حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

پیام آیت الله جوادی آملی به معتکفین

تعداد بازدیدها: 1,863 مشاهده

آیت الله جوادی آملی

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

مهمترین راه براى عبادت همان خلوت و پرهیز از کثرت است.

هر چه انسان از کثرت فاصله داشته باشد در عبادت کامیاب‏ تر است و اعتکاف هم از همین جهت محترم و معتبر است. مردان الهى دو گروهند، اوحدى از آنها در عین حال که در کثرتند، کثیر را نمى ‏بینند و آن واحد «خالق کثیر» را مى‏ نگرند و کثیر را جز آیات او نمى‏ دانند و نمى‏ بینند، ولى براى اوساط از مردان الهى و عبادى، باید زمان و زمینى فراهم بشود که این ‏ها از کثرت محفوظ بمانند.

شب و مخصوصاً سَحَر، که بسیارى از مردم خوابند و کثرتى مزاحم کسى نیست. براى رازگویى با ذات اقدس الهى بسیار مناسب است، لذا فرمود: «انَّ ناشئهَ اللَّیْلِ هِىَ اشَدّ وَطْئاً وَ اقْومُ قیلًا»؛ «سحرخیزى نشئه ‏ى خاص خودش را دارد و براى پرهیز از کثرت (بسیار مناسب) است».

جریان اعتکاف هم براى همین منظور پیش بینى و طراحى شده و اصلش مربوط به اعتکاف رسول گرامى صلى الله علیه و آله در ماه مبارک‏ رمضان است. ماه مبارک رمضان مخصوصاً دهه‏ ى سوم جاى اعتکاف است.

در اعتکاف شرایطى بازگو شده است که مهم ترینش روزه گرفتن است. همانطورى که نماز بدون طهارت نیست «لا صَلاهَ الّا بِطَهُورٍ» اعتکاف هم بدون روزه صحیح نیست، «لا اعْتِکافَ الَّا بِصَوْمٍ». بدون وضو نماز صحیح نیست و بدون روزه اعتکاف صحیح نیست. همان طورى که طهارت مقدمه است براى نماز و نماز عمود دین مى‏ شود. روزه نیز زمینه‏ى فلاح و تقوا است و با همه‏ى جلال و شکوهى که دارد شرط اعتکاف است.

مطلب دیگر آن است که اعتکاف از یک جهت شبیه حال احرام حج است. اگر چه روزه دار از بعضى از امور در روز ممنوع است، اما در شب همان امور براى او حلال و رواست. لکن در حال اعتکاف همان کارهایى که در روز براى روزه‏ دار ممنوع بود برخى از آن کارها، در شب هم براى معتکف ممنوع است. نظیر حال احرام که شب و روز ندارد، اگر روز براى محرم، صید حیوانات صحرایى ممنوع است در شب هم ممنوع است و کارهاى دیگر. «لا رفث و لا فسوق و لا جدال فى الحج» لیل و نهار ندارد و شب و روزش یکسان است. بنابر این در مدت این سه روز که شخص، مهمان خداست و نام معتکف در خانه او ـ آن هم در مسجد جامع یا در مسجدى که نماز جمعه خوانده مى ‏شود، یا مسجدى که جمعیت قابل توجهى در آن عبادت اقامه مى ‏کنند که جامع بر او صادق‏ باشد ـ در چنین مکانى وقتى کسى به اعتکاف نشست، لیل و نهار براى او یکسان است از آن لذت‏ هاى شهوانى و مانند آن در تمام این حالت باید پرهیز کند.

کسانى که رغبت به اعتکاف دارند «شَوْقَاً الَى الثَّوابِ» است نه «خَوْفاً مِنَ الْعِقابِ». کارهاى واجب را گاهى ممکن است انسان براى ترس از دوزخ انجام دهد، ولى کارهاى اعتکاف و مانند آن که ثواب دارد و مستحب است اینها براى ترس از عذاب نیست، زیرا واجب نیست که اگر ترک کردند، دوزخ بروند، مستحب است و چون مستحب است براى شوق به ثواب است، لکن معتکفان دو قسم‏ اند اوساطى از اهل اعتکاف، در جات فضیلت و ثواب و بهشت را مى ‏طلبند و اوحده‏اى از اهل اعتکاف محبوب و دل آرام را مى ‏طلبند، همان است که گفته مى ‏شود «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبِ» این قراردادى و از سنخ مفاهمه نیست.

آنچه که آرایش دل ماست برابر سوره ‏ى حجرات. ایمان به خداست، که «حَبِّبْ الَیْکُمُ الْایمانَ وَ زَیِّنْهُ فى‏ قُلُوبِکُمْ» آرایش دل و زینت و زیور است.

اعتکاف براى آن است که اولاً دل‏ هاى بى‏ زیور آرایش پیدا کند، و ثانیاً دل ‏هاى ناآرام، آرام بشود. فضاى دانشگاه چنین فضایى است. دانشجویان عزیز و همچنین طلاب حوزوى که در دوران جوانى توفیق تشرّف اعتکاف را داشته و دارند، عنایت دارند که به دنبال دل آرا و دل آرامند و هیچ کسى در درون آنها نیست که از آرایش قلب آن‏ ها با خبر یا از آرامش دل آنها مستحضر باشد. تنها خود آنها در صورتى که سرى به دل بزنند و مراقب و مواظف آرایش و آرامش دل باشند، یک چنین حالى در اعتکاف به دست مى‏ آورند زیرا اولاً انسان در این سه روز از بسیارى امور فاصله مى ‏گیرد، ثانیاً به درون خود سرى مى‏ زند و ثالثاً درون آفرین را در درون خود مشاهده مى‏ کند و رابعاً با او سخن گفته و مناجات مى‏ کند، مخصوصاً با دعاهاى پر فیض ماه رجب، آن گاه است که احساس مى‏ کند اگر نقصى دارد این نقص را، «او» به کمال تبدیل مى ‏کند اگر عیبى دارد این عیب را، «او» به صحت تبدیل مى ‏کند، چون وقتى خدا را مشاهده کرد آثار الهى را مى ‏بیند. یک معتکف وقتى خلوت کرده و از کثرت به وحدت و از بیرون به درون و از غیر به یار آمده است، از مخلوق به خالق رسیده است و از ناآرامى و اضطراب به آرامش بار یافته است.

انسان در حال اعتکاف وقتى خلوت کرد و او را عبادت کرد و با او مذاکره و زمزمه کرد، مى‏ یابد که آنچه در جهان خلقت است همه‏اش حجاب است، یا حجاب درون و یا حجاب بیرون و این حجاب‏ ها آیت و علامت و نشانه‏ اند. هم حجاب‏ هاى ظلمانى را و هم حجاب ‏هاى نورانى را باید برطرف کرد. این همان تقرب الى‏ الله است. وقتى که یک معتکف به خود آمد و جهان را با این منظر دید و عینک قرآن را بر چشم گذاشت، و از منظر قرآن به عالم و آدم نگاه کرد، مى ‏بیند همه این میناگرى‏ ها کار اوست.

ما سعى و کوشش و هدف والاى مان در اعتکاف این باشد که به دل آرام و دل آرایمان برسیم، آنگاه بسیارى از مسائل براى ما حل مى‏ شود. اولا  لذت ما فوق لذت‏ هاى دیگران خواهد بود، ثانیاً هرگز از آلودگى لذت نمى‏ بریم، ثالثاً دیگر کسى به ما نخواهد گفت رانت خوارى نکن، ربا خوارى نکن، دروغ نگو، غیبت نکن، چون بوى بد این عَفِن‏ ها را استشمام مى ‏کنیم، این‏ها فایده ‏ى اعتکاف است. البته ثواب هم در آن محفوظ است بهشت هم در آن محفوظ است، اما آن هدف برین و والا که به همت انسان اوحدى وابسته است از این قبیل است. امیدواریم ذات اقدس الهى، توفیق اعتکاف را به همگان، مخصوصاً طلاب جوان و دانشجویان عزیز مرحمت بفرماید و هدف والاى معتکفان که شهود آن محبوب دل آرا و دل آرام است، بهره‏ ى همه معتکفان بشود.[۱]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] . برگرفته از پیام سال ۱۳۸۵ آیت الله جوادى آملی به دانشجویان معتکف به نقل از احکام اعتکاف، پرسش و پاسخ های دانشجویی، ج۳۴، ص۱۸

حمیدرضا
موضوعات: اجتماعی
مطالب مرتبط
  • مردی از تبار کربلای ۵

    مردی از تبار کربلای ۵

    به مناسبت سالروز شهادت شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی سه سال پس از پیروزی انقلاب در هجدهم آذرماه به دنیا آمد. همان سالی که موشک های عراقی شهرهای ایران را به آتش بسته بود و همان سالی که گروهک منافقین و فرقان، چهره های درخشانی همچون آیت‌ الله بهشتی و محمدعلی رجایی و باهنر را از مردم ما گرفته بودند؛ سال ۱۳۶۰ نامش را محمودرضا گذاشتند. در دامان گرم پدر و مادری مذهبی و مهربان بزرگ شد. از ده سالگی رو به ورزش کاراته آورده بود و علاقه و پشتکارش او را به مدال آوری نیز رسانده بود. به فوتبال علاقه مند بود و پیگیری مسابقات بسکتبال از سرگرمی های او به شمار می آمد. تبریز، ولادتگاه محمودرضا، محل تحصیلات او تا دبیرستان بود. در همان دوران تحصیل با حضور در جمع بسیجیان با فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت

    … ادامه مطلب …

  • شهر موشک‌ ها

    شهر موشک‌ ها

    به بهانه ی چهارم خرداد، روز مقاومت، روز دزفول صدای سوت موشک که تمام شد مردی قد خمیده که خود پدر دوازده شهید بود با زحمت بسیار خود را بر روی تل خرابه ‌ها رساند. فریاد پر خراش او پایان بخش هیاهو ها و ناله ‌های زخمی‌ ها و بازماندگانی بود که آسمان را به لرزه در آورده بود. «به امام نگویید چقدر شهید داده ‌ایم. به امام بگویید ما هنوز فرزندانی برای شهادت و مقاومت داریم.» ایستادگی و مقاومت مثال زدنی مردم دزفول در زمان جنگ ایران و عراق، این شهر را به عنوان پایتخت مقاومت ایران معرفی کرد. درست مثل شهر “صور” لبنان که نماد مقاومت در جهان اسلام شده است.  دزفول به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ابعاد نظامی و دفاعی از شرایط خاصی در دفاع مقدس برخوردار بود. به گونه ‌ای که می‌ توانست در کل جنگ

    … ادامه مطلب …

  • هوای پاک در شهر اسلامی

    هوای پاک در شهر اسلامی

    در قرآن کریم از پاکی و پاکیزگی محیط زیست تعبیرهایی آمده است که خدای متعال می فرماید: «بَلْدَهٌ طَیِّبَه؛ شهری است پاک و پاکیزه»[۱] و می فرماید: «وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ؛ مسکن‏ هاى پاکیزه‏ اى در بهشت هاى جاودان»[۲] و می فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یخَْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِى خَبُثَ لَا یخَْرُجُ إِلَّا نَکِدًا؛ سرزمین پاکیزه (و آماده)، گیاهش به فرمان پروردگار مى ‏روید امّا سرزمین هاى بد طینت (و نامناسب)، جز گیاه ناچیز و بى ‏ارزش، از آن نمى ‏روید»[۳]. از امام صادق علیه السّلام نیز روایت شده است: لَا تَطِیبُ السُّکْنَى إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیِّب‏…؛ سکونت جز به سه چیز خوش نباشد: هوای پاک…».[۴] آیه ای که گذشت اشاره داشت که پاکی هوا دارای خصوصیت هایی است که در رویاندن گیاهان نیکو از زمین در تمامی حالات اثرگذار است، اما زمینی که هوا، خاک

    … ادامه مطلب …

  • تصاویر حجره تکانی سال نو طلبگی

    تصاویر حجره تکانی سال نو طلبگی

    سال جدید تحصیلی برای ما طلبه ها آغاز یک زندگی دوباره است فرصتی برای گام برداشتن در مسیر انسانیت و معنویت اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیم نوشته های مرتبط: تصاویری از حجره تکانی طلاب مدرسه علمیه شهیدین رسوایی! مجموعه تصاویر منتشر نشده از شهید حسین غفاری نژاد تصاویر تشییع پیکر مطهّر امام جمعه شهرستان تفت گاهی در زندگی بی خیال شو مجموعه تصاویر زیبا از مسجد مقدّس جمکران بی بی ما سگتیم یک استخوانی بینداز تصاویر منتشر نشده از آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی می خواهم سرباز امام زمان شوم امام رضا فریادرس زائرانش در روز قیامت

  • بهشتی در زیرزمینِ خانه های مردم یزد

    بهشتی در زیرزمینِ خانه های مردم یزد

    امروز به مکانی برخوردم که از جمله آثار قدیمی شهر یزد محسوب می شود که در خانه های قدیمی مردم این شهر به چشم می خورد. اسم سوژه تصویری ما «پاکَنِه» هست! پاکنه (pākane) در کتب لغت اینگونه معنا شده: جای پا یا پله ای که در کاریز و قنات و مانند آن کنده باشند! توضیح: در حیاط بعضی از خانه های سنتی مردم شهر یزد، مسیری ایجاد می کردند برای دستری آسان به آب قنات ها که به آن «پاکَنِه» گفته می شود. قدیمی ها از آب این مکان جهت شست و شوی ظروف و رخت و لباس و همچنین برای نظافت حیاط منزل استفاده می کردند.   نوشته های مرتبط: ایران شیعه خانه ماست برای مرجعیت حتی یک قدم برنداشتم! شهر موشک‌ ها روضه قدیمی … کشتار مسلمانان میانمار را متوقف کنید! عبدالرضا هلالی در برنامه تحویل سال شبکه دو+فیلم

    … ادامه مطلب …

  • خدا نزدیک است

    خدا نزدیک است

    و هرگاه بندگان من از تو درباره من پرسیدن بگو: نزدیکم… وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ  (بقره،۱۸۶) نوشته های مرتبط: گنجی به نام امام زمان علیه السلام کشتار مسلمانان میانمار را متوقف کنید! فتاوای بعضی از آیات عظام در مورد ورود به حوزه علمیّه بیوگرافی مختصری از برنامه آموزشی حوزه علمیه بزرگداشت حضرت آیت الله صادقی شهمیرزادی برای ورود به حوزه چه مقطعی از تحصیلات کلاسیک مناسب است؟ تذکر سیدالشهداء به علامه میرجهانی (ره) خدا را در قلب های شکسته پیدا کن صدای سکوت گاهی در زندگی بی خیال شو

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei