آن حضرت مى کنند و بس، زیارت آن حضرت دلیل تشیع است و تتمیم سخن ایشان به این است که چون ایشان مؤمن و مُسلم اند هر جا که ایشان باشند و از فرق باطله نباشند امید نزول رحمت الهى بیشتر است، و اظهر آنست که مراد از شیعه، اثنى عشرى است و خواص شیعه علماء و صلحایند که تابع ثوابند و اکثر عوام تابع شهرتند پس جائى که خواص شیعه روند متبع است با آن که نزول رحمت الهى نیز هست، و یا آن که چون شیعه و سنّى به زیارت حضرت امام حسین صلوات اللّه علیه مى روند مهجور نیستند بخلاف روضه حضرت [علی بن موسی الرضا المرتضی] که خواص مى روند و خواص کم مى باشند، روضه آن حضرت مهجور است در آنجا بیشتر مى باید رفت و این رفتن از جهه تقویت اعتقادات ایشان مطلوبست.
و مؤید این معنى است حدیث حسن کالصحیح که عبد العظیم از حضرت امام محمد تقى صلوات اللّه علیه رخصت مى طلبید که به زیارت حضرت امام حسین صلوات اللّه علیه رود فرمودند که باش پس بیرون آمدند و آب دیده ایشان روان بود و فرمودند که زایران جدم حضرت امام حسین بسیارند و زیارت کنندگان پدرم در طوس قلیل اند. و بعد از این نیز خواهد آمد در حدیث حمزه بن حمران و گذشت که حضرت سید الأنبیاء صلوات اللّه علیه فرمودند: که کسى بر حمزه گریه نمى کند، و اهل مدینه عهد نمودند که اوّل گریه بر حمزه کنند و از این جهت است که تجویز کرده اند مرمّت و زینت قبور انبیاء و اوصیاء را که سبب زیادتى اعتقاد عوام مى شود و مبادا به سبب ترک این ضعفى در اعتقادات ایشان به هم رسد. (لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه، ج۸، ص ۵۴۹)
[۲]. کافی (ط – دارالحدیث)، ج۹، ص ۳۳۴
[۳]. لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه، ج۸، ص ۵۴۸
ممنون ازمطالب قشنگ و جالبتون التماس دعامحمدمجیدی میبدی
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1394 11:01 ق.ظ:
خواهش میکنم
[پاسخ]
خیلی خوب بود ممنون از مطالب قشنگ وخواندنی شما محمدمجیدی میبدی
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ خرداد 1ام, 1394 11:00 ق.ظ:
سلام آقا مجید.
خواهش میکنم
[پاسخ]