عاقبت منکر امامت حضرت علی در روز غدیر و حجه الوداع
درباره واقعه غدیر و اهمیّت این روز، آیاتى از قرآن نازل شده است. پیش از خطبه غدیر این آیه نازل شد:
«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»[۱]؛ اى پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت خدا را انجام نداده اى.
آن گاه که پیامبر خدا «صلّى اللَّه علیه وآله» خطبه را به پایان رساند، این آیه کریمه فرو فرستاده شد:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإسْلامَ دیناً»[۲]؛ امروز دین شما را به حدّ کمال رسانده و نعمت را بر شما تمام کردم و آیین اسلام را برایتان برگزیدم.
هنگامى که خطبه غدیر پایان یافت و مسأله بیعت با امیر مؤمنان على «علیه السّلام» به طور جدّى مطرح شد، عربى درخواست عذاب نمود و این آیه درباره او نازل شد: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»[۳]؛ درخواست کننده اى تقاضاى وقوع عذابى نمود. خلاصه شأن نزول این آیه مبارکه چنین است:
پس از آن که واقعه غدیر پایان یافت، شخصى به نام «حارث بن نُعمان فهرى» نزد رسول خدا «صلّى اللَّه علیه وآله» آمد و با حالى آشفته به حضرتش چنین خطاب کرد: ما را به نماز گزاردن امر نمودى امتثال کردیم. دستور به پرداخت زکات فرمودى اطاعت کردیم و… و اکنون بازوى پسر عمویت را گرفته و او را به عنوان ولىّ و سرپرست بر ما نصب نمودى! آیا این دستور از پیش خود توست یا از خدا؟
پیامبر خدا «صلّى اللَّه علیه وآله» در پاسخ فرمود: والّذی لا إله إلّاهو، هذا من اللَّه؛ به خدایى که جز او معبودى نیست سوگند! این فرمانى از جانب خداوند است.
حارث پشت کرد و به طرف مرکب خود حرکت کرد و مى گفت: خدایا! اگر آن چه محمّد می گوید حق است، بارانى از سنگ هاى آسمانى بر ما ببار و یا عذاب دردناکى بر ما فرو فرست!
هنوز به مرکبش نرسیده بود که خداوند سنگى فرو فرستاد که بر فرقش خورد و از دامنش بیرون گشت. در این هنگام خداوند این آیه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ* لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ»[۴]؛ درخواست کننده اى تقاضاى وقوع عذابى کرد. این عذاب براى کافران است و هیچ کس نمى تواند آن را دفع کند.[۵]
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین علیه السلام
جانم
سلام حاجی عید بر شما مبارک.
فقط حیدر امیرالمومنین است …
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ آبان 1ام, 1392 6:25 ب.ظ:
سلام محمد.
خیلی ارادت داریم.
عید بر شما هم مبارک.
[پاسخ]
من دلایل شیعه مبنی بر امامت و و لایت حضرت علی رو خوندم ولی دلایل رد ان را از اهل سنت نخوندم
پس نمیتونم یه طرفه به قاضی برم.الحق و النصاف شیعه دلایل خیلی قوی دارد
مگه الان اهل سنت امامت و ولایت حضرت رو قبول ندارن ؟ من شنیدم که ایشون امام چهارم میدونند .
ببخشید اطلاعات من ناقصه …
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ آبان 14ام, 1392 11:56 ب.ظ:
عرض سلام و احترام.
امامت بلافصل امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام طبق دلایل محکم از قرآن و کتب شیعه و مخالفین امری یقینی و حتمی است.
اما مخالفین علی علیه السلام رو امام نمی دانند و شئون امامت را قائل نیستند برای حضرت و او را خلیفه حتی اول نه بلکه چهارم می دانند.
یعنی حتی ابوبکر، عمر، و عشمان رو برتر از علی علیه السلام میدانند.
[پاسخ]
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین علیه السلام
[پاسخ]
سلام بر شیرخدا و تبریک به شیعیان این امام ،لبیک یا علی (ع)
[پاسخ]