حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

هوای پاک در شهر اسلامی

تعداد بازدیدها: 1,490 مشاهده

هوای پاک

در قرآن کریم از پاکی و پاکیزگی محیط زیست تعبیرهایی آمده است که خدای متعال می فرماید: «بَلْدَهٌ طَیِّبَه؛ شهری است پاک و پاکیزه»[۱] و می فرماید: «وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فىِ جَنَّاتِ عَدْنٍ؛ مسکن‏ هاى پاکیزه‏ اى در بهشت هاى جاودان»[۲] و می فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یخَْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِى خَبُثَ لَا یخَْرُجُ إِلَّا نَکِدًا؛ سرزمین پاکیزه (و آماده)، گیاهش به فرمان پروردگار مى ‏روید امّا سرزمین هاى بد طینت (و نامناسب)، جز گیاه ناچیز و بى ‏ارزش، از آن نمى ‏روید»[۳].

از امام صادق علیه السّلام نیز روایت شده است: لَا تَطِیبُ السُّکْنَى إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیِّب‏…؛ سکونت جز به سه چیز خوش نباشد: هوای پاک…».[۴]

آیه ای که گذشت اشاره داشت که پاکی هوا دارای خصوصیت هایی است که در رویاندن گیاهان نیکو از زمین در تمامی حالات اثرگذار است، اما زمینی که هوا، خاک و آبی ناپاک دارد، جز گیاهی که مقداری اندک دارد و در دیگر خصوصیاتش نیز کاستی دیده می شود، نمی رویاند.

بوهای نامطبوع

آیین اسلام، انسان را بر آن داشته که تنها به رهایی خویشتن از بوهای ناخوش بسنده نکند، بلکه چنین مطلوب دانسته که آن بوهای ناخوشایند را به بوهای مطبوع دگرگون سازد، اگرچه در این زمینه وسایلی را به کار گیرد که مفید واقع می شوند.

امام صادق علیه السّلام خوشبو کردن خویش را از آثار نعمتی دانسته که پروردگار دیدن نشان آن بر بنده خویش را دوست می دارد. به عبارت دیگر پروردگار دوست می دارد که بنده او در راه خوشبو ساختن خویش هزینه کند.

از امام صادق علیه السّلام پرسیدند که پروردگار چگونه نشانه نعمت خویش را بر بنده اش می بیند؟ فرمود: «پوشاکش را پاکیزه و خود را خوشبو کند».[۵]

و در حدیثی از امام علی علیه السّلام آمده است: خودتان را به وسیله آب از بوی نامطبوعی که مایه آزار دیگران است پاکیزه سازید، به (سر و وضع) خودتان برسید، زیرا خداوند عزوجل از بندگان کثیف و لاقید خود که هر که با او می نشیند از وی بیزار می شود نفرت دارد.[۶]

و از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده: هر کس از این دو گیاه بدبو (یعنی سیر و پیاز) بخورد نزدیک مسجد نشود، پس هرکس از آن دو مى ‏خورد، آن را بپزد تا بوى آن از بین برود.[۷]

بنابراین، ناگزیر باید برای رهایی از هر آنچه در جای جای شهر، بوهای ناخوش می پراکند، اقدامات ضروری به انجام رساند و منشأهای این بوهای ناخوش را به کلی از میان برد.

جارو کردن درب منازل

روفتن و جاروکردن جلوی درب خانه ها در شمار مسئولیت های عمومی است که بر گردن شهروندان نهاده شده است.

بی گمان اگر این کار به نحو مطلوب انجام پذیرد، بر محیط زیست و نمای عمومی شهر، اثری مثبت و روشن می نهد.

از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: «اکْنُسُوا أَفْنِیَتَکُمْ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ؛ درگاه های خویش را جارو زنید و خود را به قوم یهود شبیه نسازید».[۸]

از امام رضا علیه السّلام روایت شده است: «کَنْسُ الْفِنَاءِ یَجْلِبُ الرِّزْق‏، جارو زدن درگاه، روزی می آورد».[۹]

از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: «کَسْحُ الْفِنَاءِ مَجْلَبَهٌ لِلرِّزْق‏؛ جارو زدن درگاه، سبب روی آوردن روزی می گردد».[۱۰]

در حدیث دیگری از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: «پروردگار دوست می دارد که آثار نعمت را بر بنده خویش ببیند». امام علیه السّلام آنگاه می فرماید: «از آثار نعمت پروردگار بر بنده خویش آن است که درگاه خانه ی خویش را جارو زند»[۱۱].

در اینجا باید درنگ نمود که در احادیث مذکور، معصوم علیهم السّلام «فناء؛درگاه» را به «بیت؛خانه» مقید نساخته که مقصود تنها فضای باز داخل خانه باشد، بلکه می فرماید: «کَنسُ الفِناء؛جارو زدن درگاه». این شاید از آن رو باشد که مقید نساختن «درگاه»، برای انطباق آن با فضاهای خالی متصل به خانه مناسب است، حتی اگر این فضاهای خالی، بیرون از خانه باشند.[۱۲]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]. لَقَدْ کاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْکَنِهِمْ ءَایَهٌ  جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَ شِمَالٍ  کلُُواْ مِن رِّزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُواْ لَهُ  بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَ رَبٌّ غَفُور؛ براى قوم «سبأ» در محل سکونتشان نشانه ‏اى (از قدرت الهى) بود: دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و چپ (رودخانه عظیم با میوه‏ هاى فراوان و به آنها گفتیم:) از روزى پروردگارتان بخورید و شکر او را بجا آورید شهرى است پاک و پاکیزه، و پروردگارى آمرزنده (و مهربان)!، سبأ، آیه۱۵

[۲]. صف، آیه۱۲ و توبه، آیه۷۲

[۳] . أعراف، آیه۵۸

[۴] . تحف العقول، ص۳۰۵ و بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۳۴

[۵] . فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَهً أَحَبَّ أَنْ یَرَى عَلَیْهِ أَثَرَهَا قِیلَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ قَالَ یُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یُطَیِّبُ رِیحَه، ‏بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۷۶، ۳۰۰ و ۳۰۳

[۶] . تَنَظَّفُوا بِالْمَاءِ مِنَ النَّتْنِ الرِّیحِ الَّذِی یُتَأَذَّى بِهِ تَعَهَّدُوا أَنْفُسَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ مِنْ عِبَادِهِ الْقَاذُورَهَ الَّذِی یَتَأَنَّفُ بِهِ مَنْ جَلَسَ إِلَیْه‏، الخصال، ص۶۲۰ و تحف العقول ص ۱۱۰ و وسائل الشیعه،، ج۱، ص۲۴۷ و مکارم الأخلاق طبرسی، ص ۴۰ و بحارالأنوار، ج۱۰، ص۹۹ و ج۷۳، ص ۸۴ و مستدرک سفینه البحار، ج۸، ص۴۴۶

[۷] . مَنْ أَکَلَ مِنْ هَاتَیْنِ الْبَقْلَتَیْنِ فَلَا یَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنَا، فَمَنْ کَانَ آکِلَهُمَا- لَا بُدَّ- فَلْیُمِتْهُمَا طَبْخا، المجازات النبویه، ص۴۹ و وسائل الشیعه، ج۵، ص ۲۲۷ و بحارالأنوار، ج۶۳، ص ۲۰۵ و ج۸۰، ص ۳۶۹ و ۳۸۲ و جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۴۸۳ و مستدرک سفینه البحار، ج۹، ص۹۱ و دعائم الاسلام، ج۱، ص۱۴۹

[۸] . وسائل الشیعه، ج۵، ص۳۱۷؛ کافی، ج۶، ص۵۳۱ و محاسن، ص۶۲۴

[۹] . محاسن برقی، ص۶۲۴ و وسائل الشیعه، ج۵، ص۳۱۷

[۱۰] . خصال، ص۵۴؛ بحارالأنوار، ج۶۳، ص۳۰۴ به نقل از: خصال و دعوات راوندی و وسائل الشیعه، ج۵، ص۳۱۸

[۱۱] . فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَهً أَحَبَّ أَنْ یَرَى عَلَیْهِ أَثَرَهَا قِیلَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ قَالَ یُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ یُطَیِّبُ رِیحَهُ وَ یُحَسِّنُ دَارَهُ وَ یَکْنُسُ أَفْنِیَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِیبِ الشَّمْسِ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ یَزِیدُ فِی الرِّزْق، ‏بحارالأنوار، ج۷۳، ص ۱۷۶، ۳۰۰ و ۳۰۳

[۱۲] . شهر اسلامی، نشانه ها و شناسه ها، ص۶۷ (با کمی دخل و تصرف)، ترجمه کتاب «تخطیط المدن فی الاسلام»، علامه سید جعفر مرتضی عاملی، ص۸۶

حمیدرضا
موضوعات: اجتماعی
مطالب مرتبط
  • مردی از تبار کربلای ۵

    مردی از تبار کربلای ۵

    به مناسبت سالروز شهادت شهید مدافع حرم محمودرضا بیضایی سه سال پس از پیروزی انقلاب در هجدهم آذرماه به دنیا آمد. همان سالی که موشک های عراقی شهرهای ایران را به آتش بسته بود و همان سالی که گروهک منافقین و فرقان، چهره های درخشانی همچون آیت‌ الله بهشتی و محمدعلی رجایی و باهنر را از مردم ما گرفته بودند؛ سال ۱۳۶۰ نامش را محمودرضا گذاشتند. در دامان گرم پدر و مادری مذهبی و مهربان بزرگ شد. از ده سالگی رو به ورزش کاراته آورده بود و علاقه و پشتکارش او را به مدال آوری نیز رسانده بود. به فوتبال علاقه مند بود و پیگیری مسابقات بسکتبال از سرگرمی های او به شمار می آمد. تبریز، ولادتگاه محمودرضا، محل تحصیلات او تا دبیرستان بود. در همان دوران تحصیل با حضور در جمع بسیجیان با فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت

    … ادامه مطلب …

  • شهر موشک‌ ها

    شهر موشک‌ ها

    به بهانه ی چهارم خرداد، روز مقاومت، روز دزفول صدای سوت موشک که تمام شد مردی قد خمیده که خود پدر دوازده شهید بود با زحمت بسیار خود را بر روی تل خرابه ‌ها رساند. فریاد پر خراش او پایان بخش هیاهو ها و ناله ‌های زخمی‌ ها و بازماندگانی بود که آسمان را به لرزه در آورده بود. «به امام نگویید چقدر شهید داده ‌ایم. به امام بگویید ما هنوز فرزندانی برای شهادت و مقاومت داریم.» ایستادگی و مقاومت مثال زدنی مردم دزفول در زمان جنگ ایران و عراق، این شهر را به عنوان پایتخت مقاومت ایران معرفی کرد. درست مثل شهر “صور” لبنان که نماد مقاومت در جهان اسلام شده است.  دزفول به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ابعاد نظامی و دفاعی از شرایط خاصی در دفاع مقدس برخوردار بود. به گونه ‌ای که می‌ توانست در کل جنگ

    … ادامه مطلب …

  • تصاویر حجره تکانی سال نو طلبگی

    تصاویر حجره تکانی سال نو طلبگی

    سال جدید تحصیلی برای ما طلبه ها آغاز یک زندگی دوباره است فرصتی برای گام برداشتن در مسیر انسانیت و معنویت اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیم نوشته های مرتبط: تصاویری از حجره تکانی طلاب مدرسه علمیه شهیدین رسوایی! مجموعه تصاویر منتشر نشده از شهید حسین غفاری نژاد تصاویر تشییع پیکر مطهّر امام جمعه شهرستان تفت گاهی در زندگی بی خیال شو مجموعه تصاویر زیبا از مسجد مقدّس جمکران بی بی ما سگتیم یک استخوانی بینداز تصاویر منتشر نشده از آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی می خواهم سرباز امام زمان شوم امام رضا فریادرس زائرانش در روز قیامت

  • بهشتی در زیرزمینِ خانه های مردم یزد

    بهشتی در زیرزمینِ خانه های مردم یزد

    امروز به مکانی برخوردم که از جمله آثار قدیمی شهر یزد محسوب می شود که در خانه های قدیمی مردم این شهر به چشم می خورد. اسم سوژه تصویری ما «پاکَنِه» هست! پاکنه (pākane) در کتب لغت اینگونه معنا شده: جای پا یا پله ای که در کاریز و قنات و مانند آن کنده باشند! توضیح: در حیاط بعضی از خانه های سنتی مردم شهر یزد، مسیری ایجاد می کردند برای دستری آسان به آب قنات ها که به آن «پاکَنِه» گفته می شود. قدیمی ها از آب این مکان جهت شست و شوی ظروف و رخت و لباس و همچنین برای نظافت حیاط منزل استفاده می کردند.   نوشته های مرتبط: ایران شیعه خانه ماست برای مرجعیت حتی یک قدم برنداشتم! شهر موشک‌ ها روضه قدیمی … کشتار مسلمانان میانمار را متوقف کنید! عبدالرضا هلالی در برنامه تحویل سال شبکه دو+فیلم

    … ادامه مطلب …

  • خدا نزدیک است

    خدا نزدیک است

    و هرگاه بندگان من از تو درباره من پرسیدن بگو: نزدیکم… وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ  (بقره،۱۸۶) نوشته های مرتبط: خدا را خواهی دید در انتظار أربعین حسینی مهدی ما در عصر خودش مظلوم است خدایا مرا رسوا مکن فضائل و اعمال شب نیمه شعبان هر چه خواهی گناه کن! امام زمان در اوج تنهایی هوای پاک در شهر اسلامی از طرف مادرم زهرا زیاد طواف کن! کتاب «الصحیح من سیره النبی» قربانی شد!!

  • عواقب نارضایتی مادر در حکایتی عجیب از آیت الله وحیدخراسانی

    عواقب نارضایتی مادر در حکایتی عجیب از آیت الله وحیدخراسانی

    حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (سلّمه الله و أبقاه) در جلد دوّم کتاب «جرعه ای از دریا» حکایتی عجیب و تأثیرگذار در باب عواقب نارضایتی مادر از حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (دامت برکاته) نقل می کند که: آقای وحید خراسانی حکایت های جالبی از آقای شیخ هاشم قزوینی نقل می کرد؛ از جمله یک بار شیخ هاشم وارد قبرستان پیغمبریه ی قزوین می شود، می بیند که صاحب یکی از قبرها به صورت سگی درآمده و روی قبر خود نشسته است. آن سگ به شیخ هاشم التماس می کند: «آشیخ هاشم! چون مادرم از من ناراضی است به این صورت درآمده ام، برو ایشان را راضی کن تا نجات پیدا کنم.»[۱] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۶۷ نوشته های مرتبط: حضور آیت الله وحید خراسانی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی واکنش آیت الله

    … ادامه مطلب …

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei