حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

بیوگرافی مختصری از برنامه آموزشی حوزه علمیه

تعداد بازدیدها: 4,153 مشاهده

کتب طلبگی

در این نوشتار سعی شده است دورنما و چشم اندازی مختصر، از برنامه آموزش عمومی حوزه برای جوانان و نوجوانانی که مشتاق به تحصیل در حوزه علمیه می باشند به تصویر کشیده شود.

إن شاءالله در آینده سعی بر این دارم که بتوانم در مورد رشته ها و مراکز و دانشگاه های تخصصی حوزه تحقیقی جامع به عمل آورم و مطلبی با این موضوع در وبگاهم درج نمایم.

ناگفته نماند از آنجایی که قصد ما بر اختصار در این متن بوده است به همین دلیل تنها به دروس عمومی حوزه اشاره شده است و از دروس مطالعاتی و جنبی حوزه همچون مکالمه زبان های خارجه، عقاید، تاریخ، تفسیر، فلسفه، نهج البلاغه، حدیث، علوم قرآنی و… که به صورت دروس مطالعاتی در سطوح مختلف خوانده می شود سخنی به میان آورده نشده است!

برنامه ی آموزشی کنونی در حوزه مشتمل بر دو بخش است یکی برنامه ی آموزشی عمومی و دیگری برنامه های خاص به گرایش های تخصصی که نوعا در مراکز و دانشگاه های تخصصی و مؤسسات وابسته به حوزه برگزار می شود. برنامه ی آموزشی عمومی برای همه طلاب الزامی و برنامه تخصصی کاملاً اختیاری است. ورود به مراکز و دانشگاه های تخصصی نوعاً پس از شش سال تحصیل عمومی یعنی پایان سطح یک امکان پذیر است اما برنامه تحصیل عمومی در حین تحصیل تخصصی و در کنار آن ادامه دارد.

برنامه ی آموزش عمومی برای طلاب در حوزه های علمیه شامل چهار سطح به شرح زیر می باشد:

سطح یک

سطح یک مقطعی علمی است که پس از اتمام پایه ی شش حوزوی برای طلاب حاصل می شود. مقطعِ سطح یک حوزوی تقریباً معادل مقطع فوق دیپلم دانشگاه است. در اصطلاح سُنتیِ حوزه، به پایان رسیدن این سطحِ تحصیلی را اصطلاحاً اتمام لُمعَتَین می نامند. در حوزه، معمولاً در سه سال اول، ادبیات عرب و بعضی دروس دیگر، همچون منطق، تدریس می شود که به آن دوره ی مقدمات می گویند و سه سال بعد، یعنی تا اتمام پایه ی ششم، به صورت عمومی، فقه [= شرح لمعه] و اصول فقه تدریس می شود. [با پایان گرفتن دروس سطح یک امکان حضور در مراکز و دانشگاه های تخصصی حوزه و نیز دیگر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به حوزه برای طلاب فراهم می شود. طلبه می تواند پس از انتخاب یک گرایش تحصیلی از علوم اسلامی یا علوم انسانی مربوط، به یکی از این مراکز و دانشگا ها وارد شده و در کنار دروسی عمومی به صورت تخصصی در آن رشته ادامه تحصیل دهد. همچنین امکان تشرف به لباس روحانیت و نیز امکان تبلیغ اندیشه اسلامی در همین مقطع برای طلاب فراهم می شود.]

سطح دو

این مقطع تحصیلی که به آن سطحِ عالیِ حوزه نیز می گویند، شامل سه سال تحصیلی از پایه های هفت تا نُه حوزه می شود. در این سه سال، عمدتاً کتاب های رسائل و مکاسب مرحوم شیخ انصاری (قدّس سرّه) به همراه بخشی از کتاب کفایه ی مرحوم آخوند خراسانی (قدّس سرّه) خوانده می شود. پس از اتمام این دوره، مدرک سطح دو که معادل کارشناسی دانشگاه هاست، به طلاب اعطا می گردد. البته علاوه بر برنامه های درسیِ عمومیِ حوزه های علمیه، بعضی رشته های تخصصی، مانند کلام، تفسیر، تبلیغ و… وجود دارد که طلاب علاقه مند می توانند تحصیلاتشان را جداگانه در این رشته ها ادامه دهند و و مدرک سطح دو ویژه ی آن رشته ها را نیز بگیرند. البته تحصیل در این رشته ها، در مراکز تخصصی حوزه و بعضی مدارس خاص انجام می شود.

سطح سه

طلاب پس از اتمام پایه ی دهم و دو سال شرکت در دروس خارج فقه و اصول می توانند با ارائه ی پایان نامه و دفاع از آن، مدرکِ سطح سه حوزوی را که معادل کارشناسیِ ارشد دانشگاه هاست، دریافت کنند.[۱] پایان نامه ی سطحِ سه نیز همانند پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه هاست و تفاوت چندانی بین آنها نیست! موضوع این پایان نامه ها نیز اغلب، با محوریتِ فقه و اصول است؛ زیرا برنامه ی دروس عمومی حوزه ها بر مبنای فقه و اصول است. البته طلاب می توانند به صورت جداگانه، در مراکز تخصصی حوزه های علمیه به تحصیل در گرایش های دیگری از علوم اسلامی مشغول شوند و با ارائه ی پایان نامه ای در همان رشته، مدرکِ سطحِ سه آن رشته ی علمی را دریافت کنند.

سطح چهار

 طلابی که در چهار دوره مصاحبه های علمی دروس خاج فقه و اصول قبول شده اند، می توانند با ارائه ی پایان نامه و دفاع از آن، مدرک سطحِ چهار حوزوی را دریافت کنند. مدرکِ سطح چهار حوزوی معادل مدرک دکتری در دانشگاه هاست و به همان اندازه، گرفتن آن مشکل است. زیرا از طرفی، طلبه باید قبل از آن، مدرک سطح سه حوزوی را گرفته باشد و از طرف دیگر، قبولی در چهار سال مصاحبه ی علمی دروس خارج فقه و اصول، کاری بَس مشکل است. گذشته از این، داوطلبِ اخذِ این مدرک باید در این سطح، پایان نامه ای تخصصی و اجتهادی ارائه دهد.[۲]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] . البته در هنگام ویرایش این نوشتار، گویا شرطِ دو سال شرکت در دروس خارج فقه و اصول برای گرفتن این مدرک برداشته شده است.

[۲] . فرهنگ اصطلاحات طلاب، مهدی مسائلی، ص۷۵

حمیدرضا
موضوعات: اجتماعی
مطالب مرتبط
  • نتیجه بدخلقی با خانواده

    نتیجه بدخلقی با خانواده

    سَعد ابن مَعاذ که یکی از اصحاب محترم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) بود از دنیا رفت. رسول اکرم شخصاً از جنازه ی او تجلیل کرد، چند بار جنازه را به دوش خود حمل فرمود. خود حضرت در قبر رفت و جسد او را در قبر گذاشت و به دست خود لحد چید و دفن کرد. مادر سعد که این همه عنایت از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) درباره ی فرزند خود دید، گفت: یَا سَعْدُ هَنِیئاً لَکَ‏ الْجَنَّهُ؛ ای سعد! بهشت بر تو گوارا باد. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: «یَا أُمَّ سَعْدٍ مَهْ لَا تَجْزِمِی عَلَى رَبِّکِ فَإِنَّ سَعْداً قَدْ أَصَابَتْهُ ضَمَّهٌ»؛ پیامبر فرمود: «ای مادر سعد! آرام باش و در کار خدا به طور جزم سخن مگو! پسرت اینک در فشار و زحمت است». وقتی از آن حضرت علت را پرسیدند، فرمود:

    … ادامه مطلب …

  • عاقبت شوم یک نگاه به خانه همسایه

    عاقبت شوم یک نگاه به خانه همسایه

    یکی از وزرای دربار معتصم عباسی کاخی رفیع و بلند داشت که ایام تابستان را در آنجا می گذرانید، او گاهی به کنار پنجره می آمد و آزادانه نگاه به اطراف و خانه همسایه می کرد. اتفاقاً روزی کنار پنجره ای که مشرف به خانه مرد تاجری بود بی مهابا نگاه می کرد که ناگهان چشم او به دختری زیبایی افتاد و با یک نگاه دل از دست بداد و پایبند و اسیر عشق او گردید. از همان روز در جستجوی نام و نشان دخترک افتاد، معلوم شد که او دختر تاجری است. به عنوان خواستگاری به نزد او فرستاد. تاجر با این بهانه که ما را شایستگی این مقام نیست تا با وزیر وصلت کنیم عذر خواست و پیشنهاد او را قبول نکرد، اما وزیر چنان در آتش عشق می سوخت که برای رسیدن به وصال دختر از هیچ

    … ادامه مطلب …

  • رفتار شهید عباس بابایی با فردی که مشروب خورده بود

    رفتار شهید عباس بابایی با فردی که مشروب خورده بود

    یکی از پرسنل که نخواست نامش فاش شود گفت: از زمانی که به یاد دارم، همیشه شخصی مغرور و بی بندوبار بودم. از ابتدای ورودم به خدمت نیروی هوایی، سرپیچی کردن از دستورات، بخشی از وجودم شده بود. به طوری که پس از بیست سال خدمت، تنها یک بار ترفیع گرفته بودم و خلاصه به هیچ صراطی مستقیم نبودم. زمانی که شهید بابایی فرمانده پایگاه هوایی اصفهان بودند، یک روز بعد از ظهر، مست و لایعقل، تلوتلو خوران به طرف منزل می رفتم. به تقاطع یکی از خیابان های نزدیک خانه های سازمانی رسیده بودم. چشمم به دو نفر افتاد که به سوی من می آمدند. ابتدا اهمیتی ندادم. جلوتر که آمدند، متوجه شدم که سرهنگ بابایی و محافظ ایشان است. لحظه ای با خود فکر کردم، اگر او متوجه شود که من مشروب خورده ام شاید برایم گران تمام

    … ادامه مطلب …

  • مردی از تبار کربلای ۵

    مردی از تبار کربلای ۵

    به مناسبت سالروز شهادت شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی سه سال پس از پیروزی انقلاب در هجدهم آذرماه به دنیا آمد. همان سالی که موشک های عراقی شهرهای ایران را به آتش بسته بود و همان سالی که گروهک منافقین و فرقان، چهره های درخشانی همچون آیت‌ الله بهشتی و محمدعلی رجایی و باهنر را از مردم ما گرفته بودند؛ سال ۱۳۶۰ نامش را محمودرضا گذاشتند. در دامان گرم پدر و مادری مذهبی و مهربان بزرگ شد. از ده سالگی رو به ورزش کاراته آورده بود و علاقه و پشتکارش او را به مدال آوری نیز رسانده بود. به فوتبال علاقه مند بود و پیگیری مسابقات بسکتبال از سرگرمی های او به شمار می آمد. تبریز، ولادتگاه محمودرضا، محل تحصیلات او تا دبیرستان بود. در همان دوران تحصیل با حضور در جمع بسیجیان با فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت

    … ادامه مطلب …

  • شهر موشک‌ ها

    شهر موشک‌ ها

    به بهانه ی چهارم خرداد، روز مقاومت، روز دزفول صدای سوت موشک که تمام شد مردی قد خمیده که خود پدر دوازده شهید بود با زحمت بسیار خود را بر روی تل خرابه ‌ها رساند. فریاد پر خراش او پایان بخش هیاهو ها و ناله ‌های زخمی‌ ها و بازماندگانی بود که آسمان را به لرزه در آورده بود. «به امام نگویید چقدر شهید داده ‌ایم. به امام بگویید ما هنوز فرزندانی برای شهادت و مقاومت داریم.» ایستادگی و مقاومت مثال زدنی مردم دزفول در زمان جنگ ایران و عراق، این شهر را به عنوان پایتخت مقاومت ایران معرفی کرد. درست مثل شهر “صور” لبنان که نماد مقاومت در جهان اسلام شده است.  دزفول به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ابعاد نظامی و دفاعی از شرایط خاصی در دفاع مقدس برخوردار بود. به گونه ‌ای که می‌ توانست در کل جنگ

    … ادامه مطلب …

  • هوای پاک در شهر اسلامی

    هوای پاک در شهر اسلامی

    در قرآن کریم از پاکی و پاکیزگی محیط زیست تعبیرهایی آمده است که خدای متعال می فرماید: «بَلْدَهٌ طَیِّبَه؛ شهری است پاک و پاکیزه»[۱] و می فرماید: «وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ؛ مسکن‏ هاى پاکیزه‏ اى در بهشت هاى جاودان»[۲] و می فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یخَْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِى خَبُثَ لَا یخَْرُجُ إِلَّا نَکِدًا؛ سرزمین پاکیزه (و آماده)، گیاهش به فرمان پروردگار مى ‏روید امّا سرزمین هاى بد طینت (و نامناسب)، جز گیاه ناچیز و بى ‏ارزش، از آن نمى ‏روید»[۳]. از امام صادق علیه السّلام نیز روایت شده است: لَا تَطِیبُ السُّکْنَى إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیِّب‏…؛ سکونت جز به سه چیز خوش نباشد: هوای پاک…».[۴] آیه ای که گذشت اشاره داشت که پاکی هوا دارای خصوصیت هایی است که در رویاندن گیاهان نیکو از زمین در تمامی حالات اثرگذار است، اما زمینی که هوا، خاک

    … ادامه مطلب …

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei