حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح

حمیدرضا فلاح تفتی

احکام جامع اسامی متبركه‏

تعداد بازدیدها: 9,906 مشاهده

احکام جامع اسامی متبرکه

بسم الله الرحمن الرحیم

دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان است به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی مجموعه ی “احکام جامع اسامی متبركه‏مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید را تقدیم بینندگان وبلاگم بکنم.

قبل از مطالعه متن پرسش و پاسخ ها دانستن چند نکته ضروری است:

۱- برای درج این مطلب از نرم افزار “پرسش ها و پاسخ های دانشجویی” که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان عزیز و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند.

۲- در این مجموعه به بیش از 30 پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام اسامی متبرکه پاسخ داده شده است.

۳- در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ قدس سرّه ـ به عنوان اوّلین فتوا آمده و فتاوای دیگر مراجع بزرگوار ـ که نامشان به ترتیب حروف الفبایی در ذیل می آید ـ پس از آن ذکر گردیده است.

حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت  ـ حضرت آیت الله حاج شیخ میرزا جواد تبریزی ـ حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی خامنه ای ـ حضرت آیت الله حاج سید على حسینى سیستانى ـ حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین نوری همدانی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی ـ حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی.

۴- در این متن تنها به ذکر اسامی مراجع بزرگوار به اختصار اکتفا شده است، لذا از ساحت آن بزرگوارن پوزش می طلبیم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، دوام عزت و سلامتی مسألت داریم.

۵- این مجموعه را از کتاب « احكام وضو، غسل و تيمم‏» تألیف محقق گرانقدر حجة الاسلام سیّد مجتبی حسینی ـ زید عزّه ـ مطابق با جلد 30 از مجموعه کتاب های پرسش ها و پاسخ های دانشجویی است اقتباس کردیم.

اسماى جلاله‏

1: حكم تماس بدن با اسماى جلاله، بدون وضو چگونه است؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى و نورى: مس اسماى بارى تعالى- به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد- بدون وضو جايز نيست.[1]

آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: مس اسماى بارى تعالى- به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد- بنابر احتياط واجب، بدون وضو جايز نيست.[2]

آية الله فاضل: كسى كه وضو ندارد، بهتر است اسماى بارى تعالى را- به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد- مس نكند.[3]

اسماى جلاله لاتين

2: چنانچه اسامى متبركه مانند نام خدا، آيات قرآن و اسامى معصومين به زبان فارسى ولى با حروف لاتين (فينگليش) تايپ شود؛ آيا پس از پرينت مى ‏توان بدون وضو به آنها دست زد؟ آيا اين نوشته ‏ها حكم اسامى متبركه را دارند؟

همه مراجع: احكام اسامى متبركه بر مورد ياد شده و بر هر خطى كه نوشته شود، جارى است.[4]

3: آيا شخص جنب يا حائض، مى ‏تواند بدون غسل به اسماى جلاله، دست بزند؟

همه مراجع: خير، جايز نيست.[5]

مس بسمه ‏تعالى

4: بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…»- كه به جاى المه «الله» مى ‏نويسند- چه حكمى دارد؟

امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها- به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد- بدون وضو جايز نيست.[6]

آيات عظام تبريزى، خامنه‏ اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند).[7]

آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند.[8]

آية الله وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست.[9]

اسم عبدالله‏

5: افرادى كه اسمشان «عبدالله» و «حبيب‏ الله» و … است، اگر بدون وضو آن را بنويسند و مس كنند، چه حكمى دارد؟

آيات عظام امام، بهجت، تبریزی، خامنه ‏اى، صافى و نورى: مس اسم «الله» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسم مركب باشد.[10]

آيت الله فاضل: اشكال ندارد؛ (هر چند بهتر است مس نكنند).[11]

آيات عظام سیستانی، مكارم و وحيد: بنابر احتياط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسم مركب باشد.[12]

آرم جمهورى اسلامى‏

6: آيا مس كردن نقش «آرم جمهورى اسلامى» ايران- كه روى نامه ‏ها و بليت‏ هاى اتوبوس و … وجود دارد- حرام است؟

همه مراجع (به جز خامنه‏ اى، فاضل و مكارم): بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند.[13]

آية الله خامنه‏ اى: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون وضو حرام است.[14]

آيات عظام مكارم و فاضل: اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را بدون وضو مسّ نكنند.[15]

گردن‏ بند اسماى جلاله‏

7: استفاده از گردنبند منقّش به نام خدا، چه حكمى دارد؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه ‏اى، صافى و نورى: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نكنند.[16]

آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جايز نيست.[17]

آية الله فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نكنند.[18]

تبصره: مسئله استفاده از گردنبند ياد شده، غير از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس است، نه استفاده از آن. بنابراين اگر كسى آن را روى لباس خود بيندازد و بدون طهارت هم باشد، اشكال ندارد (چون تماس با بدن صورت نگرفته است).

تماس با قرآن‏

8: حكم تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت چه حكمى دارد؟

همه مراجع: تماس بدن با خط قرآن بدون طهارت حرام است.[19]

قرآن روى سر

9: آيا گذاشتن قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت جايز است؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى و فاضل: آرى، جايز است؛ ولى بهتر آن است كه قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.[20]

آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (يعنى كوتاه نباشد)، جايز است.[21]

آيات عظام مكارم و نورى: بنابر احتياط واجب، بدون طهارت جايز نيست.[22]

تبصره: فرض مسئله، جايى است كه سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غير اين صورت حكم تماس بدن با خط قرآن را پيدا مى ‏كند.

كاغذ آيات قرآن

10: چنانچه آيات قرآن از پشت كاغذ پيدا باشد، دست زدن به آن بدون طهارت چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر جوهر به گونه‏ اى در كاغذ نفوذ كرده كه از پشت كاغذ به طور كامل آشكار گرديده دست زدن بدون طهارت جايز نيست؛ ولى اگر به اين حد نرسد، اشكال ندارد.[23]

تايپ آيات

11: كسى كه آيات قرآن را تايپ مى‏كند؛ آيا بايد با وضو باشد؟

همه مراجع: خير، لازم نيست.[24]

خوشنويسى قرآن

12: كسى كه قرآن مى ‏نويسد؛ آيا بايد با وضو باشد؟

همه مراجع: اگر مطمئن است دستش به نوشته (آيات) برخورد نمى ‏كند، لازم نيست با وضو باشد؛ هر چند داشتن وضو بهتر است.[25]

مس ترجمه قرآن‏

13: دست زدن به ترجمه قرآن، بدون طهارت چه حكمى دارد؟

همه مراجع: مس ترجمه قرآن- به هر زبانى كه باشد- اشكال ندارد.[26]

تبصره: اگر در ترجمه قرآن، خود كلمات قرآن و يا نام خدا (به هر زبانى كه باشد) به كار رفته باشد، نبايد به آن كلمات بدون طهارت دست زد. البته در مورد نام خدا برخى احتياط واجب و عده ‏اى احتياط مستحب كرده ‏اند.

گردن بند قرآن‏

14: آويختن گردن بندى كه روى آن، آيه قرآن نوشته شده است، در ايام عادت چه حكمى دارد؟

همه مراجع: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت آن را مس نكنند.[27]

حاشيه قرآن‏

15: دست زدن به جلد و حاشيه قرآن براى شخص جنب چه حكمى دارد؟

همه مراجع: دست گذاشتن روى خط قرآن، براى هر كسى كه طهارت (وضو، غسل و تيمم) ندارد، حرام است. اما مس جلد يا حاشيه قرآن اشكال ندارد و تنها مكروه است.

تلاوت قرآن‏

16: تلاوت قرآن بدون وضو چه حكمى دارد؟

همه مراجع: اگر خط قرآن مس نشود، اشكال ندارد.[28]

همراه داشتن قرآن

17: به همراه داشتن قرآن براى شخص جنب چه حكمى دارد؟

همه مراجع: همراه داشتن قرآن براى جنب اشكال ندارد ولى مكروه است.[29]

18: همراه داشتن قرآن در دستشويى چه حكمى دارد؟

همه مراجع: همراه داشتن قرآن در دستشويى، اشكال ندارد؛ ولى بهتر است از اين كار اجتناب شود.[30]

خال كوبى قرآن‏

19: خال كوبى آيات قرآن بر روى بدن و مس آن چگونه است؟

همه مراجع: اگر ماده ‏اى كه با آن خالكوبى شده زير پوست باشد، مس آن بدون طهارت اشكال ندارد و بعد از حدث و جنابت، لازم نيست فوراً وضو و يا غسل انجام دهند.[31]

سوزاندن برگه‏هاى قرآنى

20: آيا سوزاندن آيات قرآن- كه بر روى كاغذ نوشته شده- جايز است؟

همه مراجع: خير، سوزاندن ورق ‏هاى قرآن جايز نيست.[32]

محو برگه‏ هاى قرآنى‏

21: راه محو كردن برگه‏ هايى كه آيات قرآن بر روى آن نوشته شده، چيست؟

همه مراجع: يكى از سه راه ذيل پيشنهاد مى ‏شود:

1: آنها را در مكانى پاك دفن كنيد.

2: در آب جارى (مانند رودخانه) بريزيد.

3: به مراكزى تحويل دهيد كه از آنها براى ساختن كارتن و مانند آن استفاده مى ‏كنند.[33]

دانش‏آموزان و قرآن‏

22: قرآن آموزانى كه وضوى درستى ندارند و قرآن را لمس مى ‏كنند، چه حكمى دارد؟ تكليف مربى در اينجا چيست؟

همه مراجع: مس قرآن براى افراد نابالغ اشكال ندارد و اگر بدون طهارت به قرآن دست زدند، بر مربى واجب نيست جلوگيرى كند؛ اما اگر كارى كردند كه هتك و بى‏ احترامى به قرآن شود، بايد جلوگيرى كند.[34]

اسماى معصومين عليهم السلام

23: لمس كردن نام نبى ‏اكرم صلى الله عليه و آله، امامان عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام بدون وضو چگونه است؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى، مكارم و نورى: بنابر احتياط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[35]

آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل و وحيد: بهتر (احتياط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[36]

24: آيا جنب و حائض مى ‏توانند به نام نبى‏اكرم صلى الله عليه و آله، امامان عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام بدون طهارت دست بزنند؟

همه مراجع (به جز تبريزى، سيستانى و وحيد): بنابر احتياط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[37]

آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: بهتر (احتياط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[38]

القاب معصومين عليهم السلام‏

25: لمس كردن القاب نبى ‏اكرم صلى الله عليه و آله، امامان عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام بدون وضو چگونه است؟

همه مراجع (به جز امام، بهجت و خامنه‏ اى): اشكال ندارد؛ ولى بهتر است القاب آنان را بدون وضو مس نكند و چنانچه هتك حرمت و بى‏ احترامى باشد، حرام است.[39]

آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى و مكارم: بنابر احتياط واجب بدون وضو القاب آنان را مس نكند.[40]

اسم هم ‏نام امام‏

26: دست زدن به اسم اشخاصى كه هم نام امامان عليهم السلام هستند، بدون طهارت چه حكمى دارد؟

همه مراجع: در فرض ياد شده، اشكال ندارد.[41]

27: آيا واژه‏هاى «رضوى»، «علوى» و مانند آن كه منسوب به امام عليه السلام است؛ ولى در حال حاضر نام برخى مؤسسسات فرهنگى يا شركت‏ ها شده است؛ حكم اسم امام عليه السلام را دارد و رعايت احترام آن واجب است؟

همه مراجع: اگر به قصد اسم مؤسسه يا شركت باشد، مس آن بدون طهارت اشكال ندارد.[42]

عقيق اسماى متبركه

28: آيا مى ‏توان عقيقى كه روى آن اسماى متبركه نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشويى رفت؟

همه مراجع: اگر باعث هتك و بى‏ حرمتى نشود، اشكال ندارد.[43]

اسماى متبركه شيشه ‏اى

29: اگر اسماى متبركه از روى حائل شفافى مانند شيشه، بدون طهارت مس شود، چه حكمى دارد؟

همه مراجع: در فرض ياد شده اشكال ندارد؛ چون مس اسم، صدق نمى‏ كند.[44]

اسماى متبركه در روزنامه

30: هنگام استفاده از روزنامه و مجلات؛ آيا تفحص اسامى متبركه ضرورت دارد؟

همه مراجع: خير، تفحص لازم نيست.[45]

31: آيا استفاده از اسماى متبركه، در روزنامه و مجلات كشور به تعداد زياد- با توجه به مصارف عمومى آن مانند بسته‏ بندى و …- صحيح است؟

همه مراجع: چاپ و نشر آنها ممنوع نيست؛ ولى از استفاده يا انداختن آنها در جاهايى كه موجب هتك مى ‏شود، بايد خوددارى گردد.[46]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و خامنه ‏اى، اجوبه، س 157

[2]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل م 315

[3]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319

[4]. العروة الوثقى، ج 1، غايات الوضو، م 6

[5]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 355 و 450 و وحيد، توضيح المسائل م 361 و 456

[6]. امام، استفتاءات، ج 1، وضو، س 79

[7]. تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 990؛ خامنه‏ اى، اجوبة، س 147 و 148 و نورى، استفتاءات، ج 1 س 52. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184 و دفتر: سيستانى و سايت، متفرقات و مكارم

[8]. جامع الاحكام، ج 1، س 53 و 54 و دفتر: بهجت

[9]. دفتر: وحيد

[10]. امام، استفتاءات، ج 1، وضو، س 82؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 53؛ خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 152؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 54؛ تبریزی، صراط النجاة، ج۱، م۴۴۲، ص۱۸۰ و دفتر: بهجت

[11]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184

[12]. سیستانی، توضیح المسائل جامع، م 409؛ دفتر: مكارم و وحيد

[13]. تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 987؛ امام، استفتاءات، ج 1، وضو، س 80؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 53 و 54 و دفتر: بهجت، سيستانى، وحيد و نورى

[14]. خامنه ‏اى، اجوبة، س 157

[15]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 75

[16]. خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 152 و 153؛ توضيح‏ المسائل مراجع، م 319

[17]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل، م 325

[18]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319

[19]. توضيح المسائل، م 317؛ وحيد، توضيح المسائل، 323 و خامنه‏ اى، اجوبه، س 154

[20]. صافى و بهجت، توضيح ‏المسائل مراجع، م 317؛ امام و فاضل، تعليقات على العروة، ج 1، غايات الوضو، م 3 و دفتر: خامنه ‏اى

[21]. سيستانى و تبريزى، منهاج ‏الصالحين، ج 1، م 164 و وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 164

[22]. تعليقات على العروة الوثقى، غايات الوضو، م 3

[23]. العروه الوثقى، ج 1، غايات الوضو، م 12

[24]. العروه الوثقى، ج 1، غايات الوضو، م 11

[25]. العروه الوثقى، ج 1، غايات الوضو، م 7

[26]. همان، م 317

[27]. توضيح‏ المسائل مراجع، م 319؛ وحيد، توضيح المسائل، م 323؛ نورى، توضيح المسائل، م 318 و خامنه ‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 153 و 154

[28]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 316 و 317

[29]. همان، م 356

[30]. تبريزى، استفتاءات، س 1927 و دفتر: همه مراجع

[31]. تبريزى، استفتاءات، س 1920 و دفتر: همه مراجع

[32]. تبريزى، استفتاءات، س 1953؛ خامنه ‏اى، اجوبة، س 165؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 81؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 57 و دفتر: همه مراجع

[33]. مكارم، استفتاءات، ج 1، س 76؛ تبريزى، استفتاءات، س 1953؛ خامنه ‏اى، اجوبة، س 163 و 162 و 165 و دفتر: همه مراجع

[34]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 318

[35]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 126؛ نورى، توضيح المسائل، م 320 خامنه‏ اى، اجوبة، س 164

[36]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل، م 325

[37]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و 355؛ نورى، توضيح المسائل، م 320 خامنه ‏اى، اجوبة، س 164

[38]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319 و 355 و وحيد، توضيح المسائل، م 325 و 361

[39]. توضيح ‏المسائل مراجع، م 319؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 38 و 40؛ وحيد، توضيح المسائل، م 325؛ تبريزى، توضيح‏ المسائل مراجع، م 319 و صراط النجاة، ج 5، س 982 و دفتر: صافى

[40]. مكارم، استفتاءات، ج 3، س 126 و دفتر: امام، بهجت و خامنه ‏اى

[41]. العروه الوثقى، ج 1، غايات الوضوء، م 9

[42]. العروه الوثقى، ج 1، غايات الوضوء، م 9 و مكارم، استفتاءات، ج 3، س 128 و 129

[43]. دفتر: همه مراجع

[44]. العروة الوثقى، ج 1، غايات الوضو، م 12

[45]. امام، استفتاءات، ج 1 454؛ مكارم، استفتاءات، ج 3، س 126؛ خامنه ‏اى، اجوبه، س 163 و دفتر: همه مراجع

[46]. استفتاءات، امام، ج 1 س 308 و مكارم، استفتاءات، ج 2، س 68

حمیدرضا
موضوعات: پرسش و پاسخ
مطالب مرتبط
  • احکام ویژه بانوان

    احکام ویژه بانوان

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام ویژه بانوان» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم مخاطبان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده است، استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه جهت درج در وبگاه، وقت زیادی صرف شده است لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان فضای مجازی حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به 253 پرسش مبتلابه در ارتباط با «احکام بانوان» پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این

    … ادامه مطلب …

  • احکام روابط زن و شوهر

    احکام روابط زن و شوهر

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام روابط زن و شوهر» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم مخاطبان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده است، استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه جهت درج در وبگاه، وقت زیادی صرف شده است لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان فضای مجازی حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به 171 پرسش مبتلابه در ارتباط با «احکام روابط زن و شوهر» پاسخ داده شده

    … ادامه مطلب …

  • شرایط یک همسر خوب چیست؟

    شرایط یک همسر خوب چیست؟

    از یک نظر، وجود مادر را می توان به ظرفی تشبیه کرد که آدمی خوراک یا شربتی را در آن می گذارد، بدیهی است که هرچه ظرف پاکیزه تر باشد، مظروف هم گواراتر خواهد بود. امام علی علیه السّلام می فرماید: «همانا مادران به منزله ی ظروفند».[1] قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: «إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ». قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ؟ قَالَ: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ»[2]؛ پیامبراکرم (صلّی الله و علیه و آله): فرمود: «بپرهیزید از گیاه سبز و شادابی که در مزبله گاه می روید». پرسیدند: منظور از خضراء دمن چیست؟ فرمود: «منظور زن زیبایی است که در یک خانواده ی بد و پلید بار آمده باشد». به راستی که «کلامُ الملوکِ ملوکُ الکلامِ»[3]. گوینده ی (وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی[4]) در این فراز پر مغز و بلندمعنی می فرماید: کسی که

    … ادامه مطلب …

  • آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    آیا سیادت از مادر هم به فرزندان منتقل می شود؟

    گاهی در زمینه ی تساوی حقوق زن و مرد، مطرح می شود که اگر بین زن و مرد تفاوتی نیست و پدر و مادر یکسان اند، چرا در مسئله سیادت و انتساب به پیامبر گرامی اسلام ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ کسانی که از طریق مادر به پیامبر منتسب اند، سیّد محسوب نمی گردند و احکام فقهی از قبیل خمس و امثال آن بر اینها مترتب نیست؛ با اینکه ائمه اطهار علیهم السّلام از طرف حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ به پیامبر منسوب اند؟ آیا این نشانه ی ممتاز بودن قشر مردها در مقایسه با زنها نیست؟ در این باره باید گفت که این یک حکم فقهی خاص در باب خمس و زکات است؛ زیرا اگر فقط پدر سیّد باشد، دختر یا پسر او سیّد به شمار می آیند؛ یعنی می توانند از خمس استفاده کنند

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع ازدواج

    احکام جامع ازدواج

      بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع ازدواج» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به 274 پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام ازدواج پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت امام خمینی ـ

    … ادامه مطلب …

  • احکام جامع تقلید و بلوغ

    احکام جامع تقلید و بلوغ

    بسم الله الرحمن الرحیم دانستن احکام شرعی یکی از مسائل ضروری و از جمله واجبات زندگی ما مسلمانان می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامه مطالب احکام شرعی، مجموعه ی «احکام جامع تقلید و بلوغ» که مطابق با فتوای ده تن از مراجع عظام تقلید می باشد را تقدیم بینندگان وبگاهم کنم. قبل از مطالعه این مجموعه، دانستن چند نکته ضروری است: ۱ـ برای درج این مطلب از نرم افزار «پرسش ها و پاسخ های دانشجویی» که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده استفاده کردیم اما برای ویرایش متن این مجموعه وقت زیادی صرف شده لذا انتظار می رود بینندگان محترم و دوستان سایبری حق کپی رایت را رعایت کنند. ۲ـ در این مجموعه به 98 پرسش مبتلابه در ارتباط با احکام تقلید و بلوغ پاسخ داده شده است. ۳ـ در تنظیم این متن، نظر حضرت

    … ادامه مطلب …

  • 20 نظر برای این مطلب
  • سيد علي حسيني
    اردیبهشت 16ام, 1397 در 8:18 ق.ظ

    سلام عليكم آدرس جواب مسئله:
    منهاج ج1 ص57 م163-رساله مراجع م319-صراط النجاه ج1 م442 ص180 -جامع المسائل م184ص64

      [پاسخ]

      حمیدرضا پاسخ در تاريخ اردیبهشت 17ام, 1397 6:03 ب.ظ:

      با عرض سلام و احترام.

      سؤال 5 با تذکر حضرت عالی تصحیح شد.

      متشکرم.

        [پاسخ]

        نادر
        خرداد 4ام, 1397 در 1:36 ق.ظ

        وقت بخیر…ورقه ای را درنظر بگیرید که در گوشه وکنار آن اسامی مقدس امامان و یا اسم خدا نوشته شده است (مثل برگه های امتحانی) آیا جایز است که مثلا با قیچی اون قسمتهایی که اسما مقدس در آن نوشته شده را برید و جدا کرد؟( هر چند در قطعات بسیاربسیار کوچک) وآیا جایز است بقیه کاغذ را مچاله کنیم و دور بندازیم ؟(البته بعداز جدا کردن آن اسامی مقدس )

        • مرجع تقلید: حکم شرعی

        [پاسخ]

        حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1397 8:40 ق.ظ:

        باسمه تعالى
        سلام به نادر
        بله جائز است.
        موفق باشيد

          [پاسخ]

          نادر
          خرداد 4ام, 1397 در 1:46 ق.ظ

          وقت بخیر…اگر در روی بسته بندی یک ماده خوراکی یا هر نوع بسته بندی نام تجاری آن کالا با خط درشت هک شده باشد و اتفاقا همنام اسمای مقدس خدا مثل (سبحان-کریم و..)باشد آیا بعد از مصرف آن کالا جایز است آن بسته بندی را دور بیاندازیم ویا مچاله کنیم وپاره شود؟اگر همنام اسمای ائمه وپیامبران باشد چطور؟

          • مرجع تقلید: عمومی

          [پاسخ]

          حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 4ام, 1397 8:54 ق.ظ:

          نام تجاري كالا هرچند الهام گرفته از صفات خداوند باشه، ولي ديگه اسم اون كالا شده و حرمتي نداره. همچنين اگه الهام گرفته از اسم ائمه ع باشه. دور انداختن يا مچاله كردنش اشكال نداره.

            [پاسخ]

            نادر
            خرداد 5ام, 1397 در 2:21 ب.ظ

            من این سوال را از سایت وحید خراسانی هم کردم ایشون دقیقا این جوابو دادن که: در فرضِ سؤال نباید دور انداخته شود یا باید زیرِ خاک دفن شود یا در آبِ جاری ریخته شود. اماسوال این بود دقیقا سوالی که از شما هم کردم:وقت بخیر…اگر در روی بسته بندی یک ماده خوراکی یا هر نوع بسته بندی نام تجاری آن کالا با خط درشت هک شده باشد و اتفاقا همنام اسمای مقدس خدا مثل (سبحان-کریم و..)باشد آیا بعد از مصرف آن کالا جایز است آن بسته بندی را دور بیاندازیم ویا مچاله کنیم وپاره شود؟اگر همنام اسمای ائمه وپیامبران باشد چطور؟ اما شما طور دیگه جواب دادین.لطفا دراین مورد توضیح بدید چون محل مبتلا به خیلی از عزیزان است وخیلی از شرکتها دربسته بندی خودنام تجاری آن کالا را همنام اسم خدا یا ائمه میزنند واینها همه در معرض هتک قرار دارد. مثل بستنی لیوانی صالح- کفش جمیل)که اتفاقا روی کفی هم هک شده وآدم پایش را رویش میگزارد -و….

            • مرجع تقلید: جامع اسما مبارکه

            [پاسخ]

            حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 5ام, 1397 2:57 ب.ظ:

            باسمه تعالى
            سلام به نادر
            احتمالا كسي كه در سايت آقاي وحيد جوابتون رو داد درست متوجه سوال شما نشد.
            ببينيد يه موقع هست كه يك شركتي يا مغازه اي يا هرچيز ديگه اي اسمش رو از صفات خدا يا اسماء ائمه ع الهام ميگيره ولي نه اينكه بخواد اسم اونا اسم جنسش بشه، مثل اينكه پدر من به خاطر الهام گرفتن از اسم امام حسن ع اسم منو گذاشتن حسن، خب الان آيا پاره كردن اسم من اشكال داره؟ نه. آيا بدون وضو دست زدن به اسم من اشكال داره؟نه. الان اين حسن چون اسم من هست حرمتي نداره چون اسم من هست نه اسم امام حسن ع.
            در اجناس هم همينه، صالح وقتي اسم بستني شد ديگه هيچ حرمتي نداره يا جميل يا اكبر. الان اسم كرم اكبر2 حرمت داره؟ نه هرگز. يا رستوران رضا، الان من از اين رستوران غذا بخرم ظرف و پلاستيكش كه اسم رضا روش نوشته نبايد بندازم سطل آشغال؟ معلومه كه ميتونم بندازم سطل آشغال، چون اين رضا الان اسم اين رستورانه. بگذريم از اينكه خيلي وقتا اين شركتا به اسم صاحبش يا بچه صاحبش هست. همين بستني صالح احتمالا اسم كسيه كه اولين بار اين بستني رو توليد كرد.
            اما يه موقع هست كه اسم خود ائمه ع روي يك جايي گذاشته ميشه، اين ديگه حرمت داره، حق نداريم دور بريزيمش، حق نداريم بدون وضو دست بزنيمش، مثلا اسم خيابان، خيابان امام رضا هست، خب اگه من از يك مغازه اي در خيابان امام رضا چيزي خريدم و رو پلاستيك اون جنس آدرس مغازه رو نوشته بود و در آدرس نوشته بود خيابان امام رضا كوچه فلان پلاك فلان، ديگه من حق ندارم اون قسمت از پلاستيكو بندازم سطل آشغال.
            يا مثلا پاساژ صاحب الزمان، يا مثال هاي ديگه.
            پس بايد بين اين دوتا تفاوت بذاريد.
            ضمن اينكه همونطور كه در جواب قبلي گفتم بازم تكرار ميكنم كه شما روي پلاستيك و پاكت و پوست و جلد و اينجور چيزا كه زباله ميشن بعد از استفاده، نگاه نكنيد، دقت نكنيد تا گرفتار نشيد و تكليفي به گردنتون نياد. اين يك راه كاملا شرعي هست.
            موفق باشيد

              [پاسخ]

              نادر
              خرداد 8ام, 1397 در 10:15 ب.ظ

              سوالی که در اینجا مطرح هست اینه که یک فروشگاهی برای فروش اجناس خود برگه های تبلیغاتی چاپ میکندودر شهر پخش میکند با این متن درشت: به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اجناس با تخفیف ویژه به فروش میرسد و……… حال سوال ای است که از آنجایی که واژه ماه رمضان در آن برگه چاپ شده آیا برای این برگه هم باید حرمت قائل بود؟وآیا جایز است آن را مچاله کردوزیر دست وپا رها کرد؟ همچنین درمورد کلمه شهید هم توضیح بفرمایید که اگر در کاغذی نوشته شده باشد مثلا شهیدفرهادنادری -آیا از انجایی که شهید از اسماالله میباشد آیا این کاغذ هم حرمت دارد؟؟

              • مرجع تقلید: عمومی

              [پاسخ]

              حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 0:36 ق.ظ:

              باسمه تعالى
              سلام مجدد به نادر
              حرمت نداره.
              شهيد هم كه توضيح دادم، باز حرف قبليتو تكرار ميكني، اين شهيد از اسماءالله نيست، اين شهيد يعني كسي كه در راه خدا كشته شد.
              حرمت نداره.
              موفق باشيد

                [پاسخ]

                نادر
                خرداد 9ام, 1397 در 9:04 ق.ظ

                ببخشیدکه با سوالات تکراری زیادمزاحمتان میشم. روایتی خونده بودم رمضان از اسماالله هست .اونوقت اینکه نوشته بشه ماه مبارک رمضان _این چه حکمی داره؟ آیا فامیلی اشخاص هم که به نوعی صفت افراد محسوب میشه مثل حمیدی_قادری-هاشمی نژاد_حسینی_اینها میتونه حرمت داشته باشه؟

                • مرجع تقلید: عمومی

                [پاسخ]

                حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 10:21 ق.ظ:

                خواهش ميكنم نادر
                مراحمي
                جواب اين سوالت رو قبلا گفتم.
                آقا نادر از همين الان جلوي اين حساسيت بي جا رو بگير
                باهاش مقابله كن تا ازش نجات پيدا كني
                اين اسم ها هيچكدوم حرمت ندارن
                با اين توهم مقابله كن
                جواب هاي قبلي من رو دوباره بخون با دقت بخون

                  [پاسخ]

                  نادر
                  خرداد 9ام, 1397 در 9:53 ب.ظ

                  همشو با دقت خوندم اما حدودا چندماهی میشه که به این مسائل حساسیت پیدا کردم چون بی توجهی و خیلی راحت رد شدن از کنار برگه ها و وبسته بندی هایی که روش اسمائ مقدس نوشته شده بخصوص روزنامه ها که متاسفانه همینجوری ازطرف مردم توی خیابون پرت میشه وباهاش شیشه پاک میشه. بهر حال اگه آدم خیلی راحت از کنار اینها رد بشه واحترام نکنه به نوعی احتمالا موجب ارتداد فرد هم بشه. حالا آقای تهرانی امروز توی خونه سر ناهار نوشابه میخوردم بطور اتفاقی خواستم آدرس کارخانه آن را از باطریاش بخوانم که روی باطری نوشابه اینطوری آدرس نوشته بود: خراسان رضوی_مشهدکارخانه …….. یهو این ذهنیت بهم رسید که نکنه واژه رضوی که در خراسان رضوی امده است و مسلما منسوب به محل حرم امام رضا علیه السلام است . و مطمئنا در خیابان وپارک ها دور ریخته میشود. حرمت داشته باشه.در این خصوص نظرتون چیه؟

                  • مرجع تقلید: عمومی

                  [پاسخ]

                  حسن تهرانی پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1397 11:02 ب.ظ:

                  نادر جان
                  هرگز موجب ارتداد ادم نميشه اين چيزا
                  اصلا به هيچ وجه شما وظيفه نداري روي كاغذ روي پاكت روي روزنامه روي بطري يا هر چيز ديگه رو بخوني با اين فكر كه نكنه روش اسماء مقدس باشه.
                  هيچ وظيفه اي نداري.
                  خراسان رضوي حرمت نداره.
                  جواباي قبلي من رو بازم بخون.
                  فقط و فقط خود اسم خدا و اسم ائمه حرمت داره
                  از همين الان اين حساسيت رو رها كن تا بيشتر از گسترش پيدا نكنه و تو زندگي گرفتارت نكنه.

                    [پاسخ]

                    سولماز
                    تیر 1ام, 1397 در 11:27 ب.ظ

                    سلام وقت بخیر
                    سوالی درموردسنی داشتم..درسته به همه بندگان خدا باید احترام بذاریم ولی به یکی که درموردخدا و حجت خدا بخوادتوهین کنه پس حق اینو دارین واکنش نشون بدیم؟
                    امشب برنامه ای داخل شبکه توحید اتفاقی دیدم یه شخصی که ادعای اینو داشت قران رو تفسیرمیکنه اما کلام خدارو انکارمیکرد به نام ملازاده که یک سنی هستش بزنید تمام اطلاعاتش میاد..اینقدر عصبی شدم که بخاطرسیاست خداوقرانش رو قاطی این ماجراهامیکنن
                    من همیشه میگقتم فرقی بین سنی و شیعه نیست و نباید به چشم دیگه ای نگاه کرد مااین همه سنی داخل ایران داریم همین امسال غرب کشور که زلزله شد شیعه وغیرشیعه کمک کردن..
                    میشه کمی توضیح بدین واقعا این که من فکرمیکنم فرقی نیست ايا درسته؟
                    چرا هیچکدومشون به خودشون نمیان؟وامام علی رو به عنوان امام اول قبول ندارن
                    دلم میخواست داد بزنم بگم اَشهَدُ اَنَّ اَمیرالمُومِنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله خوشبختانه ایمیل برنامه رو پیداکردم و حرفم رو زدم
                    به شخصه اعتقادم بسیار ضعیفه ولی هرگز نمیتونم تحمل کنم کسی به مذهبم به خداوامامم توهین کنه.

                      [پاسخ]

                      حسن تهرانی پاسخ در تاريخ تیر 2ام, 1397 9:51 ب.ظ:

                      باسمه تعالى
                      سلام به سولماز
                      نه، اینکه شیعه و اهل سنت باهم تفاوتی ندارن حرف و اعتقاد اشتباهی هست. اما مسئله ای که وجود داره این هست که همه ی کسانی که در زیر پرچم اسلام هستن، با هر عقیده ای، به دلیل این نقطه ی مشترک که اسلام هست باید در برابر ضد اسلام باهم متحد باشن. باهم باشن نه علیه هم. تفاوت همیشه وجود داره، این تفاوت ها نباید باعث دشمنی و نزاع و توهین بشه. توهین شیعیان به اهل سنت به خاطر اعتقادشون و توهین اهل سنت به شیعیان در مورد اعتقادشون هردو اشتباهه. یک اشتباه بزرگ. یک اشتباهی که جز ضعیف شدن اسلام در برابر ضد اسلام، نتیجه ی دیگه ای نداره.
                      بله گفتگوهای علمی در مورد اثبات ولایت اهل بیت علیهم السلام و یا رد خلافت خلفاي اهل سنت، در فضاهای گفتگو و تبادل نظر هیچ اشکالی نداره و اتفاقا لازم هم هست. ولی اینا نبايد باعث دشمني بشه.
                      البته جريان وهابيت جداي از همه ي اهل سنت هستن، يك جريان افراطي كه هرچه جلوتر ميرن فاصلشون از اسلام بيشتر ميشه.
                      موفق باشيد

                        [پاسخ]

                        الناز
                        مرداد 24ام, 1399 در 10:10 ق.ظ

                        سلام
                        وقتتون بخیر
                        حدودا یه سالی میشه خداوند این سعادت رو به من دادن زیارت عاشورا رو تقریبا هر روزه میخونم
                        اما به این شیوه که هر لعن و سلام رو میگم به نیت صد مرتبه و حتی دعای علقمه هم نمیخونم اصلا نمیدونستم وتازه متوجهش شدم
                        امروز جایی دیدم که شیوه خوندن من خیلی متفاوت
                        ایا من اشتباه میخونم؟؟؟
                        ممنون میشم راهنماییم کنید

                          [پاسخ]

                          حمیدرضا پاسخ در تاريخ مرداد 26ام, 1399 11:48 ق.ظ:

                          سلام به الناز.

                          برای قرائت زیارت عاشورا شیوه های مختلفی در برخی از کتب ذکر شده است که به مواردی از این قرائت ها در ذیل اشاره ای می کنم.
                          در قسمت پایانی زیارت عاشورا یک فقره مشتمل بر لعن قاتلان و ستمگران و مخالفان اباعبدالله (علیه السلام) است که با “اللهم العن اول ظالم…” شروع می‏ شود.
                          فقره دوم مشتمل بر سلام بر سیدالشهداء و فرزندان و اصحاب او است که با “السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک…” شروع می‏ شود .
                          در روایت آمده هر یک از این دو قسمت صد مرتبه خوانده شود، ثواب کامل و فضیلت تامه زیارت عاشورا را که برابر است با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار بار جهاد در راه خدا ، از آن کسی است که زیارت را آن گونه که مأثور و دستور است، بخواند. به آن چه می‏ خواند، ملتزم باشد.
                          کسانی که این زیارت را به طور مختصر می خوانند و لعن ها را فقط یک بار می گویند، گر چه ثواب عظیم می برند (ان شاء الله) ولی ثوابی که وعده داده شده، به تمام و کمال برای کسانی است که تکرار را رعایت کنند.
                          البته اگر کسی وقت نداشته باشد و هر یک از این دو قسمت را با نیت صد مرتبه بخواند و بعد از خواندن هر یک از آن دو قسمت بگوید: “مِأة مَرّة” یعنی (100 بار) یا یک مرتبه که خواند بگوید “و تِسعاً و تِسعینَ مَرّة” یعنی (به اضافه 99 بار دیگر)، امید آن است که خداوند ثواب کامل را به او عنایت نماید.
                          صاحب “قرّة المهج” می‏ نویسد: در پاورقی کتاب “شفاء الصدور” ج1، ص 110 از کتاب “مشحون” به سندش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می ‏کند که حضرت فرمود: “کسی که زیارت عاشورا (مشهوره) را بخواند ،سپس یک دفعه بگوید: “اللهمّ العنهم جمیعا تِسعاً و تِسعینَ مَرّة” مانند کسی است که صد مرتبه گفته و این برای کسانی که وقت ندارند، فوزی است عظیم. (جواد بن عباس کربلائی، قرة المهج، ص 127)
                          بنا به حدیث منقول از نبی مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله) ارزشمندترین عمل، عملی است که با مشقت (“احمزها” یعنی قوی ‏ترین و محکم ‏ترین) انجام گیرد.
                          بنابر این عملی که اساس و ریشه آن صحیح باشد ، انسان برای انجامش هر قدر مشقت بیش تری را تحمل کند، از ثواب و فضیلت بیش تری برخوردار می ‏گردد.
                          مولی شریف شیروانی از امام هادی علیه السلام نقل می کند که لعن را یک بار کامل بگوید، آن گاه 99بار بگوید: اللهم العنهم جمیعا. در سلام هم یک بار آن را به طور کامل بگوید و بعد 99بار بگوید :« االسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» مثل این است که تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد. (زیارت عاشورا و آثار شگفت آن، سید علی موحد اصفهانی، ص 121).

                          موفق باشید.

                            [پاسخ]

                            مهلا
                            شهریور 13ام, 1399 در 9:15 ب.ظ

                            سلام
                            لطفا کمکم کنید
                            چند وقتی هست خیلی عصبی و پرخاشگر شدم،یک حالتی افسرده ام و کوچک ترین چیزی باعث میشه خشونت کنم…با خواهرزادم متاسفانه سلوک ندارم و نمیسازیم باهم،روز عاشورا بود من عصبی شدم و کلی بچه رو نفرین کردم واقعا دست خودم نیس بعدش به شدت پشیمون شدم حتی هنوزم پشیمونم اما میترسم
                            چیکار کنم؟اگه خدای نخواسته نفرین من بگیره
                            خیلی سعی میکنم بر اعصابم مسلط باشم اما نمیتونم واقعا دست خودم نیس،چندماهی میشه پدربزرگمو ناگهانی از دست دادم بعد این اتفاق خیلی بیشتر رو اعصاب و روانم تاثیر گذاشته
                            میخوام به دکتر اعصاب برم،
                            میشه کمکم کنید خشممو کنترل کنم؟

                              [پاسخ]

                              حمیدرضا پاسخ در تاريخ شهریور 14ام, 1399 2:03 ب.ظ:

                              سلام به مهلا. وقتتون بخیر.
                              از دست دادن پدر عزیزتون رو تسلیت عرض می کنم. امیدوارم اگر مادرتون در قید حیات هستند قدرشون رو بیشتر بدونین و بیشتر بهشون خدمت کنید.
                              صحبت های شما را چندین مرتبه مرور کردم و مطالبی رو خودمتتون عرض می کنم إن شاءالله مفید واقع شود.
                              حال و احوال شما قابل درک است و در این اوضاع که پدرتون رو از دست دادید و این مسئله بر روح و روان شما تأثیر گذاشته و سبب شده گاهی بر رفتارتون تسلط کافی نداشته باشید امری طبیعی است اما در عین حال باید روحیه زخمی شده خودتون رو بهبود بخشید و إن شاءالله با یک برنامه ریزی جدی به روال عادی زندگی بازگردید.
                              اینکه در حالت عصابنیت بچه خواهرتون رو نفرین کردید مسأله ای نیست که نگران آن باشید و همینکه اشتباه رفتار خودتون رو متوجه شدید باعث می شود در آینده صبر و حلم بیشتری نسبت به ایشان داشته باشید و سعی کنید مثلا با خریدن هدیه ای برای ایشان دل ایشان رو بدست بیارید.
                              به خودتون تلقین نکنید که «برای بهبود وضعیت روحم به روان پزشک یا روان شناس باید مراجعه کنم» چرا که تنها کسی که می تواند وضعیت روحیتون رو بهبود بخشد نه قرص است و نه چیز دیگر بلکه تلاش و اراده خودتون با راه کارهایی که ذکر میکنم می تواند تأثیر به سزایی برای بازگشتن به روال عادی زندگی به شما کمک کند.
                              حلم و بردبارى يكى از شاخصه هاى پيامبر اكرم (ص) بود كه قرآن مى فرمايد همين نرم خويى، لطافت برخورد و گشاده رو بودن ايشان را عامل اساسى گرويدن مردم به او و دين مبين اسلام معرفى مى كند و در ادامه مى فرمايد اگر عصبانى و تندخو بوديد مردم به دور تو جمع نمى شدند بلكه از اطراف تو پراكنده مى شدند و در يك جمله او را چنين توصيف مى كند كه: «انك لعلى خلق عظيم».
                              شكى نيست حلم و بردبارى صفت پسنديده اى است كه بايد براى رسيدن به آن زحمت زياد كشيد.
                              براى تقويت حلم و بردبارى، بايد طبق برنامه‏ اى جدى به تقويت اراده ضعیف شده خود بكوشيد و همواره سعى كنيد برخود مسلط باشيد، در اين رابطه راه ‏هاى مختلفى وجود دارد ولى مهم آن است كه در راه درمان آن كاملا جدى باشيد و مطالب پيشنهادى را به اجرا گذاريد.
                              1ـ كاملا به خود مطمئن باشيد كه مى ‏توانيد روحيه خود را تغيير دهيد ولى براى نتيجه گيرى عجول نباشيد بلكه با خود فكر كنيد بايد حداقل شش ماه بر روى رفتارهاى خود كار كنيد و اگر چنين نموديد، حتما پس از آن دگرگونى رفتارى خواهيد شد.
                              2ـ از حساسيت بيش از حد در هر زمينه بپرهيزيد.
                              3ـ همواره در هر مساله‏ اى، ابتدا از ديگران انتظار بدترين برخورد را داشته باشيد و خود را براى تحمل آن آماده كنيد. اين مساله باعث مى‏ شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ايجاد خشنودى نمايد. در حالى كه اگر هميشه انتظار برخورد خوب داشته باشيد، چه بسا نتيجه عكس خواهيد گرفت.
                              4ـ از تفريحات سالم و تقويت كننده روحیه مانند كوهنوردى، پياده‏روى و گردش در طبيعت و… نيز استفاده كنيد.
                              5ـ از موقعيت‏ هاى كه زمينه تندخويى در آن فراوان است، اجتناب كنيد و در موقعيت‏ هايى حضور يابيد كه رفتار پرخاشگرانه در آنجا ديده نمى‏ شود و از موقعيت‏ هاى كه شما را به تندى نمودن دعوت مى ‏كند، دور شويد.
                              6ـ قبل از هر عملى، در مورد پيامد آن تفكر و انديشه كنيد و آنگاه اقدام نماييد و با تمرين اين راه‏ كار و به كارگيرى آن در مورد تمام رفتارها، اندك اندك كنترل خويش را بر تمام رفتارها توسعه بخشيد.
                              7ـ به برخى رفتارها و حالاتى كه از افراد سر مى‏ زند و شما را به عصبانيت دعوت مى ‏كند، توجه نكنيد مثلا اگر كسى با حرف ناروا شما را بر مى‏ افروزد، از شنيدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب كنيد و حتى گوش ندهيد يا محيط را ترك كنيد. ديگر به گفته ‏هاى او دقت و توجه نكرده و آنها را در ذهن خود مرور نكنيد. نسبت به ديگر اعمال فيزيكى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحريك كننده نيز همين طور واكنش نشان دهيد و راه بى ‏توجهى و تغافل را پيش گيريد.
                              8ـ سطح شناخت خود را با مطالعه و تفكر از زشتى، ناپسند بودن، غيرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببريد مثلا روايات، آيات و داستان‏ هايى را كه در مورد اين نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه كنيد و بعد در مورد آنها فكر كنيد. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى كه خود مرتكب آن شده‏ ايد، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور كنيد به گونه‏ اى كه به يك حالت خود هشدارى از درون دست يابيد و آثار فردى و اجتماعى و پيامدهاى حيثيتى آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهيد تا از درون از آن عمل متنفّر شويد.
                              9ـ به هنگام بروز عصبانيت و تندخويى سريع، حالات خود را تغيير دهيد مثلا اگر ايستاده‏ ايد، بنشينيد و اگر نشسته‏ ايد، دراز بكشيد و صورت خود را با آب سرد بشويد و يك ليوان آب خنك بياشاميد و خود را از موقعيت دور سازيد.
                              10ـ از خواندن قرآن در طول روز هرگز غفلت نورزيد چه قرآن تأثير بزرگی در رسيدن به حالت سكينه و آرامش درونى دارد. همين طور عبادت‏ هاى خود، مانند نماز را در اول وقت و با حضور قلب كامل به جا آوريد كه تأثير بزرگى در رسيدن به اطمينان خاطر دارد و آدمى را از درون به سكوى آرامش مى‏ سپارد.
                              11ـ بعد از استحمام و به هنگام خروج از حمام، دو پاى خود را تا قوزك با آب سرد بشوييد. این عمل سبب تعادل در سیستم بدن شما می شود.
                              12ـ ديگر رفتارهاى عادى و روزمره خود را نيز با تسلط كامل بر رفتار و بدون شتابزدگى انجام دهيد و آنها را آرام آرام تعقيب كنيد تا نرم‏خويى و پرحوصلگى، بر تمام رفتارهاى شما حاكميت پيدا كند.
                              13ـ اگر برخى موارد سريع سخن گفتيد و عجولانه تصميم گرفتيد و رفتار نابجا از شما سرزد سريع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعده‏ ها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.
                              14ـ از خود ارزندگي هاى نابجا و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود اجتناب ورزيد و تنها هنجارها را رعايت كنيد و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشينى مناسب با افراد پايين ‏تر، ابراز ارادت به كوچك ترها، مصافحه و احوالپرسى با ديگران به خصوص طبقه پايين‏ تر، تفريح و صحبت با ديگران اقدام كنيد.
                              15ـ ذكر «لا حول و لا قوه الا بالله» و «استغفرالله ربى و اتوب اليه» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره «والعصر» را زياد بخوانيد و تكرار ذکر یونسیه « لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ» برای دفع غم بسیار مفید است.
                              16ـ مطالعه كتاب معراج السعاده، مقام سوم، بحث مربوط به غضب و حلم را توصيه مى ‏كنم.
                              در پایان براتون آرزوی خوشبختی و سلامتی میکنم و اگر نیاز بیشتر برای مشاوره داشتید می توانید از قسمت «مشاوره» با ما در ارتباط باشید.
                              خدانگهدار.

                                [پاسخ]

                              • نظر بدهيد
                              • نام:
                                ایمیل:
                                وبسایت:
                                مرجع تقلید:





                                استفاده از مطالب وبگاه ما با ذکر منبع بلامانع می باشد
                                Copyright © 2014 - 2015 Hr-Fallah.ir
                                Designer : Mohammad Rafiei