خداست زائر حسین علیه السلام در شب جمعه
ابن قولویه در کتاب شریف «کامل الزیارات» حدیثی محیرالعقول از صَفوان جَمّال نقل کرده است که وی گفت وقتی حضرت ابوعبدالله (امام صادق) علیه السّلام به حیره تشریف آوردند به من فرمودند: آیا مایل به زیارت قبر حسین علیه السّلام هستی؟
عرض کردم: فدایت شوم آیا قبر آن حضرت را زیارت می کنی؟
حضرت فرمودند: چگونه آن را زیارت نکنم و حال آنکه خداوند متعال[1] در هر شب جمعه با فرشتگان و انبیاء و اوصیاء به زمین هبوط کرده و او را زیارت می کنند.
البته حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم أفضل أنبیاء و ما أفضل أوصیاء هستیم!
سپس صفوان عرض کرد: فدایت شوم بنابراین، هر شب جمعه قبر آن حضرت را زیارت کرده تا بدین وسیله زیارت پروردگار را نیز کرده باشیم؟
حضرت فرمودند: بلی! ای صفوان ملازم این باش! برایت زیارت قبر حسین علیه السّلام را می نویسند و این تفضیلی است و این تفضیلی است[2].[3]
متن روایت: عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام لَمَّا أَتَى الْحِيرَةَ هَلْ لَكَ فِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السّلام. قُلْتُ وَ تَزُورُهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ وَ كَيْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ يَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِكَةِ إِلَيْهِ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نَحْنُ أَفْضَلُ الْأَوْصِيَاءِ. فَقَالَ صَفْوَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَتَزُورُهُ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ حَتَّى تُدْرِكَ زِيَارَةَ الرَّبِّ؟ قَالَ نَعَمْ يَا صَفْوَانُ الْزَمْ ذَلِكَ يُكْتَبْ لَكَ زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السّلام وَ ذَلِكَ تَفْضِيلٌ وَ ذَلِكَ تَفْضِيل.[4]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . طبق فرموده مرحوم مجلسی (أعلی الله مقامه الشریف) مقصود از زیارت حق تعالی، انزال رحمت های خاصه اش بر آن حضرت و زوّار آن جناب می باشد.
[2] . یعنی زیارت قبر حسین علیه السّلام این فضیلت را دارد که در آن زیارت پروردگار نیز می باشد.
[3] . ترجمه از: محمدجواد ذهنی تهرانی.
[4] . كامل الزيارات، ص113
مرحوم مچلسی بر چه مبنایی هبوط خداوند را نزول رحمت معنا کرده؟ درست است که معنای ظاهری روایت، مشکل کلامی دارد اما این دلیل نمیشود که بدون مبنا زیارت و هبوط را به نزول رحمت تفسیر کنیم. یا حدیث را نقل نکنید یا با دلایل محکم، آن را تفسیر کنید.
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1399 2:46 ق.ظ:
در جواب کامنت جناب ارجمندی پاسخ اشکال شما هم هست
[پاسخ]
این که خداوند را از یک جا به جای دیگر می برید و در یک زمان خاص خداوند رو جابجا می کنید یعنی خدای ذهن شما در یک زمان خاص در جایی هست و در زمان دیگر نیست و امام حسین ع هفته ای یکبار خداوند را در حرم امام حسین زیارت می کند و بعد تا هفته دیگر باید صبر کند تا خداوند باز هم در شب جمعه بباید
خجالت بکشید از خداوند یکتا
[پاسخ]
حمیدرضا پاسخ در تاريخ اردیبهشت 24ام, 1399 2:28 ق.ظ:
سلام جناب ارجمندی.
پاورقی که توضیح علامه مجلسی از این حدیث هست رو هم یه مطالعه میفرمودید!
در توضیح حدیث در پاورقی اول نوشتیم: طبق فرموده مرحوم مجلسی (أعلی الله مقامه الشریف) مقصود از زیارت حق تعالی، انزال رحمت های خاصه اش بر آن حضرت و زوّار آن جناب می باشد.
مثل خیلی از آیات قرآن کریم که از جسمانیت خداوند متعال صحبت شده و این تعابیر کنایه ای می باشند. مثلا در قرآن می خوانیم “و جاء ربک والملک صفا صفا”؛ تعبیر به جاء ربک (پروردگار تو آمد) طبق حدیث امام رضا علیه السلام کنایه از فرا رسیدن فرمان خدا برای رسیدگی به حساب خلایق است یا اینکه منظور عظمت و نشانه های خداوند است و یا منظور از ظهور پروردگار، ظهور معرفت او در آن روز است؛ بهگونه ای که جای انکار بر هیچکس باقی نماند؛ گویی همه با چشم، ذات بی مثالش را مشاهده می کنند.
موفق باشید.
[پاسخ]