حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

شرایط یک همسر خوب چیست؟

تعداد بازدیدها: 449 مشاهده

از یک نظر، وجود مادر را می توان به ظرفی تشبیه کرد که آدمی خوراک یا شربتی را در آن می گذارد، بدیهی است که هرچه ظرف پاکیزه تر باشد، مظروف هم گواراتر خواهد بود. امام علی علیه السّلام می فرماید: «همانا مادران به منزله ی ظروفند».[۱]

قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: «إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ». قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ؟ قَالَ: «الْمَرْأَهُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»[۲]؛

پیامبراکرم (صلّی الله و علیه و آله): فرمود: «بپرهیزید از گیاه سبز و شادابی که در مزبله گاه می روید». پرسیدند: منظور از خضراء دمن چیست؟ فرمود: «منظور زن زیبایی است که در یک خانواده ی بد و پلید بار آمده باشد».

به راستی که «کلامُ الملوکِ ملوکُ الکلامِ»[۳]. گوینده ی (وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی[۴]) در این فراز پر مغز و بلندمعنی می فرماید: کسی که در آستانه ی زناشویی است و می خواهد کانون خانوادگی یعنی همسر آینده اش را انتخاب کند؛ نباید تنها در فکر پیدا کردن دوشیزه ای باشد که از میان تمام مزایا، فقط دارای زیبایی و حسن اندام است و بس، اما فاقد مزایای اخلاقی و خانوادگی است.

زیرا در یک همسر ایده آل و خوب، تنها زیبایی شرط نیست، بلکه به اضافه ی زیبایی، اخلاق، نجابت، حسن معاشرت و سازگار بودن، صلاحیت فامیلی و سایر مزایای معنوی نیز از شرایط مهم و اساسی او به شمار می رود. افراد کوته نظر تنها به پیروی از مطامع شهوت پرستانه و تمایلات جنسی خود که یک نوع غریزه ی حیوانی است می روند و عمر و زندگی گرانبهای خود را فدای شهوت موقت می کنند و تنها یک همسر زیبا، با این که از سایر مزایا محروم باشد، دل را فدای شهوت موقتی او می کنند. پس از چند صباحی در اثر نامساعد بودن وضع اخلاقی و عدم توافق فکری، اختلافات داخلی، تشاجر و بدبینی در میان آن دو پیدا شده، رفته رفته زندگی آنان را روز به روز تلخ تر و آشفته تر ساخته تا در نتیجه، این زن و شوهر جوان با فرسودگی روحی و آلام فکری، اعصاب در هم ریخته، ناراحتی، پریشانی قلبی و اضطراب خاطر مواجه شده و به جای یک زندگی شیرین، لذت بخش و آرام، عمری را تلف کرده و چه بسا منجر به جدایی و طلاق می شود و این خود، عواقب بسیار خطرناکی در پیش دارد که یکی از آنها بی سرپرست ماندن فرزندان معصوم و آشفتگی تربیت آنان و اختلال زندگی طرفین است، چنانکه در جراید کراراً خوانده و می خوانید.

همچنین ازدواج با عده ای از زنان در اسلام مکروه و ناپسند معرفی شده است و می توان گفت یکی از علل کراهت و خودداری از پیوند جنسی با این چنین زنان که ممکن است فرزند برومند و شایسته و تربیت پذیری از آنان به عمل نیاید و این قبیل زناشویی ها مکروه مانند این است که درخت سالم و برومندی را با درخت کرم زده و آفت دیده ای پیوند کنند. مسلماً میوه ی شاداب و باطراوت از چنین درختی بار نخواهد آمد و آن درخت سالم نیز از دست رفته و ضایع خواهد شد.

قالَ عَلِیٌّ علیه السّلام: «إِیَّاکُمْ وَ تَزْوِیجَ الْحَمْقَاءِ فَإِنَّ صُحْبَتَهَا بَلَاءٌ وَ وُلْدَهَا ضِیَاعٌ»[۵]؛

علی علیه السّلام فرمود: « بپرهیزید از ازدواج با زن کم عقل و أحمق، زیرا به طور حتم معاشرت و آمیزش با او، خود یک نوع بلا و دردسر است و از این مهم تر اینکه اولاد او نیز ضایع شدنی و غیر قابل تربیت است».

متأسفانه باید گفت که در اجتماع کنونی ما، اینگونه جوانان بی خبر زیادند که با یک نگاه سطحی دل را باخته و به مصداق «هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد» عجولانه پیشنهاد ازدواج می کنند و دیگر فکر نمی کنند که این امر حیاتی بازیچه نیست و چیزی نیست که با یک روز، دو روز، یک هفته و یک ماه خاتمه پذیرد، بلکه یک عمر می خواهند با همسر خود به سر برند و باید به سایر مطالعات لازمه نیز بپردازند و با یک نظر عاقلانه، دقیق و همه جانبه ببینند آیا این همسری را که به دنبال یک نگاه کوتاه می خواهند به او پیشنهاد ازدواج کنند، از لحاظ صلاحیت اخلاقی، نجابت و اصالت خانوادگی نیز نظر آنها را تأمین می کنند یا نمی کنند؟ و اینجاست که باید دستورات حکیمانه و فوق العاده پر ارزش اسلام را در این باره تصدیق کرد و به عظمت و دور اندیشی مؤسس اسلام اعتراف نمود و در برابر مکتب مقدسش سر تعظیم به زیر آورد.[۶]


[۱]. از اشعاری که منسوب به حضرت است.

[۲]. بحارالأنوار، ج۱۰۳، ص ۲۳۴

[۳]. اصطلاح است یعنی حرفِ پادشاه، پادشاه حرفهاست.

[۴].  و (پیامبر) هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏ گوید!

[۵]. بحارالأنوار، ج۱۰۳، ص۲۳۷

[۶]. رساله حقوق امام سجاد علیه اسلام به شرح علی محمد حیدری نراقی، ص۳۱۲

حمیدرضا
مطالب مرتبط
  • آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    گاهی در زمینه ی تساوی حقوق زن و مرد، مطرح می شود که اگر بین زن و مرد تفاوتی نیست و پدر و مادر یکسان اند، چرا در مسئله سیادت و انتساب به پیامبر گرامی اسلام ـ علیه آلاف التحیه و الثناء ـ کسانی که از طریق مادر به پیامبر منتسب اند، سیّد محسوب نمی گردند و احکام فقهی از قبیل خمس و امثال آن بر اینها مترتب نیست؛ با اینکه ائمه اطهار علیهم السّلام از طرف حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ به پیامبر منسوب اند؟ آیا این نشانه ی ممتاز بودن قشر مردها در مقایسه با زنها نیست؟ در این باره باید گفت که این یک حکم فقهی خاص در باب خمس و زکات است؛ زیرا اگر فقط پدر سیّد باشد، دختر یا پسر او سیّد به شمار می آیند؛ یعنی می توانند از خمس استفاده کنند

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع ازدواج

    احکام جامع ازدواج

      بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع ازدواج» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۲۷۴ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام ازدواج پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع تقلید و بلوغ

    احکام جامع تقلید و بلوغ

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع تقلید و بلوغ» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۹۸ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام تقلید و بلوغ پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت

    … ادامه مطلب …

  • معنای به پیشواز ماه رمضان رفتن چیست؟

    معنای به پیشواز ماه رمضان رفتن چیست؟

    سؤال: معنای به پیشواز ماه رمضان رفتن چیست؟ آیا روزه ای به نام روزه ی پیشواز داریم؟ جواب: معنای به پیشواز ماه رمضان رفتن این است که در روزهای قبل از شروع شدن ماه مبارک رمضان، خود را برای این ماه مبارک و روزه گرفتن در این ماه مبارک آماده کنیم. و افراد با توجه به توانایی و انگیزه های مختلف یک روز یا چند روز قبل از شروع شدن ماه رمضان، روزه گرفتن را شروع می کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که به پیشواز ماه رمضان رفتن یک کار واجب و لازم نیست و صرفاً عملی هست که خوب و نیکو است. و در شرع مقدس روزه ای به نام روزه ی پیشواز وجود ندارد، به خاطر همین افرادی که به پیشواز ماه مبارک رمضان می روند و قبل از شروع شدن ماه مبارک، روزه

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع اعتکاف مطابق با فتوای ده تن از مراجع تقلید

    احکام جامع اعتکاف مطابق با فتوای ده تن از مراجع تقلید

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان است به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی مجموعه ی “احکام جامع اعتکاف” مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه متن پرسش و پاسخ ها دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی” که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان عزیز و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به ۷۰ پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام اعتکاف پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ قدس سرّه

    … ادامه مطلب …

  • در صورت جزم ورود به حوزه، بهتر است چه رشته ای از دبیرستان خوانده شود؟

    در صورت جزم ورود به حوزه، بهتر است چه رشته ای از دبیرستان خوانده شود؟

    سؤال: در صورت جزم ورود به حوزه، بهتر است چه رشته­ ای از دبیرستان خوانده شود؟ جواب: با عرض سلام و احترام خدمت شما. نظر چند تن از علما را خدمت شما عرض می نماییم: حضرت آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) در پاسخ به این سؤال فرمودند: بهتر است رشته مورد علاقه خود را انتخاب نماید.[۱] حضرت حجه الاسلام علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ایشان در پاسخ به این سؤال در کتاب «صراط» که برای هدایت تحصیلی طلاب و دانش پژوهان تألیف کرده اند می نویسند: راجع به رشته مناسب در دوره ی دبیرستان، بایستی اذعان نمود که رشته تحصیلی نمی تواند تعیین کننده یا مانع کلی باشد، اما به نظر می رسد مناسب ترین رشته ها دو رشته است: رشته ریاضی و رشته علوم انسانی. دلیل رجحان رشته ریاضی با وجود کاربرد ناچیز آن در علوم

    … ادامه مطلب …

  • نظر بدهيد
  • نام:
    ایمیل:
    وبسایت:
    مرجع تقلید:





    استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
    Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
    Designer : Mohammad Rafiei